Για την πληρέστερη ενημέρωσή σας, παραθέτω την ανωτέρω απόφαση, όπως είναι καταχωρισμένη στην ιστοσελίδα του Αρείου Πάγου.
Αριθμός 517/2016
ΤΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΑΡΕΙΟΥ ΠΑΓΟΥ
Α2’ Πολιτικό Τμήμα
ΣΥΓΚΡΟΤΗΘΗΚΕ από τους Δικαστές: Δήμητρα Παπαντωνοπούλου, Αντιπρόεδρο του Αρείου Πάγου, Κωνσταντίνο Τσόλα, Δημήτριο Κράνη, Αντώνιο Ζευγώλη και Ιωσήφ Τσαλαγανίδη, Αρεοπαγίτες.
ΣΥΝΗΛΘΕ σε δημόσια συνεδρίαση στο Κατάστημά του, στις 14 Δεκεμβρίου 2015, με την παρουσία και της γραμματέως, Θεοδώρας Παπαδημητρίου, για να δικάσει την υπόθεση μεταξύ:
Της αναιρεσείουσας: εταιρίας με την επωνυμία "..." (...) [πρώην "..." (...)], που εδρεύει στις …. και εκπροσωπείται νόμιμα, εκπροσωπήθηκε δε από τους πληρεξουσίους δικηγόρους της: 1) Γρηγόριο Πελεκάνο και 2) Ιωάννη - Διονύσιο Φιλιώτη.
Του αναιρεσιβλήτου: Ελληνικού Δημοσίου, όπως εκπροσωπείται νομίμως από τους Υπουργούς Οικονομικών και Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη και το οποίο εκπροσωπήθηκε από τους πληρεξουσίους δικηγόρους του Δημήτριο Χανή, Νομικό Σύμβουλο του Κράτους, και Δημήτριο Κατωπόδη, Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.
Η ένδικη διαφορά άρχισε με την από 5-9-2013 αγωγή του ήδη αναιρεσιβλήτου, που κατατέθηκε στο Εφετείο Αθηνών.
Εκδόθηκε η απόφαση 3690/2014 του ίδιου Δικαστηρίου.
Την αναίρεση της απόφασης αυτής ζητά η αναιρεσείουσα με την από 30-12-2014 αίτησή της.
Κατά τη συζήτηση της αίτησης αυτής, που εκφωνήθηκε από το πινάκιο, οι διάδικοι παραστάθηκαν, όπως σημειώνεται πιο πάνω.
Ο εισηγητής Αρεοπαγίτης Ιωσήφ Τσαλαγανίδης ανέγνωσε την από 3-12-2015 έκθεσή του, με την οποία εισηγήθηκε την παραδοχή του πρώτου και τρίτου κατά το δεύτερο σκέλος του λόγων αναιρέσεως και την
ΣΚΕΦΘΗΚΕ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ
Οι λόγοι ακυρώσεως της διαιτητικής αποφάσεως καθιερώνονται περιοριστικά, στην περίπτωση μεν της εσωτερικής διαιτησίας με τις διατάξεις του άρθρου 897 ΚΠολΔ, στην περίπτωση δε της διεθνούς διαιτησίας με το άρθρο 34 παρ. 2 ν. 2735/1999. Ειδικότερα, το άρθρο 34 παρ. 2 εδ. β’ περ. ββ ν. 2735/1999 ορίζει: "Το δικαστήριο που επιλαμβάνεται, ύστερα από άσκηση αγωγής ακύρωσης, κρίνει και αυτεπαγγέλτως αν η διαιτητική απόφαση είναι αντίθετη προς τη διεθνή δημόσια τάξη, όπως αυτή νοείται στο άρθρο 33 του Αστικού Κώδικα". Ως δημόσια τάξη κατά την έννοια του ως άνω άρθρου νοούνται οι κρατούσες στην Ελλάδα θεμελιώδεις αρχές που αφορούν τις κοινωνικές, ηθικές, οικονομικές, πολιτικές και άλλες κοινώς παραδεδεγμένες αντιλήψεις, οι οποίες διέπουν και ρυθμίζουν κατά τρόπο πάγιο τις βιοτικές σχέσεις εντός του ελλαδικού χώρου, σε τρόπο ώστε είτε από την αναγνώριση της ισχύος της διαιτητικής αποφάσεως είτε από την εκτέλεσή της στην ελληνική επικράτεια να υφίσταται κίνδυνος να προκληθεί κατάσταση μη προσαρμοζόμενη προς τις αρχές αυτές, που θεμελιώνουν τον κρατούντα βιοτικό ρυθμό ( Ολομ. ΑΠ 14/2015). Εξάλλου, οι λόγοι ακυρώσεως της διαιτητικής αποφάσεως, όπως και αυτή του άρθρου 33 ΑΚ, ανήκουν στο ουσιαστικό δίκαιο και για το λόγο αυτό η εφαρμογή τους ελέγχεται αναιρετικά με τους από το άρθρο 559 αρ. 1 και 19 ΚΠολΔ λόγους αναιρέσεως, δηλαδή για παραβίαση κανόνα ουσιαστικού δικαίου και έλλειψη νόμιμης βάσεως. Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη και τις λοιπές διατάξεις του άρθρου 897 ΚΠολΔ, καμία από τις οποίες δεν παρέχει λόγο ακυρώσεως της διαιτητικής αποφάσεως για εσφαλμένη ουσιαστική κρίση του διαιτητή, παρέπεται ότι η ρηθείσα παράβαση πρέπει να προκύπτει αμέσως από τις παραδοχές του αιτιολογικού και του διατακτικού της ελεγχομένης διαιτητικής αποφάσεως με βάση τα πραγματικά δεδομένα, τα οποία ανέλεγκτα, ως εκ της ουσιαστικής κατά την κρίση του βασιμότητάς τους, δέχθηκε ο διαιτητής, το δε Εφετείο, κρίνοντας επί λόγου ακυρώσεως διαιτητικής αποφάσεως από την ίδια διάταξη, για αντίθεσή της προς κανόνα δημοσίας τάξεως και για την εκφορά του αντίστοιχου αξιολογικού πορίσματός του, ερευνά και κρίνει μόνο τις ίδιες παραδοχές σε συνδυασμό με το αιτιολογικό της διαιτητικής αποφάσεως, με τις ίδιες δε παραδοχές, που επίσης παραδεκτά επισκοπεί, κατ’ άρθρο 561 παρ. 2 ΚΠολΔ, ο Άρειος Πάγος, ερευνάται η βασιμότητα αντίστοιχου αναιρετικού λόγου από το άρθρο 559 αρ. 1 και 19 ΚΠολΔ. Η υιοθέτηση της αντίθετης απόψεως, δηλαδή η εκ μέρους του Εφετείου, που δικάζει αγωγή ακυρώσεως διαιτητικής αποφάσεως από τα άρθρα 897 αρ. 6 ΚΠολΔ ή 34 παρ. 2 εδ. β’ περ. ββ ν. 2735/1999, παραδοχή πραγματικών περιστατικών και ισχυρισμών που απορρίφθηκαν από το διαιτητικό δικαστήριο κατ’ ουσίαν, ισοδυναμεί με αναδίκαση της ουσίας της υποθέσεως, που εκ των πραγμάτων καταλήγει να ανατρέψει την οριστικότητα της επιλύσεως της διαφοράς από το διαιτητικό δικαστήριο, αναιρώντας το θεμέλιο στο οποίο απέβλεψαν τα μέρη κατά τη συνομολόγηση της διαιτητικής ρήτρας (ΑΠ 1578/2014).
Στην προκειμένη περίπτωση, το Εφετείο, δικάζοντας επί της από 5-9-2013 αγωγής του αναιρεσίβλητου Ελληνικού Δημοσίου, με την οποία είχε ζητηθεί η ακύρωση τόσο της από 2-7-2013 οριστικής αποφάσεως του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου, όσο και της από 14-7-2011 μη οριστικής αποφάσεως του ίδιου Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου για αντίθεσή της προς τη δημόσια τάξη, δέχθηκε, κατά το ενδιαφέρον την παρούσα αναιρετική διαδικασία μέρος, τα ακόλουθα: "... Το ΚΥΣΕΑ, με την απόφασή του …/13-3-2003 ανέθεσε την υλοποίηση του προγράμματος ... στην κοινοπραξία ... αντί του ποσού των 254.999.000 ευρώ και ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας με την απόφασή του Φ.600/ΑΠ.9092/Σ.16 της 13 Μαΐου 2003 κατακύρωσε την προμήθεια Συστημάτων ... Ολυμπιακής Ασφάλειας στην εναγομένη. Στις 19 Μαΐου 2003 καταρτίσθηκε μεταξύ της εναγομένης ως προμηθεύτριας και του ενάγοντος ως αγοραστού η Σύμβαση ... Η ως άνω Σύμβαση τροποποιήθηκε κατά το χρονικό διάστημα από 2003 - 2008 επτά φορές με αντίστοιχες τροποποιητικές συμβάσεις. ... Την ίδια ημέρα που καταρτίσθηκε η σύμβαση προμήθειας του συστήματος ... ... καταρτίσθηκε και η από 19-5-2003 σύμβαση μεταξύ της εναγομένης και της εταιρείας ..., με την οποία η τελευταία ανέλαβε, ως υπεργολάβος, την εκτέλεση του σημαντικότερου από λειτουργικής και οικονομικής άποψης μέρους του έργου, περιλαμβανομένου και του …, έναντι αμοιβής 182.181.234 ευρώ, που αντιστοιχούσε σε ποσοστό 71% περίπου του συνολικού προϋπολογισμού του έργου (254.999.000 ευρώ). Η εκτέλεση της σύμβασης δεν εξελίχθηκε ομαλά. Τούτο διότι, ενώ η σύμβαση καταρτίσθηκε προεχόντως για την εξυπηρέτηση των σκοπών δημόσιας ασφάλειας, εν όψει της επικείμενης διενέργειας των Ολυμπιακών Αγώνων 2004, ... και η εμπρόθεσμη εκτέλεση της σύμβασης εντός 12 μηνών από την ενεργοποίησή της, με την παράδοση του έργου, ως ενιαίου συνόλου, "με το κλειδί στο χέρι", αποτέλεσε αποφασιστικό κριτήριο για την ανάθεση του έργου στην εναγόμενη με την εξαιρετική διαδικασία της διαπραγμάτευσης από περιορισμένο κατάλογο εταιρειών και όχι από το μεγαλύτερο δυνατό αριθμό προμηθευτών, παρόλα αυτά το έργο δεν ολοκληρώθηκε εμπρόθεσμα ... Η ΕΕΠΠ με το από 14-11-2008 Πρωτόκολλο Ποιοτικής και Ποσοτικής Παραλαβής Συστήματος ..., αποφάνθηκε ομόφωνα ότι το Σύστημα αυτό πληροί τους όρους της σύμβασης και δύναται να παραληφθεί με επουσιώδεις ελλείψεις και αποκλίσεις και προσδιόρισε το ποσό και το ποσοστό μείωσης του συμβατικού τιμήματος για το κάθε υποσύστημα και για το Σύστημα συνολικά ... Με την υπ’ αριθμ. .../21-4-2010 απόφαση του Υφυπουργού Προστασίας του Πολίτη, αποφασίσθηκε να μην εγκριθεί η οριστική παραλαβή και τελική αποδοχή του Συστήματος ..., επειδή ... δεν προκύπτει ότι η προμηθεύτρια απέδειξε και ότι η Επιτροπή Παραλαβής επιβεβαίωσε ότι το Σύστημα είναι σύμφωνο με τη σύμβαση "ενιαίο και διαλειτουργικό" και ότι παραδόθηκε "με το κλειδί στο χέρι", δηλ. πλήρως λειτουργικό και έτοιμο για υπηρεσιακή χρήση. Το ενάγον με το υπ’ αριθμ. πρωτ. .../25-5-2010 έγγραφο του Υφυπουργού Προστασίας κατήγγειλε μερικώς τη σύμβαση ... ενώ κατέπεσαν εγγυητικές επιστολές, συνολικού ποσού 18.877.375,29 ευρώ. Μετά από αίτηση της εναγομένης η ανακύψασα διαφορά επιλύθηκε από το Διεθνές Δικαστήριο Διαιτησίας του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου, το οποίο με την από 2-7-2013 οριστική απόφασή του, της οποίας διώκεται η ακύρωση, ύστερα από μερική αποδοχή της αίτησης, υποχρέωσε το ενάγον να καταβάλει σ’ αυτήν το συνολικό ποσό των 39.818.595 ευρώ (ως υπόλοιπο οφειλομένου τιμήματος, αποζημίωση και ΦΠΑ) με το νόμιμο τόκο ... από την επίδοση της απόφασης. Η προπεριγραφόμενη εξέλιξη της σύμβασης, από ακριβόχρονης εκτέλεσης σε διάρκεια πέντε ετών και με τμηματικές παραδόσεις των επιμέρους υποσυστημάτων του έργου, καταδεικνύει την εξ αρχής αδυναμία της εναγομένης να ανταποκριθεί στην αρχική προθεσμία εκτέλεσης και παράδοσης ως ενιαίου συνόλου, συνεπώς και την έλλειψη των προϋποθέσεων ανάθεσής του σ’ αυτήν κατά την ως άνω εξαιρετική διαδικασία που τηρήθηκε ... Αποδεικνύεται επίσης ότι ενεργό συμμετοχή όχι μόνο στην εκτέλεση, αλλά και στις διαπραγματεύσεις για την ανάθεση του έργου στην εναγόμενη, είχε η υπεργολάβος εταιρεία ..., θυγατρική της γερμανικής εταιρείας ..., οι οποίες (θυγατρική και μητρική εταιρεία) δραστηριοποιούνται επί σειρά ετών στον τομέα σύναψης δημοσίων συμβάσεων στην Ελλάδα. Εξάλλου, από το γεγονός ότι η εταιρεία ... ανέλαβε, ως υπεργολάβος, την εκτέλεση του σημαντικότερου μέρους του έργου, την ίδια ημέρα (19-5-2003) που καταρτίσθηκε η σύμβαση προμήθειας του Συστήματος ... μεταξύ των διαδίκων, αποδεικνύεται η προαποφασισμένη συνεργασία μεταξύ αναδόχου και υπεργολάβου και το εκ των προτέρων ενδιαφέρον της τελευταίας για την ανάθεση του συγκεκριμένου έργου στην εναγόμενη. Κατά τη χρονική περίοδο 2002-2007, στην οποία εντάσσεται και η περίοδος διαπραγμάτευσης, ανάθεσης και εξέλιξης της επίδικης σύμβασης, στελέχη τόσο της μητρικής εταιρείας ..., όσο και της θυγατρικής εταιρείας ..., έχουν εμπλακεί σε πράξεις δωροδοκίας προσώπων που ασκούσαν επιρροή στα κέντρα λήψης των σχετικών αποφάσεων, προκειμένου να επιτύχουν την προς αυτές ανάθεση δημοσίων συμβάσεων, προς τα οποία (πρόσωπα) κατέβαλαν χρηματικά ποσά, ανερχόμενα σε ποσοστό 10% επί του αντικειμένου των συμβάσεων (8% σε ανώτερους αξιωματούχους και 2% σε πολιτικά πρόσωπα). Η αποκάλυψη των παράνομων αυτών πρακτικών και μεθόδων των στελεχών της ... κατά την ανάληψη και εκτέλεση έργων στην Ελλάδα, προκάλεσε πολιτικές αντιπαραθέσεις και διερεύνηση των τυχόν ευθυνών πολιτικών προσώπων από την Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής, ενώ έχει ήδη ασκηθεί ποινική δίωξη για τα κακουργήματα α) της ενεργητικής και παθητικής δωροδοκίας με την επιβαρυντική περίπτωση του άρθρου 1 παρ.1 του ν. 1608/1950, β) της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα, της ηθικής αυτουργίας και της άμεσης συνέργειας στην πράξη αυτή, γ) της απάτης κατ’ εξακολούθηση, κατ’ επάγγελμα και κατά συνήθεια με την επιβαρυντική περίπτωση του άρθρου 1 παρ.1 του ν. 1608/1950 και δ) της εγκληματικής οργάνωσης (με σκοπό τη διάπραξη νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα και ενεργητικής και παθητικής δωροδοκίας κατ’ εξακολούθηση) και διενεργείται κυρία ανάκριση από ειδικό εφέτη ανακριτή, μεταξύ δε των ελεγχομένων περιπτώσεων είναι και η επίδικη σύμβαση για την προμήθεια του Συστήματος .... Επακολούθησε η δημοσίευση στο ΦΕΚ Α 164/2012 της Υπ.Οικ. 07085ΕΞ2012 απόφασης, στην οποία περιέχεται η Συμφωνία Συμβιβασμού μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και της …, με την οποία επιλύθηκαν συμβιβαστικά οι διαφορές για υποθέσεις που σχετίζονται καθ’ οιονδήποτε τρόπο με δραστηριότητες διαφθοράς (πληρωμές ή υποσχέσεις πληρωμών προς τρίτους ή άλλες παράνομες δραστηριότητες) από την πλευρά της ..., περιλαμβανομένων ενδεικτικά όσων υποθέσεων διερευνήθηκαν από τις Αρχές στην Ελλάδα. Στο προοίμιο της Σύμβασης αυτής η Διοίκηση της εταιρείας ... εκφράζει "τη βαθύτατη λύπη της προς τον Ελληνικό Λαό, τη Βουλή των Ελλήνων και την Κυβέρνηση της Ελληνικής Δημοκρατίας για την συμπεριφορά που είχε ως αποτέλεσμα τη διεξαγωγή δικαστικής και κοινοβουλευτικής έρευνας και ακολούθως την άσκηση ποινικών διώξεων από την Ελληνική Δικαιοσύνη". Εξάλλου, ο πρώην Γενικός Διευθυντής της ..., Μ. Χ., καταδικάσθηκε από το Ειρηνοδικείο Μονάχου για δύο κατά συρροή περιπτώσεις δωροδοκίας δημοσίων λειτουργών ενός άλλου κράτους-μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης (της Ελλάδας) σε ποινή φυλάκισης 9 μηνών για κάθε πράξη και συνολική ποινή φυλάκισης ενός έτους. Το Δικαστήριο αυτό ... δέχθηκε ότι ο καταδικασθείς Μ. Χ., προκειμένου να επιταχύνει τις παραλαβές των επιμέρους τμημάτων του έργου ... και να επηρεάσει τους αρμοδίους για την παραλαβή τους δημοσίους υπαλλήλους, τους οποίους δεν γνώριζε ονομαστικά, σε ξεχωριστές συζητήσεις που είχε με τους ταμίες των δύο μεγάλων πολιτικών κομμάτων (Κ. Γ. του … και I. Β. της…), το αργότερο στο τέλος του 2003, συμφώνησε ώστε να δοθούν από αυτόν στα κόμματα χρήματα, τουλάχιστον διψήφιου αριθμού εκατομμυρίων ευρώ, ώστε να ασκηθούν οι απαραίτητες πιέσεις στους προσκείμενους στα κόμματα αυτά δημοσίους υπαλλήλους, προκειμένου οι τελευταίοι να ασκήσουν τη διακριτική ευχέρεια που είχαν κατά τρόπο ώστε, σε αμφισβητούμενες περιπτώσεις, να αποφασίσουν, ενδεχομένως κατά παράβαση των καθηκόντων τους, υπέρ της εταιρείας .... Ότι τον Φεβρουάριο του 2004, ερωτηθείς ο Μ. Χ. από τον διευθυντή της εμπορικής διεύθυνσης του τομέα Δημοσίων Δικτύων (ICN) της μητρικής εταιρείας ..., M. K. (επίσης διωχθέντα για την ίδια υπόθεση), με ποιο τρόπο θα μπορούσε να διασφαλισθεί το χρονοδιάγραμμα του έργου (...) και η παραλαβή του, του απάντησε ότι "το υπάρχον σχέδιο του 2%" είναι αρκετό για τη γρήγορη τακτοποίηση του ζητήματος αυτού, εννοώντας τις πληρωμές στα κόμματα, προκειμένου αυτά να δώσουν εντολή στις υφιστάμενες Αρχές, να ασκήσουν κατά την παραλαβή των έργων τη διακριτική ευχέρεια που έχουν υπέρ της ..., ότι αυτό εγκρίθηκε από τον πιο πάνω Δντη της μητρικής εταιρείας και ότι τα χρήματα αυτά, σε μη εξακριβωθέντα χρόνο και πάντως μέχρι το έτος 2005-2006, παραδόθηκαν στους ταμίες των δύο μεγάλων κομμάτων. Για την εκταμίευση του αποκαλούμενου "μαύρου χρήματος" από το ταμείο της μητρικής εταιρείας ... και τη διακίνησή του, καταρτίσθηκαν δύο εικονικές συμβάσεις παροχής υπηρεσιών συμβούλων ("...), μεταξύ της παραπάνω εταιρείας και των εταιρειών "...", αντιστοίχως. Με την πρώτη από τις προαναφερόμενες συμβάσεις, με ημερομηνία 31-8-2002, η εταιρεία "..." δήθεν θα συντόνιζε τη συνεργασία μεταξύ της εταιρείας ... και της εναγομένης για το έργο "Ολυμπιακοί Αγώνες της Αθήνας", έναντι αμοιβής, για τις υποτιθέμενες υπηρεσίες της, ύψους μέχρι 2.000.000 ευρώ και με την δεύτερη σύμβαση, με ημερομηνία 15-9-2002, η προαναφερθείσα δεύτερη εταιρεία δήθεν θα συντόνιζε τη συνεργασία μεταξύ της εταιρείας ... και της εναγομένης για το έργο "Ολυμπιακοί Αγώνες της Αθήνας ..." έναντι αμοιβής, για τις υποτιθέμενες υπηρεσίες της, μεταξύ 1.800.000 ευρώ έως 2.000.000 ευρώ, ενώ, τα συμβληθέντα μέρη, κατά την κατάρτιση των εν λόγω συμβάσεων, δεν απέβλεψαν στην παροχή των ανωτέρω υπηρεσιών, αλλά στην κατ’ επίφαση νομιμοποίηση των εκροών των ως άνω ποσών από τα ταμεία της ... για τη διοχέτευσή τους σε παράνομες δωροδοκίες πολιτικών προσώπων και κρατικών λειτουργών. Ο υπογράψας τις συμβάσεις αυτές για λογαριασμό της ..., R. H. S.K., καταδικάσθηκε για απιστία εις βάρος της εταιρείας και του επιβλήθηκε συνολική ποινή φυλάκισης 2 ετών και χρηματική ποινή, με απόφαση του Πρωτοδικείου Μονάχου. Ο ίδιος, σε μαρτυρική του κατάθεση, έχει αναφέρει ότι η πρώτη του ανάμειξη στο έργο ... ήταν το έτος 2002, όταν ο Μ. Χ. τον ρώτησε αν ενδιαφερόταν να "κλείσει" μέρος των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που αφορούσαν έργα στο τμήμα ... του ICN, του οποίου ο S.K. ήταν επικεφαλής ΒΑ την εποχή εκείνη και ότι αφού εξέτασε κάποιες λεπτομέρειες του έργου, δέχθηκε την πρόταση του Μ. Χ.. Ότι ο τελευταίος πιθανώς να τον πλησίασε για πρώτη φορά προκειμένου να ζητήσει χρήματα προμηθειών σε σχέση με το έργο ... έτος 2004, αφού η παράδοση του έργου "είχε δρομολογηθεί για τα καλά" και ότι του είπε ότι θα χρειαζόταν 10.000.000 € έως 15.000.000 €, προκειμένου να καταβληθούν προμήθειες σε τέσσερα Υπουργεία (Εσωτερικών, Εθνικής Άμυνας, Πολιτισμού και Επικοινωνιών), βάσει υποσχέσεων που είχε δώσει κατά το χρόνο ανάληψης της σύμβασης. Επίσης αναφέρει ότι οι προαναφερόμενες εικονικές συμβάσεις παροχής υπηρεσιών συμβούλων με τις προαναφερθείσες εταιρείες, ήταν προχρονολογημένες, προκειμένου να φαίνεται ότι οι εταιρείες αυτές πράγματι παρείχαν τις υπηρεσίες που περιγράφονται στις συμβάσεις πριν από την "απονομή" (ενν. ανάθεση) της σύμβασης, ότι ο ίδιος αποφάσισε να αναφέρει το έργο ... στις συμβάσεις αυτές, για να έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί τις καταβολές προμηθειών που πραγματοποιούντο κατόπιν αιτήματος του Μ. Χ. και ότι καθ’ υπόδειξη του τελευταίου, εμβάσθηκε μέσω των παραπάνω εταιρειών το συνολικό ποσό των 1.500.000 ευρώ περίπου, σε λογαριασμό που τηρούσε στην Τράπεζα UBS η εξωχώρια εταιρεία ..., συμφερόντων Α. Λ., προσώπου ελεγχόμενου από τον Μ. Χ., για να διοχετευθούν εν συνεχεία στους διάφορους παραλήπτες τους. Ο ίδιος επίσης (S.K.), κατά τη διενεργηθείσα εις βάρος του προανάκριση, στις 17-11-2006 κατέθεσε ότι ο Μ. Χ., αναφορικά με την εκταμίευση χρημάτων για "προμήθειες" σε σχέση με την επίδικη σύμβαση, ισχυρίσθηκε ότι έπρεπε να πληρώσει το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, το Υπουργείο Εσωτερικών, το Υπουργείο Αθλητισμού (Πολιτισμού) και ένα ακόμη Υπουργείο, για να γίνει η ανάθεση στη ... και στην Κοινοπραξία και ότι το ποσό που έπρεπε να πληρωθεί στα Υπουργεία για τη σχετική υπόθεση ανερχόταν σε 10.000.000 ευρώ περίπου. Ο ίδιος, τέλος, εξετασθείς στις 8-10-2008 ως μάρτυρας, στα πλαίσια δικαστικής συνδρομής, από τον Ανακριτή του 4ου Ειδικού Τμήματος του Πρωτοδικείου Αθηνών και τον Εισαγγελέα, κατέθεσε σχετικά ότι ήδη από το παρελθόν καταβαλλόταν για τις συμβάσεις της ... με τον ΟΤΕ ποσοστό 8% του κύκλου εργασιών του, σε υψηλόβαθμα ή μεσαία στελέχη του, ότι αναφορικά με το κόστος κάθε έργου που αναλάμβανε η ..., η μητρική εταιρεία υπολόγιζε μία συμβατική τιμή για το υποκατάστημα, στην οποία περιλαμβάνονταν και τα έξοδα "προμήθειας" που αναλογούν και ότι τα χρήματα που προορίζονταν για την καταβολή "προμηθειών" στην Ελλάδα τα ζητούσαν είτε ο Μ. Χ. είτε το επίσης στέλεχος της ... Π. Μ., στον οποίο ο ίδιος (S.- K.), κατά το χρονικό διάστημα 2000-2004, παρέδωσε μετρητά τρεις ή τέσσερις φορές και ότι μία φορά του παρέδωσε το ποσό των 2.000.000 ευρώ περίπου μέσα σε βαλίτσα. Η ενεργός ανάμειξη τουλάχιστον των υψηλόβαθμων υπαλλήλων της ..., Μ. Χ. και Π. Μ., τόσο κατά το στάδιο της εκπλήρωσης της επίμαχης σύμβασης (έργο ...), όσο και κατά το στάδιο των διαπραγματεύσεων που προηγήθηκαν της κατάρτισης της, με τη δωροδοκία κρατικών λειτουργών ικανών να επηρεάσουν τη λήψη των σχετικών αποφάσεων (ανάθεσης του έργου και παραλαβής των επιμέρους τμημάτων), επιβεβαιώνεται ιδίως από τις άνω αποφάσεις των Γερμανικών Δικαστηρίων και από τις καταθέσεις των προαναφερομένων σημαντικών στελεχών της μητρικής εταιρείας .... Με βάση τα παραπάνω αποδεικτικά στοιχεία αποδεικνύεται και ότι η αξία του έργου, όπως αυτή προϋπολογίσθηκε με βάση την προσφορά της εναγομένης, έχει προσαυξηθεί κατά το ποσοστό (10%) που απαιτείτο για το χρηματισμό πολιτικών προσώπων και κρατικών λειτουργών, προκειμένου οι τελευταίοι, κατά τη σύναψη της σύμβασης ανάθεσης του έργου και των τροποποιητικών αυτής συμβάσεων, αλλά και κατά τα στάδια παράδοσης των επιμέρους τμημάτων του έργου, να τηρήσουν ευνοϊκή στάση υπέρ της ... και κατ’ επέκταση της εναγομένης, η δε παράνομη αυτή προσαύξηση μετακυλίεται στο αντισυμβαλλόμενο ενάγον Ελληνικό Δημόσιο και επιρρίπτεται τελικά στους Έλληνες πολίτες. Αποδεικνύεται περαιτέρω ότι και η εναγόμενη, η οποία για πρώτη φορά δραστηριοποιήθηκε στην Ελλάδα με την κατάρτιση της επίδικης σύμβασης, ανεξαρτήτως της μη άμεσης εμπλοκής στελεχών της στις ανωτέρω παράνομες μεθόδους και πρακτικές της υπεργολάβου του έργου ..., τελούσε εν γνώσει της από ετών δεσπόζουσας θέσης της τελευταίας στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων στην Ελλάδα και εξ αρχής απέβλεψε στη συνεργασία της με αυτήν, η οποία ήταν σε θέση να ασκήσει και πράγματι άσκησε επιρροή σε Έλληνες πολιτικούς και κρατικούς λειτουργούς για την ανάθεση του έργου ... στην εναγόμενη, ώστε ταυτόχρονα με την κατάρτιση της σύμβασης ανάθεσης του, να αναλάβει η ίδια, ως υπεργολάβος, την εκτέλεση του μεγαλύτερου τμήματος του έργου. Η αποδεικνυόμενη διενέργεια πράξεων επενδυτικής διαφθοράς, κυρίως μέσω της δωροδοκίας κρατικών λειτουργών, τόσο κατά την ανάθεση, όσο και κατά την εκτέλεση και παράδοση του επίμαχου έργου, είναι αντίθετη προς τις θεμελιώδεις κοινωνικοοικονομικές, πολιτειακές και ηθικές αντιλήψεις που διέπουν το βιοτικό ρυθμό της Ελλάδας, αλλά και στις διεθνώς κρατούσες αρχές της αντικειμενικής λειτουργίας της Διοίκησης και της σύννομης και ακέραιης λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών, καθώς και της διαφάνειας και του υγιούς ανταγωνισμού στις δημόσιες συμβάσεις. Υπό τις προεκτεθείσες περιστάσεις, οι συνέπειες που θα παραχθούν από την εκτέλεση στην ημεδαπή της από 2-7-2013 οριστικής απόφασης του Διεθνούς Δικαστηρίου Διαιτησίας, με την καταβολή στην εναγόμενη αμοιβής και αποζημίωσης για το προαναφερόμενο έργο, του οποίου οι συνθήκες ανάθεσης, έγκρισης και παραλαβής, αποτελούν αντικείμενο ποινικής έρευνας που βρίσκεται σε εξέλιξη, συνεπάγεται τη διατάραξη του βιοτικού ρυθμού της χώρας και ως εκ τούτου καθιστά την εκτέλεση της ως άνω απόφασης στην ημεδαπή αντίθετη προς τη διεθνή δημόσια τάξη, όπως αυτή προσδιορίζεται παραπάνω. Η ανάπτυξη των συνεπειών αυτών της διαιτητικής απόφασης στην ημεδαπή προκύπτει ευθέως από το περιεχόμενο της διαιτητικής απόφασης στο σύνολο της, αφού όπως προκύπτει απ’ αυτό, το ως άνω διαιτητικό Δικαστήριο ναι μεν απέρριψε τη στηριζόμενη στα ίδια ως άνω αποδειχθέντα πραγματικά περιστατικά προβληθείσα από το τότε καθού και ήδη ενάγον Ελληνικό Δημόσιο ένσταση περί ακυρότητας άλλως ακυρωσίας της σύμβασης, καθώς και των τροποποιήσεων αυτής (α) σύμφωνα με τον ν. 2957/201 ... για την κύρωση της σύμβασης του Συμβουλίου της Ευρώπης για θέματα αστικού δικαίου περί διαφθοράς, που υπογράφτηκε στο Στρασβούργο στις 4 Νοεμβρίου 1999, β) σύμφωνα με τον ν. 5227/1931 "περί μεσαζόντων", δεδομένου ότι συνήφθησαν ή/και εκπληρώθηκαν από το ενάγον ως συνέπεια δωροδοκιών και γενικότερα διαφθοράς, άλλως απάτης της εναγομένης προς αυτό για τη δυνατότητά της να εκτελέσει το έργο και μάλιστα εντός της συμφωνηθείσης προθεσμίας, οι οποίες (διαφθορά/ δωροδοκία, παράβαση νομοθεσίας περί μεσαζόντων) συνδέονται με ποινική διαδικασία, η οποία εκκρεμεί κατά πρώην υπαλλήλων της εταιρείας ... και άλλων προσώπων, μεταξύ των οποίων και στελέχη της τότε εναγομένης εταιρίας, που δεν είχαν ακόμη προσδιορισθεί, καθώς και το αίτημα του ιδίου επίσης (Ελληνικού Δημοσίου) για αναστολή της διαιτητικής διαδικασίας μέχρι πέρατος της ποινικής διαδικασίας, με το κατά πλειοψηφία σκεπτικό ότι δεν δημιουργείται από τα στοιχεία της δικογραφίας πλήρης δικανική πεποίθηση, ότι η επίδικη σύμβαση ή κάποια από τις τροποποιήσεις της είναι προϊόν δωροδοκίας κρατικών λειτουργών εκ μέρους της ... ή απάτης σε βάρος του Δημοσίου, ή παραβάσεως του νόμου περί μεσαζόντων, ούτε ότι από την προαναφερθείσα έχουσα ισχύ τυπικού νόμου συμφωνία Συμβιβασμού συνάγεται κατά πλειοψηφία ... ομολογία δωροδοκίας και σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως στοιχείο που αποδεικνύει δωροδοκία ή άλλη διαφθορά, πλην όμως στις ουσιαστικές παραδοχές της παράλληλα, κατά τρόπο ενδεικτικό της αντίθεσης της προς τη δημόσια τάξη, διαλαμβάνει ως προκύψαντα από την εκτίμηση των ίδιων ως άνω αποδεικτικών στοιχείων που προαναφέρθηκαν, και τα ακόλουθα: α) ότι η ... στην κρινόμενη διαφορά χωρίς να είναι διάδικος "εμπλέκεται ως υπεργολάβος", β) ότι "η εταιρία ... με έδρα το Μόναχο για να δημιουργεί καλές δημόσιες αλλά και επιχειρηματικές σχέσεις σε διάφορες χώρες είχε οργανώσει ένα σύστημα για ανεπίσημες καταβολές χρηματικών ποσών, οι οποίες περιελάμβαναν φιλοξενία υψηλά ισταμένων προσώπων και πολιτικών, δωρεές σε πολιτικό κόμματα αλλά και ευθέως δωροδοκίες. Το σύστημα αυτό, σύμφωνα με την απόφαση του Ειρηνοδικείου του Μονάχου, επεκτάθηκε και στην Ελλάδα από την δεκαετία του ‘ 90 και πάντως τέτοιες δωρεές φαίνεται ότι έγιναν προς τα τότε δύο μεγάλα κόμματα που εναλλάσσονταν στην εξουσία το 2004 μετά από ξεχωριστές συζητήσεις του τότε διευθύνοντος συμβούλου της ... Ελλάδος με τους ταμίες των δύο κομμάτων περί τα τέλη του 2003 και μάλιστα σε σχέση με το ολυμπιακό σύστημα ασφαλείας .... Το σύστημα συνίστατο στην καταβολή από την ..., ποσών σε εταιρίες που δεν είχαν πραγματική δραστηριότητα ως αμοιβή για συμβουλευτικές υπηρεσίες που υποτίθεται ότι παρείχοντο με βάση εικονικές συμβάσεις για συμβουλευτικές υπηρεσίες σε σχέση με διάφορες συμβάσεις ή έργα της εταιρείας .... Από τις εταιρίες αυτές (που στην ουσία είναι τα λεγόμενα μαύρα ταμεία) στη συνέχεια τα ποσά αυτά διεκινούντο ανεπίσημα. Τέτοιες εταιρίες (όπως προκύπτει από τις δύο γερμανικές αποφάσεις) ήταν οι εταιρίες ... και άλλες. Διαχειριστής κάποιων από τις εταιρίες αυτές ήταν ο P. F. στην ..., ενώ υπεύθυνος από πλευράς ... για την καταβολή ποσών στις εταιρίες αυτές ήταν ο R. S.K.. Χρήματα τα οποία προορίζονταν για την Ελλάδα από αυτές τις εταιρίες ενεβάζοντο στην εταιρία ... που ανήκε σε έλληνα ιδιώτη, του οποίου η οικογένεια είχε στενές σχέσεις με τη .... Από αυτά ή "παρεμφερή μαύρα ταμεία" προκύπτει ότι κινήθηκαν χρήματα σε σχέση με συμβάσεις του ΟΤΕ, ΟΣΕ, προμήθειες ιατρικού υλικού σε νοσοκομεία και προμήθειες του Υπουργείου Άμυνας. Μεταξύ των έργων σε σχέση με τα οποία αναφέρεται από όλους ότι κινήθηκαν τέτοια χρήματα είναι και το έργο Ολυμπιακής Ασφάλειας ..., το οποίο ερευνάται ειδικότερα κατωτέρω... Ειδικά σε σχέση με το Σύστημα ... στην απόφαση του Ειρηνοδικείου του Μονάχου που επιβάλλει ποινή φυλάκισης ενός έτους στον Μ. Χ. γίνεται δεκτό ότι ο Μ. Χ. προκειμένου να επιταχύνει τις παραλαβές των επιμέρους έργων του ... συνέλαβε το σχέδιο να επηρεάσει τους αρμοδίους υπαλλήλους (τους οποίους δεν εγνώριζε) μέσω των πολιτικών κομμάτων και γι’ αυτό από τη ... έγιναν επτά (7) εμβάσματα των ευρώ 250.000 έκαστο, ήτοι συνολικά ευρώ 1.750.000, και ειδικότερα ένα έμβασμα στην εταιρία ... (5.8.2004), τρία εμβάσματα στην εταιρία ... (2.9.2004, 16.9.2004 και 7.10.2004) και τρία εμβάσματα στην εταιρία ... (6.8.2004, 2.9.2004 και 7.9.2004). Από αυτά φέρεται ότι τουλάχιστον ένα μέρος μέσω Μ. Χ. εδόθη αργότερα (κατά την απόφαση σε χρόνο μη εξακριβωθέντα αλλά πάντως μέχρι το 2005/2006) στους ταμίες των δύο μεγάλων κομμάτων", γ) ότι "η ... είχε αναπτύξει μια πρακτική δωροδοκιών στην Ελλάδα", "ότι υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι υπήρξαν πράξεις διαφθοράς σε σχέση με διάφορα έργα της ... στην Ελλάδα", ότι "διακινήθηκαν προς την Ελλάδα ποσά από τα μαύρα ταμεία της, χρήματα για τα οποία έγινε αναφορά από το Μ. Χ. στο ...", δ) ότι "η έβδομη παράγραφος του Προοιμίου της Συμφωνίας Συμβιβασμού, η οποία περιέχει δήλωση της ... ως εξής: Ωστόσο, πριν απ’ όλα, η Διοίκηση της ... επιθυμεί να εκφράσει τη βαθύτατη λύπη της προς τον Ελληνικό Λαό, τη Βουλή των Ελλήνων και την Κυβέρνηση της Ελληνικής Δημοκρατίας για τη συμπεριφορά που είχε ως αποτέλεσμα τη διεξαγωγή δικαστικής και κοινοβουλευτικής έρευνας και ακολούθως την άσκηση ποινικών διώξεων από την Ελληνική Δικαιοσύνη" "σαφώς αναφέρεται σε μη πρέπουσα συμπεριφορά" και ε) ότι κατά τον R. S.K. (στην κατάθεσή του σε D. και σε 4° Ανακριτή) ο Χ. είπε ότι θα χρειαζόταν 10 με 15 εκατομμύρια ευρώ για να το δώσει σε τέσσερα υπουργεία "βάσει υποσχέσεων που είχε δώσει κατά το χρόνο ανάληψης της σύμβασης". Ο Χ. έδωσε σε ένα χειρόγραφο σημείωμα τον λογαριασμό της ... στην .... Αποδεικνύεται έτσι, λαμβανομένων υπόψη και της άμεσης τοπικής και χρονικής σχέσης του περιεχομένου της με την ημεδαπή πολιτεία και στο πλαίσιο του μινιμαλιστικού ελέγχου της διαιτητικής απόφασης, ότι η ένταξη της ως άνω επίδικης απόφασης διεθνούς διαιτησίας βρίσκεται σε πρόδηλη, πραγματική και συγκεκριμένη αντίθεση προς την έννοια της δημόσιας τάξης, όπως αυτή προσδιορίσθηκε στη μείζονα πρόταση ...". Ακολούθως το Εφετείο, με βάση τις παραδοχές αυτές, δέχθηκε την αγωγή ως κατ’ ουσίαν βάσιμη και ακύρωσε για τον προαναφερθέντα λόγο την από 5-7-2013 οριστική απόφαση του Διεθνούς Δικαστηρίου Διαιτησίας του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου.
Υπό τις προεκτεθείσες όμως παραδοχές είναι σαφές ότι το Εφετείο κατέληξε στην κρίση του, ύστερα από εκτίμηση των αποδείξεων δίκην ουσιαστικού πολιτικού Εφετείου ως δικαστηρίου δευτέρου βαθμού και όχι με επισκόπηση του διατακτικού και των αιτιολογιών της πλειοψηφίας της διαιτητικής, αποφάσεως που στηρίζουν το διατακτικό της, όπως παραδεκτά επισκοπούνται αυτές από το Δικαστήριο του Αρείου Πάγου, κατά την έρευνα των αναιρετικών λόγων. Κρίνοντας όμως έτσι το Εφετείο, παραβίασε τις διατάξεις των άρθρων 34 παρ. 2 εδ. β’ περ. ββ ν. 2735/1999 και 33 ΑΚ, αφού δέχεται ότι τα συγκροτούντα "το αποδεικτικό του πόρισμα" πραγματικά περιστατικά για τη διενέργεια πράξεων επενδυτικής διαφθοράς, κυρίως μέσω της δωροδοκίας κρατικών λειτουργών, τόσο κατά την ανάθεση, όσο και κατά την εκτέλεση και παράδοση του προγράμματος ... Ολυμπιακών Αγώνων Χο "Αθήνα 2004" αποτελούν και παραδοχές της προσβληθείσας διαιτητικής αποφάσεως, ενώ τούτο δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Ειδικότερα, από την επισκόπηση της διαιτητικής αποφάσεως προκύπτει ότι οι παραδοχές της πλειοψηφίας των διαιτητών ως προς τα επίμαχα ζητήματα αντιδιαστέλλονται ως προς τις παρατιθέμενες στην προσβαλλόμενη απόφαση ως παραδοχές της διαιτητικής αποφάσεως, όπως αυτές εκτέθηκαν παραπάνω και στις οποίες το Εφετείο στήριξε το αποδεικτικό του πόρισμα για αντίθεσή της στη δημόσια τάξη, και είναι οι ακόλουθες: α) Η εκκρεμούσα ενώπιον του διαιτητικού δικαστηρίου διαφορά δεν καταλαμβάνεται από τη συμφωνία Συμβιβασμού μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ..., που κυρώθηκε με το άρθρο 324 ν. 4072/2012, αφού ναι μεν η ... εμπλέκεται ως υπεργολάβος στην επίμαχη προμήθεια του συστήματος ..., πλην όμως δεν είναι διάδικος, ούτε υπήρξε αντισυμβαλλόμενη του Ελληνικού Δημοσίου, β) Στη διαιτητική απόφαση, αφού αναφέρεται η έκδοση καταδικαστικής αποφάσεως από το Ειρηνοδικείο του Μονάχου σε βάρος του Μ. Χ. για την πράξη της δωροδοκίας, σε σχέση με έργα ή προμήθειες υλικού που ανέλαβε η ... στην Ελλάδα με συμβάσεις του ΟΤΕ, του ΟΣΕ, σε νοσοκομεία, στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας κλπ, διατυπώνεται το συμπέρασμα ότι από την απόφαση αυτή όχι μόνο δεν προκύπτει ότι τα χρήματα αυτά δόθηκαν ως δωροδοκία για τη σύναψη της επίδικης σύμβασης για το έργο ..., αλλά αντίθετα προκύπτει με αρκετή βεβαιότητα ότι τα χρήματα αυτά δεν δόθηκαν σε σχέση με τη σύναψη, αλλά στα πλαίσια σχεδίου του Μ. Χ. για την επιτάχυνση παραλαβής των επιμέρους έργων του ..., και ότι, σύμφωνα με τα όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της διαιτητικής αποφάσεως, για να επέλθει ακυρωσία, πρέπει η διαφθορά να βρίσκεται σε αιτιώδη συνάφεια με τη σύναψη μιας συμβάσεως και όχι με την εκπλήρωσή της. Παρατίθενται περαιτέρω οι λοιπές παραδοχές της ίδιας αποφάσεως για καταβολές των σχετικών ποσών προς τις τρεις εταιρείες "μαύρα ταμεία" κατά το διάστημα από 5-8-2004 έως 7-10-2004 ως ενισχυτικό επιχείρημα ότι οι επίμεμπτες πληρωμές έγιναν πολύ μετά τη σύναψη της επίδικης συμβάσεως, η οποία καταρτίσθηκε τον Μάιο 2003 με βάση διαπραγματεύσεις που είχαν αρχίσει από τον Ιούλιο 2002, για να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι δεν προκύπτει από οποιοδήποτε στοιχείο της δικογραφίας ότι είχε δοθεί έκτοτε οποιαδήποτε υπόσχεση προς τη ..., ούτε είχε αυτή τότε οποιαδήποτε ανάμειξη στις διαπραγματεύσεις, ενώ στη συνέχεια διατυπώνεται το περαιτέρω συμπέρασμα ότι από το χρόνο των πληρωμών προκύπτει ότι ούτε με την παραλαβή των έργων συνδέονται αυτές, αφού ήδη κατά το χρόνο της πρώτης πληρωμής είχε γίνει η μερική προσωρινή παραλαβή των έργων που ήσαν απολύτως αναγκαία για τη διενέργεια των Ολυμπιακών Αγώνων 2004, οι δε υπόλοιπες πληρωμές έγιναν μετά τη λήξη τους, χωρίς κανένα στοιχείο για ανάμειξη της ... στις διαπραγματεύσεις, οπότε είχε αλλάξει ήδη και η Κυβέρνηση μετά τις εκλογές της 7-3-2004 και εντεύθεν όλα τα πολιτικά πρόσωπα που είχαν την ευθύνη λήψης των αποφάσεων. Μάλιστα, διατυπώνεται περαιτέρω η κρίση ότι οι πληρωμές αυτές, που είναι οι μόνες που φαίνεται να έχουν κάποια αναφορά στο σύστημα ..., δεν μπορούν να συνδεθούν ούτε με την πολύ μεταγενέστερη ουσιώδη 5η τροποποίηση της 29-3-2007, λόγω ελλείψεως οποιασδήποτε χρονικής συνάφειας και αλλαγής πολιτικών υπευθύνων για το ... και ενόψει του ότι από τα τέλη του 2005 είχε ήδη προκύψει το σκάνδαλο ... και είχε αρχίσει ο εσωτερικός έλεγχος της εταιρείας. Τέλος δε και αναφορικά με την καταδίκη του R. S.K. από το Πρωτοδικείο του Μονάχου σε φυλάκιση δύο (2) ετών για απιστία σε βάρος της εταιρείας ..., με βάση τα χρήματα που είχε διακινήσει αυτός σε εταιρείες συμβούλων "μαύρα ταμεία", το διαιτητικό δικαστήριο δέχθηκε κατά πλειοψηφία ότι ναι μεν η γερμανική δικαιοσύνη ορθώς τον καταδίκασε για την πράξη αυτή, πλην όμως από τη σχετική απόφαση δεν προκύπτει ότι τα χρήματα αυτά αφορούσαν το έργο (ενν. το ...), που αναγραφόταν στις εικονικές συμβάσεις συμβουλευτικών υπηρεσιών, γ) Ως τελικό συμπέρασμα της διαιτητικής αποφάσεως αναφέρεται κατά λέξη: "παρόλον ότι η ... είχε αναπτύξει μια πρακτική δωροδοκιών, παρόλον ότι υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι υπήρξαν πράξεις διαφθοράς σε σχέση με διάφορα έργα της ... στην Ελλάδα, παρόλον ότι διακινήθηκαν προς την Ελλάδα ποσά από τα "μαύρα ταμεία" της ..., χρήματα για τα οποία έγινε αναφορά από τον Μ. Χ. στο ..., παρόλον ότι μπορεί να υπάρχουν πολιτικές ή και ποινικές ευθύνες, δεν αποδεικνύεται, και μάλιστα κατά πλήρη απόδειξη, ότι υπήρξε δωροδοκία ή άλλου είδους πράξη διαφθοράς, η οποία να προκάλεσε (δηλαδή να βρίσκεται σε αιτιώδη συνάφεια προς) τη σύναψη της Σύμβασης ή τις τροποποιήσεις της, και ιδίως την ουσιώδη 5η τροποποίηση, και πάντως ότι η αιτούσα γνώριζε ή όφειλε να γνωρίζει κάτι σχετικά με το ζήτημα αυτό. δ) Η δήλωση της ..., που περιλαμβάνεται στο Προοίμιο της Συμφωνίας Συμβιβασμού μεταξύ αυτής και του Ελληνικού Δημοσίου, με την οποία εκφράζεται η βαθύτατη λύπη της για τη συμπεριφορά που είχε ως αποτέλεσμα τη διεξαγωγή δικαστικής και κοινοβουλευτικής έρευνας, παρόλον ότι αναφέρεται σε μη πρέπουσα συμπεριφορά, δεν αποτελεί, κατά την πλειοψηφούσα γνώμη των διαιτητών, ομολογία δωροδοκίας, ούτε μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως στοιχείο που αποδεικνύει δωροδοκία ή άλλη διαφθορά στη σύναψη της Συμβάσεως για το ... ή την εκπλήρωση αυτής, ε) Ως προς την κατάθεση του R. S.K. στον Ανακριτή για το αίτημα του Μ. Χ. το 2004 να του χορηγήσει 10 με 15 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία θα χρειαζόταν να τα δώσει σε τέσσερα Υπουργεία "βάσει υποσχέσεων που είχε δώσει κατά το χρόνο ανάληψης της σύμβασης" και ότι για το λόγο αυτό ο Μ. Χ. του έδωσε σε ένα χειρόγραφο σημείωμα το λογαριασμό της ... στην ..., κατά την πλειοψηφούσα γνώμη των διαιτητών η χρονική απόσταση του αιτήματος δεν πείθει ότι αφορούσαν πληρωμή για την πολύ προγενέστερη χρονικά σύναψη της συμβάσεως, πέραν του ότι, αφενός μεν ο ίδιος ο Μ. Χ. στις καταθέσεις του συνέδεσε τις πληρωμές αυτές με την επιτάχυνση παραλαβής των έργων του ..., στοιχείο που συνεπικουρείται και από τις καταθέσεις του Μ. K., προϊσταμένου του R. S.K., αφετέρου δε τα εμβάσματα μέσω της εταιρείας ... δεν ταιριάζουν ούτε με την επιτάχυνση των πληρωμών από το Ελληνικό Δημόσιο, δεδομένου ότι από τον μη αμφισβητούμενο Πίνακα πληρωμών του Συστήματος ... προκύπτει ότι σχεδόν όλες οι πληρωμές του Ελληνικού Δημοσίου για το έργο (πλην του Αυγούστου 2004) είχαν γίνει πριν από τα εμβάσματα της ... στην εταιρεία .... Ως ενισχυτικό της κρίσεώς τους αυτής η πλειοψηφία των διαιτητών προσθέτει το επιχείρημα ότι ο ισχυρισμός του Μ. Χ. για πληρωμές χρημάτων σε τέσσερα Υπουργεία δεν είναι πειστικός, αφού κατά το χρόνο που τα ζήτησε δεν εμπλέκονταν πλέον στην υπόθεση τέσσερα Υπουργεία, αλλά οι πληρωμές γίνονταν από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας μέχρι το Μάιο 2005 και από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη από το Μάιο 2007 και εφεξής.
Από τα όσα εκτέθηκαν παραπάνω, καθίσταται σαφές ότι η προσβαλλόμενη απόφαση για να καταλήξει στο αποδεικτικό της πόρισμα έθεσε ως βάση μια ανασκόπηση της γενικότερης συμπεριφοράς της ..., όπως αυτή περιγράφεται στη διαιτητική απόφαση, χωρίς ωστόσο να εστιάσει στα ειδικότερα περιστατικά της ένδικης υποθέσεως, όπως αυτά προέκυπταν από τη λεπτομερή ανάλυση και εκτίμηση του αποδεικτικού υλικού, στην οποία προέβη το διαιτητικό δικαστήριο, και από την οποία, σύμφωνα με τη γνώμη που επικράτησε, δεν αποδείχθηκαν πράξεις δωροδοκίας ή διαφθοράς κατά τη σύναψη και εκτέλεση της μεταξύ των διαδίκων συμβάσεως για το πρόγραμμα ... Ολυμπιακών Αγώνων "Αθήνα 2004". Συνακόλουθα τούτων, το Εφετείο, προκειμένου να καταλήξει στο αποδεικτικό του πόρισμα για αντίθεση της διαιτητικής αποφάσεως στη δημόσια τάξη, με το να δεχθεί πραγματικά περιστατικά και ισχυρισμούς που είχαν απορριφθεί από το διαιτητικό δικαστήριο, προέβη κατ’ ουσία σε αναδίκαση της υποθέσεως, η οποία δεν είναι επιτρεπτή στα πλαίσια του ακυρωτικού του ελέγχου για αντίθεση της διαιτητικής αποφάσεως στη δημόσια τάξη, και κατά συνέπεια οι από το άρθρο 559 αρ. 1 ΚΠολΔ πρώτος και τρίτος λόγος αναιρέσεως κατά το δεύτερο σκέλος του (κατ’ ορθή εκτίμηση), που μέμφονται το Εφετείο ότι με την προσβαλλόμενη απόφασή του ουσιαστικά αναδίκασε την υπόθεση, ανατρέποντας το θεμέλιο στο οποίο απέβλεψαν τα μέρη κατά τη συνομολόγηση της διαιτητικής ρήτρας, είναι βάσιμοι.
Επομένως, πρέπει να αναιρεθεί η προσβαλλόμενη απόφαση, να παραπεμφθεί δε η υπόθεση για νέα εκδίκαση στο δικαστήριο που την εξέδωσε, εφόσον είναι δυνατή η σύνθεσή του από άλλους δικαστές (άρθρο 580 παρ. 3 ΚΠολΔ), όπως ορίζεται ειδικότερα στο διατακτικό, παρέλκει δε ως εκ τούτου η έρευνα των λοιπών αναιρετικών λόγων. Το αναιρεσίβλητο λόγω της ήττας του πρέπει να καταδικασθεί στα δικαστικά έξοδα της αναιρεσείουσας (άρθρο 176, 191 παρ. 2, 183 ΚΠολΔ), στην τελευταία δε πρέπει επίσης να επιστραφεί το παράβολο, που κατέθεσε σύμφωνα με το άρθρο 495 παρ. 4 ΚΠολΔ. Η αμοιβή, ωστόσο των πληρεξουσίων δικηγόρων της θα επιδικασθεί μειωμένη, κατά τα οριζόμενα στα άρθρα 22 §§ 1 και 3 ν. 3693/1957, που διατηρήθηκε σε ισχύ με το άρθρ. 52 § 18 ΕισΝ ΚΠολΔικ σε συνδυασμό και με τα άρθρα 5 § 12 ν. 1738/1987 και 2 της υπ’ αριθ. 134423/1992 απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Δικαιοσύνης, όπως ορίζεται ειδικότερα στο διατακτικό.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
Αναιρεί την 3690/2014 απόφαση του Εφετείου Αθηνών.
Παραπέμπει την εκδίκαση της υποθέσεως στο αυτό δικαστήριο συντιθέμενο από άλλους δικαστές.
Καταδικάζει το αναιρεσίβλητο στα δικαστικά έξοδα της αναιρεσείουσας, το ποσό των οποίων ορίζει στα τριακόσια (300) ευρώ.
Διατάσσει την επιστροφή του παραβόλου στην καταθέσασα αυτό αναιρεσείουσα.
ΚΡΙΘΗΚΕ και αποφασίστηκε στην Αθήνα στις 17 Μαΐου 2016.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ στην Αθήνα σε δημόσια συνεδρίαση, στο ακροατήριό του, στις 22 Σεπτεμβρίου 2016.
Η ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου