(αναδημοσίευση από την "΅Εργατική Αριστερά" και το Rproject)
- See more
at:
http://dea.org.gr/70-%CF%87%CF%81%CF%8C%CE%BD%CE%B9%CE%B1-%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CF%84%CE%BF-%CE%B8%CE%AC%CE%BD%CE%B1%CF%84%CE%BF-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%AC%CF%81%CE%B7#sthash.qZOLqvYd.dpuf
- See more at:
http://dea.org.gr/70-%CF%87%CF%81%CF%8C%CE%BD%CE%B9%CE%B1-%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CF%84%CE%BF-%CE%B8%CE%AC%CE%BD%CE%B1%CF%84%CE%BF-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%AC%CF%81%CE%B7#sthash.qZOLqvYd.dpuf
- See
more at:
http://dea.org.gr/70-%CF%87%CF%81%CF%8C%CE%BD%CE%B9%CE%B1-%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CF%84%CE%BF-%CE%B8%CE%AC%CE%BD%CE%B1%CF%84%CE%BF-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%AC%CF%81%CE%B7#sthash.VGDa4NuB.dpuf
- See
more at:
http://dea.org.gr/70-%CF%87%CF%81%CF%8C%CE%BD%CE%B9%CE%B1-%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CF%84%CE%BF-%CE%B8%CE%AC%CE%BD%CE%B1%CF%84%CE%BF-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%AC%CF%81%CE%B7#sthash.VGDa4NuB.dpuf
70 χρόνια από το θάνατο του Άρη
ιστορία και παράδοση / / 10.06.2015
Συμπληρώνονται φέτος 70 χρόνια από τον τραγικό θάνατο του
πρωτοκαπετάνιου του ΕΛΑΣ Άρη Βελουχιώτη, στις 16 Ιούνη 1945 στο φαράγγι
της Μεσούντας, κοντά στην Άρτα.
Ή, πώς η Ευρώπη και ο κόσμος αλλάζουν, αλλά ερήμην και εις βάρος μας
Την
ώρα που θα διαβάζονται αυτές οι γραμμές το πιθανότερο είναι ότι
η πλειοψηφία της ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
(στην ψηφοφορία της Τετάρτης, 10/6) θα έχει ήδη δώσει το πράσινο
φως για ολοκλήρωση της TTIP, της Διατλαντικής Συμφωνίας
Επενδύσεων και Εμπορίου ΗΠΑ και Ε.Ε.. Η Κομισιόν, μαζί με την
συντηρητική πλειοψηφία Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος,
Σοσιαλιστών, Φιλελευθέρων και λοιπών στο Ευρωκοινοβούλιο
κατάφεραν να ενταφιάσουν όλες οι αντιδράσεις που εγείρονται εδώ
και δυο χρόνια από κοινωνικούς φορείς, κινήματα, ακόμη και
κυβερνήσεις εναντίον της αδιαφανούς και αντιδημοκρατικής
διαπραγμάτευσης η οποία αναιρεί ό,τι θετικό έχει απομείνει στο
θεσμικό και νομικό οικοδόμημα της Ε.Ε. και των κρατών μελών
της. Αγνοήθηκαν ακόμη και τα σχεδόν 2 εκατομμύρια υπογραφών που
συγκεντρώθηκαν κατά της TTIP, στο πλαίσιο της «Ευρωπαϊκής
Πρωτοβουλίας Πολιτών», ενός νεοσύστατου δικαιώματος το
οποίο, όμως, η Κομισιόν αξιοποιεί κατά βούλησιν. Παρακάμφθηκαν
ακόμη και ενστάσεις ευρωπαϊκών κυβερνήσεων εναντίον του
διαβόητου μηχανισμού ISDS (Επίλυση Διαφορών Κράτους-
Επενδυτή) που περιλαμβάνει η Διατλαντική Συμφωνία και δίνει
τη δυνατότητα στους «επενδυτές», δηλαδή τις πολυεθνικές, να
ενάγουν ένα κράτος όποτε κρίνουν ότι οι αποφάσεις του τους
ζημιώνουν. *
Παρ’ ότι το πρόβλημα αφορά πολύ περισσότερο χώρες της
ευρωπαϊκής περιφέρειας – αλλά και αδύναμες πολιτείες της
αμερικανικής ενδοχώρας- που θα αποτελέσουν εύκολη λεία των
ευρωπαϊκών και αμερικανικών πολυεθνικών, οι βασικές
αντιδράσεις φορέων και κινημάτων προήλθαν από χώρες του
πυρήνα, πρωτίστως τη Γερμανία αλλά και τη Βρετανία. Στην
Ελλάδα, τα συστημικά ΜΜΕ δεν έχουν γράψει ή πει λέξη, ενώ οι
απόπειρες αποκάλυψης και ευαισθητοποίησης από την Αριστερά
(ΣΥΡΙΖΑ, Ινστιτούτο Ν. Πουλαντζάς, Ίδρυμα Ρ. Λούξεμπουργκ) και
συλλογικότητες της οικολογίας παρέμειναν περιθωριακές
ακόμη και μετά την ανάδειξη της νέας κυβέρνησης. Στη σχετική
συζήτηση- ενημέρωση στη Βουλή η κυβερνητική θέση κινήθηκε
μεταξύ ισχυρών επιφυλάξεων (Γ. Σταθάκης) και ριζικής
αντίθεσης (Γ. Τσιρώνης), ενώ ανοικτά απορριπτική ήταν η θέση των
βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ και του ΚΚΕ. Τα άλλα κόμματα ζητούν
κατοχύρωση «ειδικών ελληνικών συμφερόντων» και σταθμίζουν
τα «υπέρ και κατά» της TTIP.
Συνολικά, ωστόσο, η περιορισμένη ενασχόληση με το θέμα
είναι θεωρητική και διαπιστωτική. Το προφανές- και
ανησυχητικό- είναι ότι η διαπραγμάτευση Ελλάδας – δανειστών
απορροφά σε τέτοιο βαθμό το ενδιαφέρον κυβέρνησης, πολιτικού
συστήματος, κινημάτων και κοινωνίας, ώστε κάθε τι άλλο να
αντιμετωπίζεται ως ήσσονος ση
μασίας ή ως υπόθεση άλλων.
Αυτό, όμως, καταλήγει σε μιαν εξουθενωτική ομφαλοσκόπηση,
έναν πολιτικό αυτισμό που αποσπά το «ελληνικό ζήτημα» από
ταυτόχρονες και διαλεκτικά συνδεδεμένες διεργασίες που
συντελούνται στο ευρύτερο καπιταλιστικό σύμπαν μας. Μια
λεπτομερής ματιά στο περιεχόμενο και στα κεφάλαια του
διατλαντικού «υπερσυντάγματος» που υποβάλλουν οι
πολυεθνικές ΗΠΑ και Ε.Ε. καταδεικνύει ότι το ελληνικό
μνημόνιο, και ό,τι ενδεχομένως το διαδεχθεί, δεν αποτελούν
παρά υποσύνολα της παγκόσμιας στρατηγικής της απορρύθμισης
που ακολουθούν, με όλες τις αντιφάσεις τους, οι κυρίαρχες
δυνάμεις του κεφαλαίου. Απ’ αυτή την άποψη, η παρατήρηση του
αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος Γ. Τσιρώνη στη Βουλή, ότι
«πιο πολύ με ανησυχούν αυτές οι διαπραγματεύσεις (σ.σ. για την
TTIP) παρά εκείνες για την συμφωνία (σ.σ. Ελλάδας –δανειστών)»
μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά εύστοχη.
Εξάλλου, η TTIPδεν είναι η μόνη στρατηγική «απώλεια» του
διαπραγματευτικού εγκλωβισμού της κυβέρνησης. Άλλο ένα
κομμάτι της μεγάλης εικόνας που έχει εντελώς διαφύγει είναι το
κεφάλαιο της οικονομικής διακυβέρνησης της Ευρωζώνης που
ανοίγει ο νεκραναστημένος γαλλογερμανικός άξονας. Στις 25-26
του μηνός, στη σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου ανοίγει η
συζήτηση για τη θεσμική μεταρρύθμιση της ΟΝΕ. Βάση της
συζήτησης θα αποτελέσει το σχέδιο Μέρκελ- Ολάντ που διέρρευσε
στις αρχές του μήνα και επιβεβαιώθηκε με άρθρο των υπουργών
Οικονομίας Γαλλίας και Γερμανίας Μακρόν και Γκάμπριελ οι
οποίοι περιγράφουν μια ευρωζώνη με κοινό υπουργό
Οικονομικών, κοινό προϋπολογισμό, κοινή οικονομική και
φορολογική πολιτική, Eurogroupμε ενισχυμένες αρμοδιότητες
και ισχυρό πρόεδρο, κοινό, ιδιαίτερο ευρωκοινοβούλιο και ακόμη
και πλαίσιο για «ομαλή και νόμιμη αναδιάρθρωση χρέους». Επί της
ουσίας, η πρόταση ανοίγει δυο μεγάλα μέτωπα: Πρώτον, της
αλλαγής των ευρωπαϊκών Συνθηκών με τρόπο που να
«συνταγματοποιούν» και να καθιστούν πρωταρχικό ευρωπαϊκό
δίκαιο τις διακρατικές συμφωνίες «οικονομικής
διακυβέρνησης» που γέννησε η κρίση (Δημοσιονομικό Σύμφωνο,
Σύμφωνο για το ευρώ+, μεταρρυθμίσεις twopacκκαι sixpackτου
Συμφώνου). Και, δεύτερον, της θεσμικής κατοχύρωσης της Ε.Ε.
των πολλών ταχυτήτων, υπό το πρίσμα και του βρετανικού
δημοψηφίσματος το 2017.
Είναι επιεικώς αφελές να μην αντιλαμβάνεται κανείς τη
διαλεκτική σχέση που προφανώς συνδέει την ελληνική
διαπραγμάτευση με την επιδιωκόμενη μεταρρύθμιση της
Ευρωζώνης και το αδιαφανές διατλαντικό «μνημόνιο» των
αμερικανικών και ευρωπαϊκών πολυεθνικών. Σχηματικά, θα
μπορούσαμε να πούμε ότι, αν η διαπραγμάτευση είναι το κλαδί πάνω
στο οποίο καθόμαστε- το αν το πριονίζουμε ή όχι είναι άλλη
υπόθεση-, το δέντρο από το οποίο εκφύεται το κλαδί είναι η
διαρκώς μετασχηματιζόμενη ΟΝΕ και το δάσος είναι η TTIP, μαζί με
ένα πλήθος άλλων διακρατικών συμφωνιών –TISAγια την
απελευθέρωση των υπηρεσιών, CETA μεταξύ Καναδά και ΕΕ, TPP,
εταιρική σχέση χωρών του Ειρηνικού κ.α.- που συνθέτουν ένα
πλανητικό σύστημα ολοκληρωτικού καπιταλισμού των
πολυεθνικών και του χρηματοπιστωτικού κεφαλαίου, υπεράνω
δημοκρατίας και εθνικών κυριαρχιών. Και κάτι ανάλογο
προωθείται από άλλους, ανταγωνιστικούς πόλους του διεθνούς
συστήματος, όπως η Ευρασιατική Οικονομική Ένωση (Ρωσία,
Κίνα), οι BRICS κλπ. Μια σύλληψη αυτής της ευρείας εικόνας
επιτρέπει να ερμηνευθεί καλύτερα και το ενδιαφέρον
«εξωγενών» εκ πρώτης όψεως παραγόντων για το ελληνικό ζήτημα,
όπως οι ΗΠΑ και η Ρωσία.
Αυτές οι εξελίξεις είναι μέρος μιας μικρής κοσμογονίας που
υπογραμμίζει ότι πράγματι η Ευρώπη, όπως και ολόκληρος ο
καπιταλιστικός κόσμος αλλάζουν, αλλά όχι όπως θα θέλαμε εμείς.
Αμφιβολία ότι πρόκειται για αλλαγές αντιδραστικές, εις βάρος
του κόσμου της εργασίας και των ανυποψίαστων κοινωνιών δεν
μπορεί να υπάρξει. Ο καπιταλισμός εξελίσσεται εδώ και αιώνες
εις βάρος μας, αυτή είναι η βαθιά καταστροφική φύση του. Το
πρόβλημα είναι ότι εξελίσσεται και ερήμην μας, χωρίς τη
στοιχειώδη αποτρεπτική δράση προηγούμενων δεκαετιών. Στην
παρούσα φάση θα ήταν ενδιαφέρον η μοναδική κυβέρνηση στην
Ευρώπη που στηρίζεται στην Αριστερά όχι μόνο να κάνει γνωστή τη
αριστερή της «ανάγνωση» στις εξελίξεις αυτές, αλλά να προσθέσει
το αριστερό της «όχι» για λογαριασμό όλων των Ευρωπαϊκών λαών.
Αυτό απαιτεί μια τοποθέτηση αρχών και μια συνοχή ανάμεσα στις
πολιτικές για το κλαδί που καθόμαστε, για το δέντρο που
βρισκόμαστε και για το δάσος που απλώνεται γύρω μας. Και παρ’ ότι
ένας βαθμός διαπραγματευτικού τυχοδιωκτισμού είναι μάλλον
αναπόφευκτος όταν σταθμίζεται το γεωπολιτικό βάρος που έχει η
Ελλάδα για τους αρχιτέκτονες του τελευταίου γύρου
καπιταλιστικής ολοκλήρωσης, στον βωμό του δεν μπορούν να
θυσιάζονται τα πάντα. Μπορεί να φαίνεται δελεαστική και
συμφέρουσα η «εξαγορά» μιας λύσης στην ελληνική τραγωδία δια
της σιωπής ή της συνενοχής σε όσα ζοφερά τεκταίνονται στην
Ευρώπη και στον κόσμο, ωστόσο σύντομα η «λύση» αυτή θα εξελιχθεί
σε μέρος ενός ακόμη μεγαλύτερου προβλήματος. Η καλύτερη
απόδειξη είναι η διαχείριση της ελληνικής κρίσης την
τελευταία πενταετία. Η «λύση» των δανείων των 244 δισ. είναι
σήμερα το πρόβλημα. Και για την ελληνική και για τις άλλες
κοινωνίες της ευρωζώνης.
*Ευτυχώς, η ζωή επιφυλάσσει και ευχάριστες
εκπλήξεις. Στην συνεδρίαση της Ολομέλειας του
Ευρωκοινοβουλίου την Τετάρτη σημειώθηκε ένα πρώτο μικρό ρήγμα
στο μέτωπο υπέρ της TTIP.
Ο πρόεδρος του Ευρωκοινοβουλίου Μάρτιν Σουλτς, διαβλέποντας
ότι θα υπήρχαν πολλές διαρροές στην υπερψήφιση της σχετικής
έκθεσης ιδιαίτερα από τους σοσιαλδημοκράτες και ότι δεν ήταν
εγγυημένη η πλειοψηφία, μεθόδευσε αναβολή της ψηφοφορίας,
με πρόσχημα ότι υπήρχαν πολλές τροπολογίες στην επίμαχη
έκθεση. Στη συνέχεια, προκειμένου να μην εκφραστούν οι
διαφωνίες «ημετέρων» στην ολομέλεια, μεθόδευσε αναβολή και
της συζήτηση πάνω στην επίμαχη έκθεση. Η μεθόδευση
προκάλεσε σάλο από ευρωβουλευτές πολλών πολιτικών ομάδων και
σε ψηφοφορία που προκλήθηκε η άποψη Σουλτς υπέρ της αναβολής
της συζήτησης κέρδισε οριακή πλειοψηφία 183 ευρωβουλευτών,
έναντι 181 που υπερψήφισαν τη θέση της GUE/NGL
και των Πρασίνων να γίνει η συζήτηση και 37 αποχών. Είναι
χαρακτηριστικό ότι 42 σοσιαλδημοκράτες ευρωβουλευτές
ψήφισαν υπέρ της πρότασης της GUE/NGL,
37 απείχαν, ενώ μόνο 11 σοσιαλδημοκράτες ευρωβουλευτές
συντάχθηκαν με τη μεθόδευση Σουλτς για αναβολή. Η όλη εξέλιξη
συνιστά, μεταξύ άλλων, μια προσωπική πανωλεθρία για τον Σουλτς
που εμφανιζόταν ως εγγυητής της πλειοψηφίας υπέρ της TTIP.
Το τέλος
Πιθανά η τελευταία θέση (η αναφορά στη Γιάλτα αλλά και στη «σαφή παραίνεση των Ρώσων προς το ΚΚΕ για το κλείσιμο της συμφωνίας της Βάρκιζας») να αποτέλεσε το μοιραίο εσωκομματικό «λάθος» του Άρη. Στις 11 Ιούνη του ’45, ο «Ριζοσπάστης» ανακοινώνει τη διαγραφή του Άρη και η ηγεσία του ΚΚΕ καλεί για απομόνωση του Θανάση Κλάρα ή Μιζέρια. Σε συνθήκες λευκής τρομοκρατίας, αυτή η απόφαση ισοδυναμούσε με καταδίκη σε θάνατο. Ο Βελουχιώτης είχε μπει στο δρόμο προς τη Μεσούντα. Το κομμένο κεφάλι του, που η Δεξιά εξέθεσε σε δημόσια θέα μαζί με το κεφάλι του Τζαβέλα, κρεμασμένα στο φανοστάτη των Τρικάλων, στοίχειωσαν μέσα στις καρδιές των αριστερών.
Εβδομήντα χρόνια μετά, ο Άρης έχει αποκατασταθεί «πολιτικά –όχι όμως κομματικά» από την ηγεσία του ΚΚΕ. Η απειθαρχία του, παρότι όλοι ξέρουν ότι είχε πολιτικά δίκιο, δεν έχει συγχωρεθεί. Ίσως γι’ αυτό ο Άρης έρχεται ξανά και ξανά στη μνήμη όλων όσοι αγωνίζονται, αντιστέκονται, εξεγείρονται. Και είμαστε σίγουροι ότι θα αποκατασταθεί ολοκληρωτικά, όταν οι εργάτες και οι φτωχοί που παλεύουν για την ελευθερία νικήσουν ολοκληρωμένα.
Πιθανά η τελευταία θέση (η αναφορά στη Γιάλτα αλλά και στη «σαφή παραίνεση των Ρώσων προς το ΚΚΕ για το κλείσιμο της συμφωνίας της Βάρκιζας») να αποτέλεσε το μοιραίο εσωκομματικό «λάθος» του Άρη. Στις 11 Ιούνη του ’45, ο «Ριζοσπάστης» ανακοινώνει τη διαγραφή του Άρη και η ηγεσία του ΚΚΕ καλεί για απομόνωση του Θανάση Κλάρα ή Μιζέρια. Σε συνθήκες λευκής τρομοκρατίας, αυτή η απόφαση ισοδυναμούσε με καταδίκη σε θάνατο. Ο Βελουχιώτης είχε μπει στο δρόμο προς τη Μεσούντα. Το κομμένο κεφάλι του, που η Δεξιά εξέθεσε σε δημόσια θέα μαζί με το κεφάλι του Τζαβέλα, κρεμασμένα στο φανοστάτη των Τρικάλων, στοίχειωσαν μέσα στις καρδιές των αριστερών.
Εβδομήντα χρόνια μετά, ο Άρης έχει αποκατασταθεί «πολιτικά –όχι όμως κομματικά» από την ηγεσία του ΚΚΕ. Η απειθαρχία του, παρότι όλοι ξέρουν ότι είχε πολιτικά δίκιο, δεν έχει συγχωρεθεί. Ίσως γι’ αυτό ο Άρης έρχεται ξανά και ξανά στη μνήμη όλων όσοι αγωνίζονται, αντιστέκονται, εξεγείρονται. Και είμαστε σίγουροι ότι θα αποκατασταθεί ολοκληρωτικά, όταν οι εργάτες και οι φτωχοί που παλεύουν για την ελευθερία νικήσουν ολοκληρωμένα.
70 χρόνια από το θάνατο του Άρη
ιστορία και παράδοση / / 10.06.2015
Συμπληρώνονται φέτος 70 χρόνια από τον τραγικό θάνατο του
πρωτοκαπετάνιου του ΕΛΑΣ Άρη Βελουχιώτη, στις 16 Ιούνη 1945 στο φαράγγι
της Μεσούντας, κοντά στην Άρτα.
Η
ζωή, οι απόψεις, ο θάνατος του Άρη, μοιάζουν με απεικόνιση του
μεγαλείου αλλά και των μεγάλων αντιφάσεων του κομουνιστικού κινήματος
στην Ελλάδα του 20ού αιώνα.
Γεννήθηκε ως Θανάσης Κλάρας στη Λαμία μαζί με τον αιώνα, στα 1900. Μεγαλώνοντας μέσα στη φοβερή κρίση μετά τη μικρασιατική καταστροφή, στο ξέσπασμα των κοινωνικών αγώνων και στη διάλυση του βενιζελισμού, συνδέθηκε με τον κομουνισμό.
Το σύντομο πέρασμά του από τον τροτσκισμό –τον οποίο εγκατέλειψε προσανατολιζόμενος, όπως και πολλοί άλλοι, στη μάχη μέσα από τις γραμμές του ΚΚΕ– του έδωσε πιθανότατα μια γνώση για τις «μεγάλες συζητήσεις» στις τάξεις της Γ΄ Διεθνούς στα τέλη της δεκαετίας του ’20. Μια γνώση που, επίσης πιθανότατα, τη χρειάστηκε στα τέλη της ζωής του και στις κρίσιμες επιλογές που έκανε.
Η δράση του τον έφερε στις φυλακές της δικτατορίας του Μεταξά. Υπέγραψε «δήλωση μετανοίας», αλλά βγαίνοντας συνέχισε να δρα, χωρίς διακοπή. Το γεγονός αυτό ενισχύει την πιθανότητα να υπέγραψε «δήλωση» κατ’ εντολή της κομματικής ηγεσίας, παρόλο που η επίσημη ιστοριογραφία του ΚΚΕ ποτέ δεν αναγνώρισε αυτήν την πιθανότητα.
Με το κομματικό ψευδώνυμο «Μιζέριας» συνεχίζει να δρα πολιτικά μέχρι και μετά την κατάρρευση του πολεμικού μετώπου.
Αντάρτικο
Προσανατολίζεται αμέσως στην ιδέα της ανάπτυξης της αντίστασης. Κάνει την επιλογή της ένοπλης πάλης –του αντάρτικου– στην ύπαιθρο, πέρα από την έμφαση του οργανωμένου τμήματος του ΚΚΕ που εξακολουθεί να δρα με προτεραιότητα την εργατική αντίσταση μέσα στις πόλεις. Ρίχνεται στην προσπάθεια της συνένωσης και του συντονισμού των πρώτων ανταρτοομάδων που είχαν εμφανιστεί αυθόρμητα στα βουνά της Στερεάς Ελλάδας αλλά και της Μακεδονίας. Οι πρώτες μάχες και η είσοδός του στη Δομνίτσα αρχίζουν την πορεία που έχτισε τον πιο μαζικό στην Ευρώπη –μαζί με τον γιουγκοσλαβικό– αντάρτικο απελευθερωτικό «στρατό», τον ΕΛΑΣ. Ο Θανάσης Κλάρας ή Μιζέριας είχε ήδη γίνει ο Άρης Βελουχιώτης.
Η στρατιωτική δράση του ΕΛΑΣ οδηγεί σύντομα στην απελευθέρωση ενός τμήματος της –κυρίως ορεινής– χώρας, την Ελεύθερη Ελλάδα. Σε αυτό το τμήμα αναπτύσσεται ένας βαθύς κοινωνικός μετασχηματισμός: Οι γυναίκες βγαίνουν από το σπίτι και την οικογένεια, κατακτούν για πρώτη φορά την ισότητα. Οι φτωχοί αγρότες για να αντιμετωπίσουν την πείνα υποχρεώνονται να απαλλοτριώσουν την περιουσία των γαιοκτημόνων και να χτίσουν νέες μορφές λαϊκής εξουσίας. Αναπτύσσονται η λαϊκή αυτοδιοίκηση και η λαϊκή δικαιοσύνη. Αυτές οι κοινωνικές κατακτήσεις εξηγούν σε μεγάλο βαθμό τη στρατιωτική αντοχή του ΕΛΑΣ απέναντι στις δυνάμεις κατοχής και τους ντόπιους συνεργάτες τους. Το αντάρτικο του ΕΛΑΣ στην ύπαιθρο και η δράση του ΕΑΜ στις πόλεις αποτυπώνουν την εργατοαγροτική συμμαχία που ήταν η κοινωνική βάση του μεγάλου κινήματος της Αντίστασης στην Ελλάδα.
Κοινωνικές αλλαγές
Αυτές τις κοινωνικές κατακτήσεις εγγυούνταν η ένοπλη δύναμη του ΕΛΑΣ, υπό την ηγεσία του Άρη. Γράφει η ΚΟΜΕΠ (2005, τεύχος 4): «Η σταδιακή εκκαθάριση όλο και ευρύτερων τμημάτων της επαρχιακής Ελλάδας από τους τοπικούς αντιπροσώπους του αστικού κράτους έδωσε το έναυσμα και αποτέλεσε τη βάση για την ανάδειξη νέων μορφών λαϊκής εξουσίας και κυριαρχίας». Όμως πόσο «η εκκαθάριση από τους αντιπροσώπους του αστικού κράτους» ήταν γενικευμένη γραμμή του ΚΚΕ; Η ίδια η διακήρυξη του ΕΑΜ, η διάσημη μπροσούρα του Δημ. Γληνού («Τι είναι και τι θέλει το ΕΑΜ;»), όριζαν τον αγώνα ως εθνικοαπελευθερωτικό, που θα δινόταν «σε συμμαχία με την αστική τάξη», παραπέμποντας τις κοινωνικές αλλαγές για ένα μετέπειτα μέλλον.
Η κοινωνική πραγματικότητα που διαμορφώθηκε στην Ελεύθερη Ελλάδα –παρά τους περιορισμούς του πολέμου, της πείνας και της κατοχής– αποδεικνύουν πως ο Άρης και οι σύντροφοί του εφάρμοζαν τη «γραμμή» τροποποιώντας την αισθητά σε ριζοσπαστική κατεύθυνση. Αυτή η διαφορά είναι πολύ πιο σημαντική από τη συζήτηση για την «καθυστέρηση» της ηγεσίας του ΚΚΕ να αποδεχθεί τη σημασία του ένοπλου αγώνα και να την ενσωματώσει οργανικά στο πολιτικό σχέδιο της Αντίστασης. Αν και, πράγματι, το ΚΚΕ συγκροτεί το Γενικό Στρατηγείο του ΕΛΑΣ, τελικά, μόλις το Μάη του 1943, πλαισιώνοντας τον Άρη Βελουχιώτη (πρωτοκαπετάνιος) με τους Στέφανο Σαράφη (στρατιωτικός αρχηγός) και Αντρέα Τζήμα-Σαμαρινιώτη (πολιτικός αντιπρόσωπος).
Η στιγμή της αλήθειας
Όπως σε όλα τα κινήματα αντίστασης, η στιγμή της αλήθειας έφτασε για το ΕΑΜ μαζί με το τέλος του πολέμου. Η στρατηγική της ηγεσίας του –όπως και αυτή του «διεθνούς κέντρου», της Μόσχας– ήταν: ομαλή δημοκρατική μετάβαση, προσωρινή κυβέρνηση, εκλογές για να αποφασίσει ο λαός. Αυτή η αυταπάτη ήταν που «έστειλε» το ΚΚΕ στις συμφωνίες της Καζέρτας και του Λιβάνου, στην αποδοχή της κυβέρνησης του Γ. Παπανδρέου και στην υποδοχή των βρετανικών στρατευμένων ως απελευθερωτών της Αθήνας, στο δρόμο του Δεκέμβρη και στην ταπεινωτική συμφωνία της Βάρκιζας.
Είναι γνωστό σε όλους ότι ο Άρης διαφώνησε με την κατάθεση των όπλων στη Βάρκιζα. Ας δώσουμε ξανά το λόγο στην ΚΟΜΕΠ: «Καταδίκασε τη συμφωνία της Βάρκιζας και έχει δικαιωθεί ως προς αυτό. Όμως δεν εξέφρασε άλλη στρατηγική αντίληψη από εκείνη που εκφραζόταν από πλευράς ΚΚΕ» (ό.π. 2005, τ. 4).
Δεν είναι αλήθεια. Ο Άρης διατύπωσε έγκαιρα τη στρατηγική διαφωνία του. Ίσως για πρώτη φορά δημόσια στη σύσκεψη των καπεταναίων στη Λαμία (Δεκέμβρης 1944). Κατά την ΚΟΜΕΠ «η τοποθέτησή του στη σύσκεψη αυτή αποτέλεσε το σημείο αντίστροφης μέτρησης» για τη μοίρα του πρωτοκαπετάνιου του ΕΛΑΣ. Όμως, ακόμα καθαρότερα προειδοποίησε με το ιστορικό γράμμα του «προς τα μέλη της ΚΕ του ΚΚΕ». Στις 24 Μάρτη 1945 ο Άρης γράφει: «Αν δεν σας ήταν εύκολο να γνωρίζετε προοπτικά τις προθέσεις της ελληνικής αντίδρασης και των Άγγλων ... τώρα μπορείτε να τις βλέπετε. Πρόθεσή τους είναι όχι να συμβάλουν σε προσπάθεια για ομαλή ζωή του τόπου, ή έστω να ανεχθούν απλώς τις δικές σας προσπάθειες προς την τέτοια κατεύθυνση, αντίθετα, να οργανώσουν και να διεξάγουν με πλεονεκτικές γι’ αυτούς συνθήκες τον εμφύλιο πόλεμο μ’ όλα τα μέσα.
Η διάσκεψη και συμφωνία της Γιάλτας δεν πρέπει να έχετε καμιά αυταπάτη πως είναι δυνατόν να επιδράσει σε τόσο μεγάλο βαθμό, ώστε να στρέψει το τιμόνι της χώρας που αφήσατε να κρατούν γερά στα χέρια τους οι Άγγλοι ... [οφείλετε] να δημιουργήσετε διαφορετική κατάσταση, ανάλογη περίπου με την της Γιουγκοσλαβίας και ίσως και καλύτερη, με μια ορθή και συνεπή πολιτική ... οι δυνατότητες υπήρχαν όλες για μια τέτοια πολιτική, για τη δημιουργία μιας τόσο διαφορετικής κατάστασης στη χώρα. Και όποιος δεν το βλέπει και δεν το παραδέχεται αυτό, πρέπει να είναι ή μαρξιστικά αγράμματος, ή... τι να πω».
Ο Άρης διατυπώνει μια συνολικά διαφορετική στρατηγική: η ρήξη με την ελληνική αντίδραση και τους Άγγλους είναι αναπόφευκτη –κάντε ό,τι και οι Γιουγκοσλάβοι (δηλαδή καταλάβετε την εξουσία) - όχι αυταπάτες για τη Γιάλτα.
Το τέλος
Πιθανά η τελευταία θέση (η αναφορά στη Γιάλτα αλλά και στη «σαφή παραίνεση των Ρώσων προς το ΚΚΕ για το κλείσιμο της συμφωνίας της Βάρκιζας») να αποτέλεσε το μοιραίο εσωκομματικό «λάθος» του Άρη. Στις 11 Ιούνη του ’45, ο «Ριζοσπάστης» ανακοινώνει τη διαγραφή του Άρη και η ηγεσία του ΚΚΕ καλεί για απομόνωση του Θανάση Κλάρα ή Μιζέρια. Σε συνθήκες λευκής τρομοκρατίας, αυτή η απόφαση ισοδυναμούσε με καταδίκη σε θάνατο. Ο Βελουχιώτης είχε μπει στο δρόμο προς τη Μεσούντα. Το κομμένο κεφάλι του, που η Δεξιά εξέθεσε σε δημόσια θέα μαζί με το κεφάλι του Τζαβέλα, κρεμασμένα στο φανοστάτη των Τρικάλων, στοίχειωσαν μέσα στις καρδιές των αριστερών.
Εβδομήντα χρόνια μετά, ο Άρης έχει αποκατασταθεί «πολιτικά –όχι όμως κομματικά» από την ηγεσία του ΚΚΕ. Η απειθαρχία του, παρότι όλοι ξέρουν ότι είχε πολιτικά δίκιο, δεν έχει συγχωρεθεί. Ίσως γι’ αυτό ο Άρης έρχεται ξανά και ξανά στη μνήμη όλων όσοι αγωνίζονται, αντιστέκονται, εξεγείρονται. Και είμαστε σίγουροι ότι θα αποκατασταθεί ολοκληρωτικά, όταν οι εργάτες και οι φτωχοί που παλεύουν για την ελευθερία νικήσουν ολοκληρωμένα.
Γεννήθηκε ως Θανάσης Κλάρας στη Λαμία μαζί με τον αιώνα, στα 1900. Μεγαλώνοντας μέσα στη φοβερή κρίση μετά τη μικρασιατική καταστροφή, στο ξέσπασμα των κοινωνικών αγώνων και στη διάλυση του βενιζελισμού, συνδέθηκε με τον κομουνισμό.
Το σύντομο πέρασμά του από τον τροτσκισμό –τον οποίο εγκατέλειψε προσανατολιζόμενος, όπως και πολλοί άλλοι, στη μάχη μέσα από τις γραμμές του ΚΚΕ– του έδωσε πιθανότατα μια γνώση για τις «μεγάλες συζητήσεις» στις τάξεις της Γ΄ Διεθνούς στα τέλη της δεκαετίας του ’20. Μια γνώση που, επίσης πιθανότατα, τη χρειάστηκε στα τέλη της ζωής του και στις κρίσιμες επιλογές που έκανε.
Η δράση του τον έφερε στις φυλακές της δικτατορίας του Μεταξά. Υπέγραψε «δήλωση μετανοίας», αλλά βγαίνοντας συνέχισε να δρα, χωρίς διακοπή. Το γεγονός αυτό ενισχύει την πιθανότητα να υπέγραψε «δήλωση» κατ’ εντολή της κομματικής ηγεσίας, παρόλο που η επίσημη ιστοριογραφία του ΚΚΕ ποτέ δεν αναγνώρισε αυτήν την πιθανότητα.
Με το κομματικό ψευδώνυμο «Μιζέριας» συνεχίζει να δρα πολιτικά μέχρι και μετά την κατάρρευση του πολεμικού μετώπου.
Αντάρτικο
Προσανατολίζεται αμέσως στην ιδέα της ανάπτυξης της αντίστασης. Κάνει την επιλογή της ένοπλης πάλης –του αντάρτικου– στην ύπαιθρο, πέρα από την έμφαση του οργανωμένου τμήματος του ΚΚΕ που εξακολουθεί να δρα με προτεραιότητα την εργατική αντίσταση μέσα στις πόλεις. Ρίχνεται στην προσπάθεια της συνένωσης και του συντονισμού των πρώτων ανταρτοομάδων που είχαν εμφανιστεί αυθόρμητα στα βουνά της Στερεάς Ελλάδας αλλά και της Μακεδονίας. Οι πρώτες μάχες και η είσοδός του στη Δομνίτσα αρχίζουν την πορεία που έχτισε τον πιο μαζικό στην Ευρώπη –μαζί με τον γιουγκοσλαβικό– αντάρτικο απελευθερωτικό «στρατό», τον ΕΛΑΣ. Ο Θανάσης Κλάρας ή Μιζέριας είχε ήδη γίνει ο Άρης Βελουχιώτης.
Η στρατιωτική δράση του ΕΛΑΣ οδηγεί σύντομα στην απελευθέρωση ενός τμήματος της –κυρίως ορεινής– χώρας, την Ελεύθερη Ελλάδα. Σε αυτό το τμήμα αναπτύσσεται ένας βαθύς κοινωνικός μετασχηματισμός: Οι γυναίκες βγαίνουν από το σπίτι και την οικογένεια, κατακτούν για πρώτη φορά την ισότητα. Οι φτωχοί αγρότες για να αντιμετωπίσουν την πείνα υποχρεώνονται να απαλλοτριώσουν την περιουσία των γαιοκτημόνων και να χτίσουν νέες μορφές λαϊκής εξουσίας. Αναπτύσσονται η λαϊκή αυτοδιοίκηση και η λαϊκή δικαιοσύνη. Αυτές οι κοινωνικές κατακτήσεις εξηγούν σε μεγάλο βαθμό τη στρατιωτική αντοχή του ΕΛΑΣ απέναντι στις δυνάμεις κατοχής και τους ντόπιους συνεργάτες τους. Το αντάρτικο του ΕΛΑΣ στην ύπαιθρο και η δράση του ΕΑΜ στις πόλεις αποτυπώνουν την εργατοαγροτική συμμαχία που ήταν η κοινωνική βάση του μεγάλου κινήματος της Αντίστασης στην Ελλάδα.
Κοινωνικές αλλαγές
Αυτές τις κοινωνικές κατακτήσεις εγγυούνταν η ένοπλη δύναμη του ΕΛΑΣ, υπό την ηγεσία του Άρη. Γράφει η ΚΟΜΕΠ (2005, τεύχος 4): «Η σταδιακή εκκαθάριση όλο και ευρύτερων τμημάτων της επαρχιακής Ελλάδας από τους τοπικούς αντιπροσώπους του αστικού κράτους έδωσε το έναυσμα και αποτέλεσε τη βάση για την ανάδειξη νέων μορφών λαϊκής εξουσίας και κυριαρχίας». Όμως πόσο «η εκκαθάριση από τους αντιπροσώπους του αστικού κράτους» ήταν γενικευμένη γραμμή του ΚΚΕ; Η ίδια η διακήρυξη του ΕΑΜ, η διάσημη μπροσούρα του Δημ. Γληνού («Τι είναι και τι θέλει το ΕΑΜ;»), όριζαν τον αγώνα ως εθνικοαπελευθερωτικό, που θα δινόταν «σε συμμαχία με την αστική τάξη», παραπέμποντας τις κοινωνικές αλλαγές για ένα μετέπειτα μέλλον.
Η κοινωνική πραγματικότητα που διαμορφώθηκε στην Ελεύθερη Ελλάδα –παρά τους περιορισμούς του πολέμου, της πείνας και της κατοχής– αποδεικνύουν πως ο Άρης και οι σύντροφοί του εφάρμοζαν τη «γραμμή» τροποποιώντας την αισθητά σε ριζοσπαστική κατεύθυνση. Αυτή η διαφορά είναι πολύ πιο σημαντική από τη συζήτηση για την «καθυστέρηση» της ηγεσίας του ΚΚΕ να αποδεχθεί τη σημασία του ένοπλου αγώνα και να την ενσωματώσει οργανικά στο πολιτικό σχέδιο της Αντίστασης. Αν και, πράγματι, το ΚΚΕ συγκροτεί το Γενικό Στρατηγείο του ΕΛΑΣ, τελικά, μόλις το Μάη του 1943, πλαισιώνοντας τον Άρη Βελουχιώτη (πρωτοκαπετάνιος) με τους Στέφανο Σαράφη (στρατιωτικός αρχηγός) και Αντρέα Τζήμα-Σαμαρινιώτη (πολιτικός αντιπρόσωπος).
Η στιγμή της αλήθειας
Όπως σε όλα τα κινήματα αντίστασης, η στιγμή της αλήθειας έφτασε για το ΕΑΜ μαζί με το τέλος του πολέμου. Η στρατηγική της ηγεσίας του –όπως και αυτή του «διεθνούς κέντρου», της Μόσχας– ήταν: ομαλή δημοκρατική μετάβαση, προσωρινή κυβέρνηση, εκλογές για να αποφασίσει ο λαός. Αυτή η αυταπάτη ήταν που «έστειλε» το ΚΚΕ στις συμφωνίες της Καζέρτας και του Λιβάνου, στην αποδοχή της κυβέρνησης του Γ. Παπανδρέου και στην υποδοχή των βρετανικών στρατευμένων ως απελευθερωτών της Αθήνας, στο δρόμο του Δεκέμβρη και στην ταπεινωτική συμφωνία της Βάρκιζας.
Είναι γνωστό σε όλους ότι ο Άρης διαφώνησε με την κατάθεση των όπλων στη Βάρκιζα. Ας δώσουμε ξανά το λόγο στην ΚΟΜΕΠ: «Καταδίκασε τη συμφωνία της Βάρκιζας και έχει δικαιωθεί ως προς αυτό. Όμως δεν εξέφρασε άλλη στρατηγική αντίληψη από εκείνη που εκφραζόταν από πλευράς ΚΚΕ» (ό.π. 2005, τ. 4).
Δεν είναι αλήθεια. Ο Άρης διατύπωσε έγκαιρα τη στρατηγική διαφωνία του. Ίσως για πρώτη φορά δημόσια στη σύσκεψη των καπεταναίων στη Λαμία (Δεκέμβρης 1944). Κατά την ΚΟΜΕΠ «η τοποθέτησή του στη σύσκεψη αυτή αποτέλεσε το σημείο αντίστροφης μέτρησης» για τη μοίρα του πρωτοκαπετάνιου του ΕΛΑΣ. Όμως, ακόμα καθαρότερα προειδοποίησε με το ιστορικό γράμμα του «προς τα μέλη της ΚΕ του ΚΚΕ». Στις 24 Μάρτη 1945 ο Άρης γράφει: «Αν δεν σας ήταν εύκολο να γνωρίζετε προοπτικά τις προθέσεις της ελληνικής αντίδρασης και των Άγγλων ... τώρα μπορείτε να τις βλέπετε. Πρόθεσή τους είναι όχι να συμβάλουν σε προσπάθεια για ομαλή ζωή του τόπου, ή έστω να ανεχθούν απλώς τις δικές σας προσπάθειες προς την τέτοια κατεύθυνση, αντίθετα, να οργανώσουν και να διεξάγουν με πλεονεκτικές γι’ αυτούς συνθήκες τον εμφύλιο πόλεμο μ’ όλα τα μέσα.
Η διάσκεψη και συμφωνία της Γιάλτας δεν πρέπει να έχετε καμιά αυταπάτη πως είναι δυνατόν να επιδράσει σε τόσο μεγάλο βαθμό, ώστε να στρέψει το τιμόνι της χώρας που αφήσατε να κρατούν γερά στα χέρια τους οι Άγγλοι ... [οφείλετε] να δημιουργήσετε διαφορετική κατάσταση, ανάλογη περίπου με την της Γιουγκοσλαβίας και ίσως και καλύτερη, με μια ορθή και συνεπή πολιτική ... οι δυνατότητες υπήρχαν όλες για μια τέτοια πολιτική, για τη δημιουργία μιας τόσο διαφορετικής κατάστασης στη χώρα. Και όποιος δεν το βλέπει και δεν το παραδέχεται αυτό, πρέπει να είναι ή μαρξιστικά αγράμματος, ή... τι να πω».
Ο Άρης διατυπώνει μια συνολικά διαφορετική στρατηγική: η ρήξη με την ελληνική αντίδραση και τους Άγγλους είναι αναπόφευκτη –κάντε ό,τι και οι Γιουγκοσλάβοι (δηλαδή καταλάβετε την εξουσία) - όχι αυταπάτες για τη Γιάλτα.
Το τέλος
Πιθανά η τελευταία θέση (η αναφορά στη Γιάλτα αλλά και στη «σαφή παραίνεση των Ρώσων προς το ΚΚΕ για το κλείσιμο της συμφωνίας της Βάρκιζας») να αποτέλεσε το μοιραίο εσωκομματικό «λάθος» του Άρη. Στις 11 Ιούνη του ’45, ο «Ριζοσπάστης» ανακοινώνει τη διαγραφή του Άρη και η ηγεσία του ΚΚΕ καλεί για απομόνωση του Θανάση Κλάρα ή Μιζέρια. Σε συνθήκες λευκής τρομοκρατίας, αυτή η απόφαση ισοδυναμούσε με καταδίκη σε θάνατο. Ο Βελουχιώτης είχε μπει στο δρόμο προς τη Μεσούντα. Το κομμένο κεφάλι του, που η Δεξιά εξέθεσε σε δημόσια θέα μαζί με το κεφάλι του Τζαβέλα, κρεμασμένα στο φανοστάτη των Τρικάλων, στοίχειωσαν μέσα στις καρδιές των αριστερών.
Εβδομήντα χρόνια μετά, ο Άρης έχει αποκατασταθεί «πολιτικά –όχι όμως κομματικά» από την ηγεσία του ΚΚΕ. Η απειθαρχία του, παρότι όλοι ξέρουν ότι είχε πολιτικά δίκιο, δεν έχει συγχωρεθεί. Ίσως γι’ αυτό ο Άρης έρχεται ξανά και ξανά στη μνήμη όλων όσοι αγωνίζονται, αντιστέκονται, εξεγείρονται. Και είμαστε σίγουροι ότι θα αποκατασταθεί ολοκληρωτικά, όταν οι εργάτες και οι φτωχοί που παλεύουν για την ελευθερία νικήσουν ολοκληρωμένα.
70 χρόνια από το θάνατο του Άρη
ιστορία και παράδοση / / 10.06.2015
Συμπληρώνονται φέτος 70 χρόνια από τον τραγικό θάνατο του
πρωτοκαπετάνιου του ΕΛΑΣ Άρη Βελουχιώτη, στις 16 Ιούνη 1945 στο φαράγγι
της Μεσούντας, κοντά στην Άρτα.
Η
ζωή, οι απόψεις, ο θάνατος του Άρη, μοιάζουν με απεικόνιση του
μεγαλείου αλλά και των μεγάλων αντιφάσεων του κομουνιστικού κινήματος
στην Ελλάδα του 20ού αιώνα.
Γεννήθηκε ως Θανάσης Κλάρας στη Λαμία μαζί με τον αιώνα, στα 1900. Μεγαλώνοντας μέσα στη φοβερή κρίση μετά τη μικρασιατική καταστροφή, στο ξέσπασμα των κοινωνικών αγώνων και στη διάλυση του βενιζελισμού, συνδέθηκε με τον κομουνισμό.
Το σύντομο πέρασμά του από τον τροτσκισμό –τον οποίο εγκατέλειψε προσανατολιζόμενος, όπως και πολλοί άλλοι, στη μάχη μέσα από τις γραμμές του ΚΚΕ– του έδωσε πιθανότατα μια γνώση για τις «μεγάλες συζητήσεις» στις τάξεις της Γ΄ Διεθνούς στα τέλη της δεκαετίας του ’20. Μια γνώση που, επίσης πιθανότατα, τη χρειάστηκε στα τέλη της ζωής του και στις κρίσιμες επιλογές που έκανε.
Η δράση του τον έφερε στις φυλακές της δικτατορίας του Μεταξά. Υπέγραψε «δήλωση μετανοίας», αλλά βγαίνοντας συνέχισε να δρα, χωρίς διακοπή. Το γεγονός αυτό ενισχύει την πιθανότητα να υπέγραψε «δήλωση» κατ’ εντολή της κομματικής ηγεσίας, παρόλο που η επίσημη ιστοριογραφία του ΚΚΕ ποτέ δεν αναγνώρισε αυτήν την πιθανότητα.
Με το κομματικό ψευδώνυμο «Μιζέριας» συνεχίζει να δρα πολιτικά μέχρι και μετά την κατάρρευση του πολεμικού μετώπου.
Αντάρτικο
Προσανατολίζεται αμέσως στην ιδέα της ανάπτυξης της αντίστασης. Κάνει την επιλογή της ένοπλης πάλης –του αντάρτικου– στην ύπαιθρο, πέρα από την έμφαση του οργανωμένου τμήματος του ΚΚΕ που εξακολουθεί να δρα με προτεραιότητα την εργατική αντίσταση μέσα στις πόλεις. Ρίχνεται στην προσπάθεια της συνένωσης και του συντονισμού των πρώτων ανταρτοομάδων που είχαν εμφανιστεί αυθόρμητα στα βουνά της Στερεάς Ελλάδας αλλά και της Μακεδονίας. Οι πρώτες μάχες και η είσοδός του στη Δομνίτσα αρχίζουν την πορεία που έχτισε τον πιο μαζικό στην Ευρώπη –μαζί με τον γιουγκοσλαβικό– αντάρτικο απελευθερωτικό «στρατό», τον ΕΛΑΣ. Ο Θανάσης Κλάρας ή Μιζέριας είχε ήδη γίνει ο Άρης Βελουχιώτης.
Η στρατιωτική δράση του ΕΛΑΣ οδηγεί σύντομα στην απελευθέρωση ενός τμήματος της –κυρίως ορεινής– χώρας, την Ελεύθερη Ελλάδα. Σε αυτό το τμήμα αναπτύσσεται ένας βαθύς κοινωνικός μετασχηματισμός: Οι γυναίκες βγαίνουν από το σπίτι και την οικογένεια, κατακτούν για πρώτη φορά την ισότητα. Οι φτωχοί αγρότες για να αντιμετωπίσουν την πείνα υποχρεώνονται να απαλλοτριώσουν την περιουσία των γαιοκτημόνων και να χτίσουν νέες μορφές λαϊκής εξουσίας. Αναπτύσσονται η λαϊκή αυτοδιοίκηση και η λαϊκή δικαιοσύνη. Αυτές οι κοινωνικές κατακτήσεις εξηγούν σε μεγάλο βαθμό τη στρατιωτική αντοχή του ΕΛΑΣ απέναντι στις δυνάμεις κατοχής και τους ντόπιους συνεργάτες τους. Το αντάρτικο του ΕΛΑΣ στην ύπαιθρο και η δράση του ΕΑΜ στις πόλεις αποτυπώνουν την εργατοαγροτική συμμαχία που ήταν η κοινωνική βάση του μεγάλου κινήματος της Αντίστασης στην Ελλάδα.
Κοινωνικές αλλαγές
Αυτές τις κοινωνικές κατακτήσεις εγγυούνταν η ένοπλη δύναμη του ΕΛΑΣ, υπό την ηγεσία του Άρη. Γράφει η ΚΟΜΕΠ (2005, τεύχος 4): «Η σταδιακή εκκαθάριση όλο και ευρύτερων τμημάτων της επαρχιακής Ελλάδας από τους τοπικούς αντιπροσώπους του αστικού κράτους έδωσε το έναυσμα και αποτέλεσε τη βάση για την ανάδειξη νέων μορφών λαϊκής εξουσίας και κυριαρχίας». Όμως πόσο «η εκκαθάριση από τους αντιπροσώπους του αστικού κράτους» ήταν γενικευμένη γραμμή του ΚΚΕ; Η ίδια η διακήρυξη του ΕΑΜ, η διάσημη μπροσούρα του Δημ. Γληνού («Τι είναι και τι θέλει το ΕΑΜ;»), όριζαν τον αγώνα ως εθνικοαπελευθερωτικό, που θα δινόταν «σε συμμαχία με την αστική τάξη», παραπέμποντας τις κοινωνικές αλλαγές για ένα μετέπειτα μέλλον.
Η κοινωνική πραγματικότητα που διαμορφώθηκε στην Ελεύθερη Ελλάδα –παρά τους περιορισμούς του πολέμου, της πείνας και της κατοχής– αποδεικνύουν πως ο Άρης και οι σύντροφοί του εφάρμοζαν τη «γραμμή» τροποποιώντας την αισθητά σε ριζοσπαστική κατεύθυνση. Αυτή η διαφορά είναι πολύ πιο σημαντική από τη συζήτηση για την «καθυστέρηση» της ηγεσίας του ΚΚΕ να αποδεχθεί τη σημασία του ένοπλου αγώνα και να την ενσωματώσει οργανικά στο πολιτικό σχέδιο της Αντίστασης. Αν και, πράγματι, το ΚΚΕ συγκροτεί το Γενικό Στρατηγείο του ΕΛΑΣ, τελικά, μόλις το Μάη του 1943, πλαισιώνοντας τον Άρη Βελουχιώτη (πρωτοκαπετάνιος) με τους Στέφανο Σαράφη (στρατιωτικός αρχηγός) και Αντρέα Τζήμα-Σαμαρινιώτη (πολιτικός αντιπρόσωπος).
Η στιγμή της αλήθειας
Όπως σε όλα τα κινήματα αντίστασης, η στιγμή της αλήθειας έφτασε για το ΕΑΜ μαζί με το τέλος του πολέμου. Η στρατηγική της ηγεσίας του –όπως και αυτή του «διεθνούς κέντρου», της Μόσχας– ήταν: ομαλή δημοκρατική μετάβαση, προσωρινή κυβέρνηση, εκλογές για να αποφασίσει ο λαός. Αυτή η αυταπάτη ήταν που «έστειλε» το ΚΚΕ στις συμφωνίες της Καζέρτας και του Λιβάνου, στην αποδοχή της κυβέρνησης του Γ. Παπανδρέου και στην υποδοχή των βρετανικών στρατευμένων ως απελευθερωτών της Αθήνας, στο δρόμο του Δεκέμβρη και στην ταπεινωτική συμφωνία της Βάρκιζας.
Είναι γνωστό σε όλους ότι ο Άρης διαφώνησε με την κατάθεση των όπλων στη Βάρκιζα. Ας δώσουμε ξανά το λόγο στην ΚΟΜΕΠ: «Καταδίκασε τη συμφωνία της Βάρκιζας και έχει δικαιωθεί ως προς αυτό. Όμως δεν εξέφρασε άλλη στρατηγική αντίληψη από εκείνη που εκφραζόταν από πλευράς ΚΚΕ» (ό.π. 2005, τ. 4).
Δεν είναι αλήθεια. Ο Άρης διατύπωσε έγκαιρα τη στρατηγική διαφωνία του. Ίσως για πρώτη φορά δημόσια στη σύσκεψη των καπεταναίων στη Λαμία (Δεκέμβρης 1944). Κατά την ΚΟΜΕΠ «η τοποθέτησή του στη σύσκεψη αυτή αποτέλεσε το σημείο αντίστροφης μέτρησης» για τη μοίρα του πρωτοκαπετάνιου του ΕΛΑΣ. Όμως, ακόμα καθαρότερα προειδοποίησε με το ιστορικό γράμμα του «προς τα μέλη της ΚΕ του ΚΚΕ». Στις 24 Μάρτη 1945 ο Άρης γράφει: «Αν δεν σας ήταν εύκολο να γνωρίζετε προοπτικά τις προθέσεις της ελληνικής αντίδρασης και των Άγγλων ... τώρα μπορείτε να τις βλέπετε. Πρόθεσή τους είναι όχι να συμβάλουν σε προσπάθεια για ομαλή ζωή του τόπου, ή έστω να ανεχθούν απλώς τις δικές σας προσπάθειες προς την τέτοια κατεύθυνση, αντίθετα, να οργανώσουν και να διεξάγουν με πλεονεκτικές γι’ αυτούς συνθήκες τον εμφύλιο πόλεμο μ’ όλα τα μέσα.
Η διάσκεψη και συμφωνία της Γιάλτας δεν πρέπει να έχετε καμιά αυταπάτη πως είναι δυνατόν να επιδράσει σε τόσο μεγάλο βαθμό, ώστε να στρέψει το τιμόνι της χώρας που αφήσατε να κρατούν γερά στα χέρια τους οι Άγγλοι ... [οφείλετε] να δημιουργήσετε διαφορετική κατάσταση, ανάλογη περίπου με την της Γιουγκοσλαβίας και ίσως και καλύτερη, με μια ορθή και συνεπή πολιτική ... οι δυνατότητες υπήρχαν όλες για μια τέτοια πολιτική, για τη δημιουργία μιας τόσο διαφορετικής κατάστασης στη χώρα. Και όποιος δεν το βλέπει και δεν το παραδέχεται αυτό, πρέπει να είναι ή μαρξιστικά αγράμματος, ή... τι να πω».
Ο Άρης διατυπώνει μια συνολικά διαφορετική στρατηγική: η ρήξη με την ελληνική αντίδραση και τους Άγγλους είναι αναπόφευκτη –κάντε ό,τι και οι Γιουγκοσλάβοι (δηλαδή καταλάβετε την εξουσία) - όχι αυταπάτες για τη Γιάλτα.
Το τέλος
Πιθανά η τελευταία θέση (η αναφορά στη Γιάλτα αλλά και στη «σαφή παραίνεση των Ρώσων προς το ΚΚΕ για το κλείσιμο της συμφωνίας της Βάρκιζας») να αποτέλεσε το μοιραίο εσωκομματικό «λάθος» του Άρη. Στις 11 Ιούνη του ’45, ο «Ριζοσπάστης» ανακοινώνει τη διαγραφή του Άρη και η ηγεσία του ΚΚΕ καλεί για απομόνωση του Θανάση Κλάρα ή Μιζέρια. Σε συνθήκες λευκής τρομοκρατίας, αυτή η απόφαση ισοδυναμούσε με καταδίκη σε θάνατο. Ο Βελουχιώτης είχε μπει στο δρόμο προς τη Μεσούντα. Το κομμένο κεφάλι του, που η Δεξιά εξέθεσε σε δημόσια θέα μαζί με το κεφάλι του Τζαβέλα, κρεμασμένα στο φανοστάτη των Τρικάλων, στοίχειωσαν μέσα στις καρδιές των αριστερών.
Εβδομήντα χρόνια μετά, ο Άρης έχει αποκατασταθεί «πολιτικά –όχι όμως κομματικά» από την ηγεσία του ΚΚΕ. Η απειθαρχία του, παρότι όλοι ξέρουν ότι είχε πολιτικά δίκιο, δεν έχει συγχωρεθεί. Ίσως γι’ αυτό ο Άρης έρχεται ξανά και ξανά στη μνήμη όλων όσοι αγωνίζονται, αντιστέκονται, εξεγείρονται. Και είμαστε σίγουροι ότι θα αποκατασταθεί ολοκληρωτικά, όταν οι εργάτες και οι φτωχοί που παλεύουν για την ελευθερία νικήσουν ολοκληρωμένα.
Γεννήθηκε ως Θανάσης Κλάρας στη Λαμία μαζί με τον αιώνα, στα 1900. Μεγαλώνοντας μέσα στη φοβερή κρίση μετά τη μικρασιατική καταστροφή, στο ξέσπασμα των κοινωνικών αγώνων και στη διάλυση του βενιζελισμού, συνδέθηκε με τον κομουνισμό.
Το σύντομο πέρασμά του από τον τροτσκισμό –τον οποίο εγκατέλειψε προσανατολιζόμενος, όπως και πολλοί άλλοι, στη μάχη μέσα από τις γραμμές του ΚΚΕ– του έδωσε πιθανότατα μια γνώση για τις «μεγάλες συζητήσεις» στις τάξεις της Γ΄ Διεθνούς στα τέλη της δεκαετίας του ’20. Μια γνώση που, επίσης πιθανότατα, τη χρειάστηκε στα τέλη της ζωής του και στις κρίσιμες επιλογές που έκανε.
Η δράση του τον έφερε στις φυλακές της δικτατορίας του Μεταξά. Υπέγραψε «δήλωση μετανοίας», αλλά βγαίνοντας συνέχισε να δρα, χωρίς διακοπή. Το γεγονός αυτό ενισχύει την πιθανότητα να υπέγραψε «δήλωση» κατ’ εντολή της κομματικής ηγεσίας, παρόλο που η επίσημη ιστοριογραφία του ΚΚΕ ποτέ δεν αναγνώρισε αυτήν την πιθανότητα.
Με το κομματικό ψευδώνυμο «Μιζέριας» συνεχίζει να δρα πολιτικά μέχρι και μετά την κατάρρευση του πολεμικού μετώπου.
Αντάρτικο
Προσανατολίζεται αμέσως στην ιδέα της ανάπτυξης της αντίστασης. Κάνει την επιλογή της ένοπλης πάλης –του αντάρτικου– στην ύπαιθρο, πέρα από την έμφαση του οργανωμένου τμήματος του ΚΚΕ που εξακολουθεί να δρα με προτεραιότητα την εργατική αντίσταση μέσα στις πόλεις. Ρίχνεται στην προσπάθεια της συνένωσης και του συντονισμού των πρώτων ανταρτοομάδων που είχαν εμφανιστεί αυθόρμητα στα βουνά της Στερεάς Ελλάδας αλλά και της Μακεδονίας. Οι πρώτες μάχες και η είσοδός του στη Δομνίτσα αρχίζουν την πορεία που έχτισε τον πιο μαζικό στην Ευρώπη –μαζί με τον γιουγκοσλαβικό– αντάρτικο απελευθερωτικό «στρατό», τον ΕΛΑΣ. Ο Θανάσης Κλάρας ή Μιζέριας είχε ήδη γίνει ο Άρης Βελουχιώτης.
Η στρατιωτική δράση του ΕΛΑΣ οδηγεί σύντομα στην απελευθέρωση ενός τμήματος της –κυρίως ορεινής– χώρας, την Ελεύθερη Ελλάδα. Σε αυτό το τμήμα αναπτύσσεται ένας βαθύς κοινωνικός μετασχηματισμός: Οι γυναίκες βγαίνουν από το σπίτι και την οικογένεια, κατακτούν για πρώτη φορά την ισότητα. Οι φτωχοί αγρότες για να αντιμετωπίσουν την πείνα υποχρεώνονται να απαλλοτριώσουν την περιουσία των γαιοκτημόνων και να χτίσουν νέες μορφές λαϊκής εξουσίας. Αναπτύσσονται η λαϊκή αυτοδιοίκηση και η λαϊκή δικαιοσύνη. Αυτές οι κοινωνικές κατακτήσεις εξηγούν σε μεγάλο βαθμό τη στρατιωτική αντοχή του ΕΛΑΣ απέναντι στις δυνάμεις κατοχής και τους ντόπιους συνεργάτες τους. Το αντάρτικο του ΕΛΑΣ στην ύπαιθρο και η δράση του ΕΑΜ στις πόλεις αποτυπώνουν την εργατοαγροτική συμμαχία που ήταν η κοινωνική βάση του μεγάλου κινήματος της Αντίστασης στην Ελλάδα.
Κοινωνικές αλλαγές
Αυτές τις κοινωνικές κατακτήσεις εγγυούνταν η ένοπλη δύναμη του ΕΛΑΣ, υπό την ηγεσία του Άρη. Γράφει η ΚΟΜΕΠ (2005, τεύχος 4): «Η σταδιακή εκκαθάριση όλο και ευρύτερων τμημάτων της επαρχιακής Ελλάδας από τους τοπικούς αντιπροσώπους του αστικού κράτους έδωσε το έναυσμα και αποτέλεσε τη βάση για την ανάδειξη νέων μορφών λαϊκής εξουσίας και κυριαρχίας». Όμως πόσο «η εκκαθάριση από τους αντιπροσώπους του αστικού κράτους» ήταν γενικευμένη γραμμή του ΚΚΕ; Η ίδια η διακήρυξη του ΕΑΜ, η διάσημη μπροσούρα του Δημ. Γληνού («Τι είναι και τι θέλει το ΕΑΜ;»), όριζαν τον αγώνα ως εθνικοαπελευθερωτικό, που θα δινόταν «σε συμμαχία με την αστική τάξη», παραπέμποντας τις κοινωνικές αλλαγές για ένα μετέπειτα μέλλον.
Η κοινωνική πραγματικότητα που διαμορφώθηκε στην Ελεύθερη Ελλάδα –παρά τους περιορισμούς του πολέμου, της πείνας και της κατοχής– αποδεικνύουν πως ο Άρης και οι σύντροφοί του εφάρμοζαν τη «γραμμή» τροποποιώντας την αισθητά σε ριζοσπαστική κατεύθυνση. Αυτή η διαφορά είναι πολύ πιο σημαντική από τη συζήτηση για την «καθυστέρηση» της ηγεσίας του ΚΚΕ να αποδεχθεί τη σημασία του ένοπλου αγώνα και να την ενσωματώσει οργανικά στο πολιτικό σχέδιο της Αντίστασης. Αν και, πράγματι, το ΚΚΕ συγκροτεί το Γενικό Στρατηγείο του ΕΛΑΣ, τελικά, μόλις το Μάη του 1943, πλαισιώνοντας τον Άρη Βελουχιώτη (πρωτοκαπετάνιος) με τους Στέφανο Σαράφη (στρατιωτικός αρχηγός) και Αντρέα Τζήμα-Σαμαρινιώτη (πολιτικός αντιπρόσωπος).
Η στιγμή της αλήθειας
Όπως σε όλα τα κινήματα αντίστασης, η στιγμή της αλήθειας έφτασε για το ΕΑΜ μαζί με το τέλος του πολέμου. Η στρατηγική της ηγεσίας του –όπως και αυτή του «διεθνούς κέντρου», της Μόσχας– ήταν: ομαλή δημοκρατική μετάβαση, προσωρινή κυβέρνηση, εκλογές για να αποφασίσει ο λαός. Αυτή η αυταπάτη ήταν που «έστειλε» το ΚΚΕ στις συμφωνίες της Καζέρτας και του Λιβάνου, στην αποδοχή της κυβέρνησης του Γ. Παπανδρέου και στην υποδοχή των βρετανικών στρατευμένων ως απελευθερωτών της Αθήνας, στο δρόμο του Δεκέμβρη και στην ταπεινωτική συμφωνία της Βάρκιζας.
Είναι γνωστό σε όλους ότι ο Άρης διαφώνησε με την κατάθεση των όπλων στη Βάρκιζα. Ας δώσουμε ξανά το λόγο στην ΚΟΜΕΠ: «Καταδίκασε τη συμφωνία της Βάρκιζας και έχει δικαιωθεί ως προς αυτό. Όμως δεν εξέφρασε άλλη στρατηγική αντίληψη από εκείνη που εκφραζόταν από πλευράς ΚΚΕ» (ό.π. 2005, τ. 4).
Δεν είναι αλήθεια. Ο Άρης διατύπωσε έγκαιρα τη στρατηγική διαφωνία του. Ίσως για πρώτη φορά δημόσια στη σύσκεψη των καπεταναίων στη Λαμία (Δεκέμβρης 1944). Κατά την ΚΟΜΕΠ «η τοποθέτησή του στη σύσκεψη αυτή αποτέλεσε το σημείο αντίστροφης μέτρησης» για τη μοίρα του πρωτοκαπετάνιου του ΕΛΑΣ. Όμως, ακόμα καθαρότερα προειδοποίησε με το ιστορικό γράμμα του «προς τα μέλη της ΚΕ του ΚΚΕ». Στις 24 Μάρτη 1945 ο Άρης γράφει: «Αν δεν σας ήταν εύκολο να γνωρίζετε προοπτικά τις προθέσεις της ελληνικής αντίδρασης και των Άγγλων ... τώρα μπορείτε να τις βλέπετε. Πρόθεσή τους είναι όχι να συμβάλουν σε προσπάθεια για ομαλή ζωή του τόπου, ή έστω να ανεχθούν απλώς τις δικές σας προσπάθειες προς την τέτοια κατεύθυνση, αντίθετα, να οργανώσουν και να διεξάγουν με πλεονεκτικές γι’ αυτούς συνθήκες τον εμφύλιο πόλεμο μ’ όλα τα μέσα.
Η διάσκεψη και συμφωνία της Γιάλτας δεν πρέπει να έχετε καμιά αυταπάτη πως είναι δυνατόν να επιδράσει σε τόσο μεγάλο βαθμό, ώστε να στρέψει το τιμόνι της χώρας που αφήσατε να κρατούν γερά στα χέρια τους οι Άγγλοι ... [οφείλετε] να δημιουργήσετε διαφορετική κατάσταση, ανάλογη περίπου με την της Γιουγκοσλαβίας και ίσως και καλύτερη, με μια ορθή και συνεπή πολιτική ... οι δυνατότητες υπήρχαν όλες για μια τέτοια πολιτική, για τη δημιουργία μιας τόσο διαφορετικής κατάστασης στη χώρα. Και όποιος δεν το βλέπει και δεν το παραδέχεται αυτό, πρέπει να είναι ή μαρξιστικά αγράμματος, ή... τι να πω».
Ο Άρης διατυπώνει μια συνολικά διαφορετική στρατηγική: η ρήξη με την ελληνική αντίδραση και τους Άγγλους είναι αναπόφευκτη –κάντε ό,τι και οι Γιουγκοσλάβοι (δηλαδή καταλάβετε την εξουσία) - όχι αυταπάτες για τη Γιάλτα.
Το τέλος
Πιθανά η τελευταία θέση (η αναφορά στη Γιάλτα αλλά και στη «σαφή παραίνεση των Ρώσων προς το ΚΚΕ για το κλείσιμο της συμφωνίας της Βάρκιζας») να αποτέλεσε το μοιραίο εσωκομματικό «λάθος» του Άρη. Στις 11 Ιούνη του ’45, ο «Ριζοσπάστης» ανακοινώνει τη διαγραφή του Άρη και η ηγεσία του ΚΚΕ καλεί για απομόνωση του Θανάση Κλάρα ή Μιζέρια. Σε συνθήκες λευκής τρομοκρατίας, αυτή η απόφαση ισοδυναμούσε με καταδίκη σε θάνατο. Ο Βελουχιώτης είχε μπει στο δρόμο προς τη Μεσούντα. Το κομμένο κεφάλι του, που η Δεξιά εξέθεσε σε δημόσια θέα μαζί με το κεφάλι του Τζαβέλα, κρεμασμένα στο φανοστάτη των Τρικάλων, στοίχειωσαν μέσα στις καρδιές των αριστερών.
Εβδομήντα χρόνια μετά, ο Άρης έχει αποκατασταθεί «πολιτικά –όχι όμως κομματικά» από την ηγεσία του ΚΚΕ. Η απειθαρχία του, παρότι όλοι ξέρουν ότι είχε πολιτικά δίκιο, δεν έχει συγχωρεθεί. Ίσως γι’ αυτό ο Άρης έρχεται ξανά και ξανά στη μνήμη όλων όσοι αγωνίζονται, αντιστέκονται, εξεγείρονται. Και είμαστε σίγουροι ότι θα αποκατασταθεί ολοκληρωτικά, όταν οι εργάτες και οι φτωχοί που παλεύουν για την ελευθερία νικήσουν ολοκληρωμένα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου