(αναδημοσίευση από το Εθνος.gr)
Με νικήτρια την γερμανική κοινοπραξία “FRAPORT-SLENTEL” ολοκληρώθηκε η
πρώτη “αερομαχία” για την παραχώρηση 14 περιφερειακών αεροδρομίων, καθώς
το Συμβούλιο της Επικρατείας απέρριψε τις αιτήσεις ακύρωσης που
υπέβαλαν δεκάδες φορείς και εκατοντάδες κάτοικοι διαφόρων (ηπειρωτικών
και νησιωτικών) περιοχών της χώρας.
Η Ολομέλεια ΣτΕ υπό τον πρόεδρο Ν. Σακελλαρίου απέκρουσε τις αιτήσεις για ακύρωση της αρχικής μεταβίβασης των 14 αεροδρομίων στο ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και της παραχώρησής τους από αυτό στην ξένη κοινοπραξία, προκειμένου να αναλάβει για 42 έτη “δικαιώματα διοίκησης, διαχείρισης, λειτουργίας, ανάπτυξης, επέκτασης, συντήρησης και εκμετάλλευσής τους”.
Ενώ ανοίγει ο δρόμος για ολοκλήρωση της σχετικής συμφωνίας “και με τη βούλα του ανωτάτου δικαστηρίου”, οι αρμόδιοι φορείς και τα συνδικάτα που άνοιξαν την “αερομαχία” στο ΣτΕ, εξετάζουν το ενδεχόμενο να προχωρήσουν σε νέο γύρο δικαστικών -και όχι μόνο- διενέξεων, (εντός, αλλά και εκτός Ελλάδας), αφού ο κύριος όγκος των αιτήσεων ακύρωσης απορρίφθηκε για τυπικούς -ως επί το πλείστον- λόγους, με συνέπεια να παραμένουν ουσιαστικά αναπάντητοι διάφοροι νομικοί ισχυρισμοί για παραβίαση του Συντάγματος και του ενωσιακού δικαίου.
Με έξι αποφάσεις η Ολομέλεια ΣτΕ απέρριψε αιτήσεις διαφόρων ΟΤΑ (π.χ. Χανίων, Κέρκυρας, κλπ.) περιφερειακών ενοτήτων, της ΟΣΥΠΑ (Ομοσπονδίας Συλλόγων Υπηρεσιών Πολιτικής Αεροπορίας), συλλόγων καθηγητών, δικηγόρων, εμπόρων, μηχανικών, κλπ., καθώς και πολλών κατοίκων της Θεσσαλονίκης, νησιών του Αιγαίου και του Ιονίου πελάγους, κλπ., (αρκετοί είχαν συγκεντρωθεί έξω από το ΣτΕ διαμαρτυρόμενοι στη σχετική δίκη τον περασμένο Ιανουάριο), ενώ παράλληλα έκανε δεκτές τις παρεμβάσεις της ξένης κοινοπραξίας, που έτσι “ανοίγει φτερά” για την συνέχιση των διαδικασιών και την ομαλή παράδοση των 14 αεροδρομίων, σε Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Χανιά, Κεφαλονιά, Ζάκυνθο, Άκτιο, Καβάλα, Ρόδο, Σάμο, Κω, Μυτιλήνη, Μύκονο, Σαντορίνη, Σκιάθο.
Η συμφωνία είχε προβλέψει αρχικά την προκαταβολή ανταλλάγματος 1,2 δις ευρώ περίπου για όλα τα αεροδρόμια και ετήσια καταβολή ανταλλάγματος σχεδόν 23 εκατ. ευρώ.
Το ΣτΕ έκρινε ότι τα κρατικά αεροδρόμια (Πολιτικής Αεροπορίας) “ουδέποτε είχαν χαρακτήρα κοινόχρηστων πραγμάτων”, επισημαίνοντας παράλληλα ότι “ήταν και εξακολουθούν να είναι οικονομικώς εκμεταλλεύσιμα έργα υποδομής, με την διαχείριση των οποίων εξυπηρετούνται οι πτήσεις αεροσκαφών μεταφοράς επιβατικού κοινού, φορτίου, ταχυδρομείου”.
Πρόσθεσε ότι οι νέοι φορείς διαχείρισης των κρατικών αεροδρομίων, που είναι ιδιώτες επενδυτές, “δεν αποκτούν δικαιώματα επί κοινοχρήστων πραγμάτων (όπως αβάσιμα ισχυρίζονται οι αιτούντες), αλλά διαδέχονται την ΥΠΑ και το Ελληνικό Δημόσιο γενικότερα, στη διοίκηση, διαχείριση, λειτουργία, ανάπτυξη, επέκταση, συντήρηση και εκμετάλλευση έργων δημόσιας υποδομής”.
Έτσι, κρίθηκε (1985/16 κλπ.) ότι το ΣτΕ δεν μπορεί να ελέγξει ακυρωτικά τις προσβαλλόμενες πράξεις και συνεπώς παραμένουν αναπάντητες οι αιτιάσεις ότι η παραχώρηση για υπέρμετρο χρονικό διάστημα παραβιάζει το Σύνταγμα και τους ενωσιακούς κανόνες περί ανταγωνισμού, ότι θίγεται η συνταγματική κατοχύρωση της συγκοινωνίας μεταξύ των νησιωτικών περιοχών, ότι μπορεί να ελεγχθεί και επηρεαστεί μονοπωλιακά ακόμα και η τουριστική κίνηση, ότι υπάρχουν ζητήματα εθνικής ασφάλειας για κάποια αεροδρόμια, όπως των Χανίων που χρησιμοποιείται ως στρατιωτικό αεροδρόμιο για τις ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας, του ΝΑΤΟ, των ΗΠΑ, κατόπιν σχετικής συμφωνίας, κλπ.
του Αλ. Αυλωνίτη
Η Ολομέλεια ΣτΕ υπό τον πρόεδρο Ν. Σακελλαρίου απέκρουσε τις αιτήσεις για ακύρωση της αρχικής μεταβίβασης των 14 αεροδρομίων στο ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και της παραχώρησής τους από αυτό στην ξένη κοινοπραξία, προκειμένου να αναλάβει για 42 έτη “δικαιώματα διοίκησης, διαχείρισης, λειτουργίας, ανάπτυξης, επέκτασης, συντήρησης και εκμετάλλευσής τους”.
Ενώ ανοίγει ο δρόμος για ολοκλήρωση της σχετικής συμφωνίας “και με τη βούλα του ανωτάτου δικαστηρίου”, οι αρμόδιοι φορείς και τα συνδικάτα που άνοιξαν την “αερομαχία” στο ΣτΕ, εξετάζουν το ενδεχόμενο να προχωρήσουν σε νέο γύρο δικαστικών -και όχι μόνο- διενέξεων, (εντός, αλλά και εκτός Ελλάδας), αφού ο κύριος όγκος των αιτήσεων ακύρωσης απορρίφθηκε για τυπικούς -ως επί το πλείστον- λόγους, με συνέπεια να παραμένουν ουσιαστικά αναπάντητοι διάφοροι νομικοί ισχυρισμοί για παραβίαση του Συντάγματος και του ενωσιακού δικαίου.
Με έξι αποφάσεις η Ολομέλεια ΣτΕ απέρριψε αιτήσεις διαφόρων ΟΤΑ (π.χ. Χανίων, Κέρκυρας, κλπ.) περιφερειακών ενοτήτων, της ΟΣΥΠΑ (Ομοσπονδίας Συλλόγων Υπηρεσιών Πολιτικής Αεροπορίας), συλλόγων καθηγητών, δικηγόρων, εμπόρων, μηχανικών, κλπ., καθώς και πολλών κατοίκων της Θεσσαλονίκης, νησιών του Αιγαίου και του Ιονίου πελάγους, κλπ., (αρκετοί είχαν συγκεντρωθεί έξω από το ΣτΕ διαμαρτυρόμενοι στη σχετική δίκη τον περασμένο Ιανουάριο), ενώ παράλληλα έκανε δεκτές τις παρεμβάσεις της ξένης κοινοπραξίας, που έτσι “ανοίγει φτερά” για την συνέχιση των διαδικασιών και την ομαλή παράδοση των 14 αεροδρομίων, σε Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Χανιά, Κεφαλονιά, Ζάκυνθο, Άκτιο, Καβάλα, Ρόδο, Σάμο, Κω, Μυτιλήνη, Μύκονο, Σαντορίνη, Σκιάθο.
Η συμφωνία είχε προβλέψει αρχικά την προκαταβολή ανταλλάγματος 1,2 δις ευρώ περίπου για όλα τα αεροδρόμια και ετήσια καταβολή ανταλλάγματος σχεδόν 23 εκατ. ευρώ.
Το ΣτΕ έκρινε ότι τα κρατικά αεροδρόμια (Πολιτικής Αεροπορίας) “ουδέποτε είχαν χαρακτήρα κοινόχρηστων πραγμάτων”, επισημαίνοντας παράλληλα ότι “ήταν και εξακολουθούν να είναι οικονομικώς εκμεταλλεύσιμα έργα υποδομής, με την διαχείριση των οποίων εξυπηρετούνται οι πτήσεις αεροσκαφών μεταφοράς επιβατικού κοινού, φορτίου, ταχυδρομείου”.
Πρόσθεσε ότι οι νέοι φορείς διαχείρισης των κρατικών αεροδρομίων, που είναι ιδιώτες επενδυτές, “δεν αποκτούν δικαιώματα επί κοινοχρήστων πραγμάτων (όπως αβάσιμα ισχυρίζονται οι αιτούντες), αλλά διαδέχονται την ΥΠΑ και το Ελληνικό Δημόσιο γενικότερα, στη διοίκηση, διαχείριση, λειτουργία, ανάπτυξη, επέκταση, συντήρηση και εκμετάλλευση έργων δημόσιας υποδομής”.
Έτσι, κρίθηκε (1985/16 κλπ.) ότι το ΣτΕ δεν μπορεί να ελέγξει ακυρωτικά τις προσβαλλόμενες πράξεις και συνεπώς παραμένουν αναπάντητες οι αιτιάσεις ότι η παραχώρηση για υπέρμετρο χρονικό διάστημα παραβιάζει το Σύνταγμα και τους ενωσιακούς κανόνες περί ανταγωνισμού, ότι θίγεται η συνταγματική κατοχύρωση της συγκοινωνίας μεταξύ των νησιωτικών περιοχών, ότι μπορεί να ελεγχθεί και επηρεαστεί μονοπωλιακά ακόμα και η τουριστική κίνηση, ότι υπάρχουν ζητήματα εθνικής ασφάλειας για κάποια αεροδρόμια, όπως των Χανίων που χρησιμοποιείται ως στρατιωτικό αεροδρόμιο για τις ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας, του ΝΑΤΟ, των ΗΠΑ, κατόπιν σχετικής συμφωνίας, κλπ.
του Αλ. Αυλωνίτη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου