Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου 2014

Η δικηγορία στα χρόνια των μνημονίων

Με ιδιαίτερη επιτυχία και παρουσία πολλών συναδέλφων πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη το βράδυ η εκδήλωση της παράταξης. Οι εισηγήσεις των δύο ομιλητών ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες, και αποτέλεσαν το έναυσμα για μια ιδιαίτερα εποικοδομητική συζήτηση. Οι εισηγήσεις παρατίθενται κατωτέρω.



ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
dikigorikisyspirosihrakleiou.blogspot.com

«Η ΔΙΚΗΓΟΡΙΑ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ
-          ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ»


Κατά το νέο Κώδικα περί Δικηγόρων (άρθρο 1 ν. 4194/2013) ο δικηγόρος είναι δημόσιος λειτουργός και έργο του είναι η «εκπροσώπηση και υπεράσπιση του εντολέα του». Είναι δηλαδή προστάτης του εντολέα του.
Είναι επίσης «συλλειτουργός της δικαιοσύνης. Η θέση του είναι θεμελιώδης, ισότιμη, ανεξάρτητη και αναγκαία για την απονομή της» (άρθρο 2). Κατέχει δηλαδή, κατά νόμο, μια εξέχουσα και μοναδική θέση στην πυραμίδα της δικαιοσύνης, τη μια από τις τρεις εξουσίες.
Ο δικηγόρος ασκεί «ελεύθερο επάγγελμα στο οποίο προέχει το στοιχείο της εμπιστοσύνης του εντολέα προς αυτόν», ενώ  η δραστηριότητά του δεν είναι εμπορική (άρθρο 3).
Όταν διορίζεται ορκίζεται  ότι θα είναι «πιστός στην πατρίδα και το δημοκρατικό πολίτευμα, να υπακούω στο Σύνταγμα και στους νόμους που συμφωνούν με αυτό, να ακολουθώ τις παραδόσεις του δικηγορικού λειτουργήματος, να εκπληρώνω τα καθήκοντα μου έναντι των εντολέων μου ευσυνείδητα, να υπερασπίζομαι τα ανθρώπινα δικαιώματα όλων των πολιτών και κατοίκων της χώρας και να αντιστέκομαι με κάθε μέσο εναντίον οποιουδήποτε επιχειρεί να καταλύσει το Σύνταγμα με τη βία» (άρθρο 24). Παρόμοιος ήταν και ο όρκος που προβλεπόταν από τον προηγούμενο Κώδικα (όρκος δημοσίου υπαλλήλου «Ορκίζομαι να φυλάττω πίστη στην πατρίδα, υπακοή στο Σύνταγμα και τους νόμους και να εκπληρώνω τιμίως και ευσυνειδήτως τα καθήκοντα μου»).
 
Τα ερωτήματα που προκύπτουν από την παραπάνω οριοθέτηση του ρόλου του δικηγόρου είναι:
Μπορεί αυτός ο υπερασπιστής να είναι ανασφαλής, φοβισμένος και διωκόμενος;
Μπορεί να ενεργήσει όπως ο νόμος προβλέπει αν δεν είναι απερίσπαστος;
Αν δεν είναι κατοχυρωμένος;

Η απάντηση είναι προφανέστατα αρνητική. Παρά τις προβλέψεις του νέου Κώδικα, η θέση του δικηγόρου έχει υποβαθμιστεί βάρβαρα τα τελευταία χρόνια, σε σημείο που να αναιρούνται πλήρως όχι μόνο όσα στο νόμο, αλλά και αυτός ακόμη ο παραδοσιακός – γραφικός ρόλος του δικηγόρου, ακόμη και του δικολάβου. Ο δικηγόρος έχει γίνει ένα κυνηγημένο αγρίμι, όπως όλοι οι έλληνες πολίτες στους οποίους υποτίθεται ότι προσφέρει ευκαιρίες η κρίση.

Ενώ τα δικαιώματα του πολίτη εξανεμίζονται βίαια με ένα άρθρο, ή πιο ξετσίπωτα, με ΠΝΠ, και χάνεται κάθε δικαίωμα στη δουλειά, την υγεία, την παιδεία, την αξιοπρέπεια, και εν τέλει στην ίδια τη ζωή, και οι διαφορές διαρκώς αυξάνονται σε όλα τα πεδία του δικαίου (αστικό, ποινικό, διοικητικό), οι πολίτες αδυνατούν να αναθέσουν τις υποθέσεις τους, είτε γιατί είναι φοβισμένοι και πανικόβλητοι από την καθημερινή λεηλασία των δικαιωμάτων και της περιουσίας τους, είτε γιατί δεν μπορούν να πληρώσουν το δικηγόρο τους, είτε, στην καλλίτερη περίπτωση, γιατί θα αποκτήσουν εκτελεστό τίτλο μετά 3 τουλάχιστον χρόνια (και μιλάμε για προσωρινώς εκτελεστή απόφαση), και στη χειρότερη μετά 8 και 10 χρόνια, δηλαδή σε χρονικό σημείο κατά το οποίο ουδείς εγγυάται τη φερεγγυότητα του αντιδίκου τους, ακόμη και εάν πρόκειται για το Δημόσιο ή Δήμους.

Ενώ λοιπόν αυξάνεται καθημερινά και με γεωμετρική πρόοδο η ανάγκη για την παροχή έννομης προστασίας, ο ρόλος του δικηγόρου διαρκώς, και εν τέλει και της ίδιας της Δικαιοσύνης, διαρκώς υποβαθμίζεται, αφού ουδείς έχει την πολυτέλεια να πληρώνει σήμερα για να εισπράξει, αν εισπράξει, μετά από τόσα χρόνια, η δουλειά του δικηγόρου διαρκώς συρρικνώνεται ή γίνεται εις βάρος της δικής του τσέπης, αφού θα πρέπει να πληρώσει κατά τη διενέργεια της διαδικαστικής πράξης παράβολο, παράσταση, πινάκιο, δικαστικό επιμελητή, Φ.Π.Α. και αργότερα φόρο 26% από το πρώτο ευρώ. Αν δεν του πεταχτούν στο δρόμο του τίποτε ΕΝΦΙΑ, έκτακτες νομοθετικές μεταρρυθμίσεις και απαράδεκτα, παράβολα, αυξήσεις ενσήμων και παραβόλων κλπ που θα τον πετάξουν εκτός του αρχικού προυπολογισμού του. Και αν δεν του κατασχέσει το Δημόσιο ή οι τράπεζες τα χρήματα που υποχρεωτικά κατέθεσε ο πελάτης στον τραπεζικό του λογαριασμό, επειδή οφείλει Φ.Π.Α., ή του επιβλήθηκε πρόστιμο 1.000 € για μια ελάχιστη φορολογική αβλεψία, γιατί δεν έχει να πληρώσει το τέλος επιτηδεύματος, την εισφορά αλληλεγγύης, το φόρο πολυτελείας, το χαράτσι των ακινήτων και τους δεκάδες έκτακτους άμεσους και έμμεσους φόρους που σκαρφίζεται η φορομηχανή των δήθεν σωτήριων μνημονιακών κυβερνήσεων. Και αν θα μπορεί να έχει πιστωτική κάρτα ή αδέσμευτο υπόλοιπο στον τραπεζικό λογαριασμό του για να χρεώνει στο άμεσο μέλλον την ηλεκτρονική κατάθεση δικογράφων, προτάσεων και υπομνημάτων. Και αν μπορέσει να ανταποκριθεί σε έναν ακόμη μετασχηματισμό από συλλειτουργό και ελεύθερο επαγγελματία σε επιτηδευματία.

Αυτός ο δικηγόρος δεν θυμίζει σε τίποτε εκείνο το συλλειτουργό - υπερασπιστή και προστάτη που αναφέρει ο νόμος. Ο δικηγόρος αυτός δεν διαφέρει σε τίποτε από εκείνους που εν δυνάμει καλείται να προστατεύσει.

Αν όμως προστάτης και προστατευόμενος βρίσκονται στην ίδια θέση, τότε το θεσμικό ρόλο του δικηγόρου μπορούν να ασκήσουν μόνο οι μεγαλοδικηγόροι, οι ελάχιστοι και οι εταιρίες τους, που βλέπουν τους υπόλοιπους ως σημερινούς ή μελλοντικούς δουλοπάροικους και πελάτες. Οι μεσαιωνικές εργασιακές σχέσεις που έχουν επιβάλλει στους δικηγόρους οι τραπεζικές, ασφαλιστικές και εισπρακτικές εταιρίες, αλλά και η εξαιρετική καθημερινή πίεση που ασκούν στους υπόλοιπους αποτελούν μια σύντομη εισαγωγή  για το κυρίως θέμα που θα ακολουθήσει σύντομα σχεδιασμένο από τη σημερινή -μια ακόμη στη σειρά των πολλών- εθνοσωτήρια μνημονιακή κυβέρνηση, που συνεχίζει την ίδια πολιτική της υποτέλειας .

Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο δικηγόρος, αν θέλει να ζήσει, πρέπει να αντιδράσει. Πρέπει να γίνει πρώτα από όλα υπερασπιστής και προστάτης του ίδιου του του εαυτού εάν θέλει να συνεχίσει να είναι υπερασπιστής των άλλων. Και ο αγώνας αυτός δεν μπορεί να είναι ούτε απολίτικος, ούτε ρεαλιστικός. Διεκδικούμε ξανά το ανέφικτο.
Διεκδικούμε:
για το Δ.Σ.Η.:
·         Ισχυρός διεκδικητικός Σύλλογος παρών στους αγώνες του κρητικού λαού - Συντονισμός με τους δικηγορικούς συλλόγους της Κρήτης για κοινή στάση σε θέματα που αφορούν το λαό του νησιού (π.χ. φορολόγηση αγροτών, κατάργηση Ε.Ρ.Α. Χανίων και Ηρακλείου κ.α.)
·         Συνελεύσεις – Επιτροπές - Επέκταση θεσμού επιτροπών και δημιουργία και νέων - Τρίμηνη ανακοίνωση δράσης κάθε επιτροπής – κοινοποίηση δράσεων και αποφάσεων – επιτροπή ιστορίας συλλόγου - Σύσταση μόνιμης επιστημονικής και ανά τομέα δικαίου επιτροπής στο σύλλογο, η οποία θα γνωμοδοτεί και θα παρεμβαίνει στα φλέγοντα τρέχοντα θέματα και ιδίως σε αυτά που αφορούν τα μνημόνια και τις δανειακές συμβάσεις, την κατάργηση του κοινωνικού κράτους και της εθνικής κυριαρχίας, των δημοκρατικών δικαιωμάτων, τη φτωχοποίηση του λαού, τους πλειστηριασμούς, την ιδιωτικοποίηση των πάντων, και την παράδοση του συνόλου της περιουσίας μας στους δανειστές και στα ιδιωτικά συμφέροντα.
·         επιστημονική ομάδα με θεματικές ενότητες και διασύνδεση με τους αντίστοιχους ανά κλάδο φορείς (Τ.Ε.Ε./Τ.Α.Κ., Οικονομικό Επιμελητήριο κλπ) και τα Πανεπιστήμια και Τ.Ε.Ι.
·         Θεατρική ομάδα και λοιπές ομάδες – ανάπτυξη και άλλων (ιστορία του Συλλόγου) – ορχήστρες
·         Διαρκή σεμινάρια, ενημέρωση από δικηγόρους, δικαστές, και επιστήμονες λοιπων κλάδων
·         Ανάδειξη μεταπτυχιακών – διδακτορικών μέσω της ιστοσελίδας του Δ.Σ.Η. – κατασκευή ιστοσελίδας μέσω Δ.Σ.Η.
·         Βιβλιοθήκη διαρκής εξυπηρέτηση από το ΛΕΑΔΗ και απογευματινές ώρες και Σάββατο πρωί
·         ανοικτή λειτουργία του Δ.Σ. με ανακοίνωση της ημερήσιας διάταξης και των αποφάσεών του, ώστε να μπορεί να παρέμβει όποιος θέλει, να δεσμεύεται το Δ.Σ., και να μπορεί να γίνει χρήση των αποφάσεών του.
·         Αμοιβόμενη συμμετοχή δικηγόρων σε όλες τις επιτροπές βάσει ωριαίας αποζημίωσης
·         Κτίριο χωρίς ΣΔΙΤ
·         Συνεργασία με συμβολαιογράφους – μηχανικούς για θέματα κτηματολογίου, αυθαιρέτων, πολεοδομικά – αυθαίρετες καταχωρήσεις στο κτηματολόγιο – οίκοθεν και άμεση διόρθωση ή αίτηση προς τον αρμόδιο φορέα (π.χ. Δήμο) για διόρθωση – χρήση τράπεζας πληροφοριών σε 24ωρη βάση με χρέωση πιστωτικής κάρτας ή τραπεζικού λογαριασμού – επέκταση ωραρίου κτηματολογίου – πρόσληψη 5 νέων δικηγόρων και 3 μηχανικών – ικανοποιητικές αμοιβές – ραντεβού και προέγκριση αιτήσεων ώστε να αποφεύγονται οι διαρκείς απορρίψεις – χρέωση κάθε φακέλου σε συγκεκριμένο δικηγόρο και μηχανικό – απάντηση εντός 5 εργασίμων ημερών – μείωση τιμής αντιγράφων και πιστοποιητικών
·         Δημιουργία φόρουμ στην ιστοσελίδα του συλλόγου
·         Ενίσχυση νέων μέσω ΛΕΑΔΗ και ΤΝ για εξοπλισμό
για τη Δικαιοσύνη γενικά:
·         την αναβάθμιση της Δικαιοσύνης με την πρόσληψη δικαστών και γραμματέων, και τη βελτίωση των κτιρίων και των υποδομών (με την επιστροφή στη Δικαιοσύνη των τεράστιων πόρων που εισπράττονται από τη λειτουργία τους).
·         την εκλογή της ηγεσίας της Δικαιοσύνης από τους ίδιους τους Δικαστές και τη θεσμοθέτηση επί τέλους Συνταγματικού Δικαστηρίου
·         την επιτάχυνση της απονομής της Δικαιοσύνης με την εισαγωγή ισχυρών θεσμών προδικασίας
·         Δημιουργία τμημάτων στο πρωτοδικείο Ηρακλείου
·         την άμεση εκτελεστότητα των αποφάσεων του Συνηγόρου του Πολίτη ή/και τη δημιουργία ανάλογης αρχής, που θα επιλύει άμεσα τις διαφορές πολίτη – κράτους.
·         Επέκταση θεσμού νομικής βοήθειας – στελέχωση κατά προτεραιότητα από δικηγόρους έως 15 ετών – κατά ποσοστό 20% από μεγαλύτερους – απαλλαγή από Φ.Π.Α. και παράβολο κατά το χρόνο άσκησης των καθηκόντων τους – παρακράτηση από το Δ.Σ.Η. όταν αποστέλλονται από το Υπουργείο - Θεσμός νομικής βοήθειας – διευκόλυνση πρόσβασης – όχι ασφαλιστικά μέτρα – δημιουργία ομάδας με θεματικές υποεπιτροπές – δεν συνιστά αθέμιτο ανταγωνισμό η κάλυψη αναγκών αναξιοπαθούντων, οι οποίοι δεν έχουν τη δυνατότητα πρόσληψης ακριβών ή συστημικών δικηγόρων – ανταπόδοση με κοινωνική εργασία προς το σύλλογο
·         την αλλαγή του Κώδικα περί Δικηγόρων:
εκλογή του πανελληνίου οργάνου από τους δικηγόρους της χώρας
εκδημοκρατισμό του θεσμού της Ολομέλειας
επαναφορά του ελεύθερου συνδικαλισμού (παραταξιακά ψηφοδέλτια – πρόεδροι επικεφαλής συνδυασμών)
απαλοιφή των διατάξεων που επιβάλλουν γραμμάτιο προείσπραξης σε κάθε διαδικαστική πράξη -à διάταξη ωρολογιακή βόμβα, ιδίως εφόσον δεν εφαρμόζεται.
φορολογία - αμοιβές:
·         απαλοιφή έννοιας επιτηδευματία
·         Κατάργηση του Φ.Π.Α. και όλων  των διατάξεων που αύξησαν παράλογα το κόστος απονομής της δικαιοσύνης, χωρίς να προσφέρουν ο,τιδήποτε στη βελτίωσή της (π.χ. τι ωφέλησε η αύξηση κατά 300 – 500% του ΤΑΧΔΙΚ εφόσον ούτε ένα νέο δικαστήριο δεν έχει γίνει ενώ πολλά υφιστάμενα δικαστήρια καταργήθηκαν με τις συγχωνεύσεις των Ειρηνοδικείων; Που πηγαίνουν τα υπερβολικά παράβολα για την άσκηση οποιουδήποτε ένδικου μέσου ή βοηθήματος;)
·         Πλήρης ανατροπή του φορολογικού καθεστώτος – επαναφορά του αφορολόγητου ορίου – δίκαιη φορολογική κλίμακα -à  Εξόντωση με την κατάργηση του αφορολόγητου και τη θέσπιση φορολογικού συντελεστή 26% - όσο αυξάνεις την αμοιβή σου αυξάνεται και ο φόρος που θα πληρώσεις -à Θέσπιση κατώτατων αμοιβών συνεργαζόμενων δικηγόρων και ασκουμένων χωρίς αυτό να αποτελεί τεκμήριο
·         να καταργηθούν οι αμοιβές που επιβάλλουν τα μεγάλα συμφέροντα και οι μεγάλες εταιρίες (τράπεζες και ασφαλιστικές εταιρίες) -à αμοιβή μόνο με το διπλότυπο, παρά το γεγονός ότι χρησιμοποιούν τις αμοιβές αυτές στα έξοδά τους, σε αντίθεση με την πλειοψηφία των λοιπών πελατών μας -à εκδίωξή μου από την ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ το 2006 γιατί διεκδικούσα κανονικές αμοιβές.
·         Κατάργηση πληρωμής αμοιβών μέσω τραπεζών -à αυθαίρετες κατασχέσεις -à ηλεκτρονική κατάθεση δικογράφων : θα εμφανιστεί το ίδιο πρόβλημα, με αποτέλεσμα να απενεργοποιηθούν όσοι αντιμετωπίζουν πρόβλημα στις πληρωμές τους.
·         Συνεταιρισμοί δικηγόρων – μία μερίδα καθένας – ανώτατο όριο απόκτησης μερίδων – το ίδιο και σε δικηγορικές εταιρίες
·         την αποφασιστική ενίσχυση της μητρότητας με τη δημιουργία θεσμών άμεσης αλληλεγγύης.
·         κατάργηση διατάξεων που εξαιρούν τις συντάξεις του Ε.Τ.Α.Α./Τ.Α.Ν. από την εγγύηση του Δημοσίου από 1.1.2015, καθώς και την υποχρεωτική ανά τριετία άνοδο σε ασφαλιστική κλάση.
·         διευκόλυνση στη ρύθμιση των οφειλών προς το Ε.Τ.Α.Α./Τ.Α.Ν. κατά τρόπο όμοιο με τις ρυθμίσεις του Ι.Κ.Α. – να δοθεί η δυνατότητα διαρκών και επαναλαμβανόμενων ρυθμίσεων -  να γίνει έστω και αντίθετα στο νομοθετικό πλαίσιο το οποίο αρνείται να τροποποιήσει η κυβέρνηση
·         Ευθύνη διοικήσεων ΤΝ για απώλεια δανείων και μείωση περιουσίας
·         Τραγική κατάσταση του Λ.Ε.Δ.Ε. με ευθύνη Λαμπρινού (15 χρόνια – δεν λήφθηκαν μέτρα για την προστασία του ταμείου –  2006: κατάργηση 25% στο δικαστικό ένσημο το σύστημα έγινε ανταποδοτικό ενώ πριν ήταν αλληλεγγύη – έχουμε αποθεματικά αυξάνουμε κάθε χρόνο 2.000 € το εφάπαξ χωρίς αναλογιστική μελέτη και έπεσε έξοδο το ταμείο με την αθρόα έξοδο
·         μαθήματα και εκδηλώσεις μέσω Δ.Σ.Η. και Λ.Ε.Α.Δ.Η. και για τους δικηγόρους
·         κοινωνική εργασία για τους δικηγόρους για κάλυψη των υποχρεώσεων που αδυνατούν να καλύψουν

Η παράταξή μας μάχεται στο πλευρό των δικηγόρων με συνέπεια, αγωνιστικότητα και συλλογικότητα. Η ιδιότητα του μέλους του Δ.Σ. δεν αποτελεί για εμάς αυτοσκοπό, αφού ο αγώνας μας είναι συλλογικός. Και αυτό αποδεικνύεται από την εναλλαγή συμβούλων της παράταξης στις θέσεις του Δ.Σ.: τον Τερζάκης αντικατέστησε η Φυτά και εκείνην ο Σαρχιανάκης. Το Βαθιανάκη αντικατέστησε η Βαμβακίδου, ενώ η Καρινάκη δεν μπόρεσε να συμμετάσχει λόγω της απασχόλησής της στην τράπεζα, ενώ παλιότερα τον Ατσαλή είχε αντικαταστήσει η Κλίνη.

Συνεχίζουμε τον αγώνα μας μέχρι τη νίκη !!!!














Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου