Τετάρτη 31 Ιανουαρίου 2024

Η ατιμωρησία είναι προνόμιο των υψηλών οικονομικών και πολιτικών ελίτ (Συνέντευξη με την Ιωάννα Κούρτοβικ για τον νέο ποινικό κώδικα)

 Από την ιστοσελίδα του Rproject

Συνέντευξη με την Ιωάννα Κούρτοβικ για τον νέο ποινικό κώδικα

Εντός των επό­με­νων ημε­ρών ανα­μέ­νε­ται να ει­σα­χθεί  στη Βουλή προς ψή­φι­ση το νο­μο­σχέ­διο του Υπουρ­γεί­ου Δι­καιο­σύ­νης που τι­τλο­φο­ρεί­ται «Πα­ρεμ­βά­σεις στον Ποι­νι­κό Κώ­δι­κα και τον Κώ­δι­κα Ποι­νι­κής Δι­κο­νο­μί­ας για την επι­τά­χυν­ση και την ποιο­τι­κή ανα­βάθ­μι­ση της ποι­νι­κής δίκης - Εκ­συγ­χρο­νι­σμός του νο­μο­θε­τι­κού πλαι­σί­ου για την εν­δο­οι­κο­γε­νεια­κή βία». Ενό­ψει της επι­κεί­με­νης νο­μο­θέ­τη­σης, δη­μο­σιεύ­ου­με συ­νέ­ντευ­ξη με την Ιω­άν­να Κούρ­το­βικ, Δι­κη­γό­ρο Αθη­νών. Τη συ­νέ­ντευ­ξη πήρε η Χρύσα Τσι­κα­λου­δά­κη. 

Σύμ­φω­να με τις εξαγ­γε­λί­ες του Υπουρ­γού Δι­καιο­σύ­νης, το σχέ­διο νόμου σκο­πεί να δώσει "τέλος στην ατι­μω­ρη­σία" πρω­τί­στως μέσω της αυ­στη­ρο­ποί­η­σης των ποι­νών. Θε­ω­ρείς ότι το υφι­στά­με­νο πλαί­σιο ποι­νών είναι ανε­παρ­κές και "εν­θαρ­ρύ­νει" την έξαρ­ση της εγκλη­μα­τι­κό­τη­τας;

Η Κυ­βέρ­νη­ση με διά­φο­ρες δη­λώ­σεις των στε­λε­χών της  μοιά­ζει να  εγκα­λεί την κοι­νω­νία  και την ενο­χο­ποιεί για την «ατι­μω­ρη­σία». Στη χώρα μας, όμως,  η ατι­μω­ρη­σία είναι προ­νό­μιο των υψη­λών οι­κο­νο­μι­κών και πο­λι­τι­κών ελίτ, των εκλε­κτών της πο­λι­τι­κής εξου­σί­ας, αλλά και φυ­λά­κων της, των αστυ­νο­μι­κών σω­μά­των, και πλήτ­τει την κοι­νω­νία, καθώς τα εγκλή­μα­τα αυτά μέ­νουν ατι­μώ­ρη­τα και δη­λη­τη­ριά­ζουν τον κοι­νω­νι­κό ιστό. Αντί­θε­τα οι ποι­νι­κές κυ­ρώ­σεις πλήτ­τουν αλύ­πη­τα τα φτω­χό­τε­ρα στρώ­μα­τα, την πα­ρα­βα­τι­κό­τη­τα της φτώ­χειας και του κοι­νω­νι­κού απο­κλει­σμού, τους τσιγ­γά­νους, τους με­τα­νά­στες, την άνερ­γη νε­ό­τη­τα κοκ. 

Μια ματιά στους αριθ­μούς των φυ­λα­κών αρκεί για να το επι­βε­βαιώ­σει. Σε 10.500 πε­ρί­που κρα­τού­με­νους στις αρχές του 2023 εν­δει­κτι­κά: 

To 20-21%, είναι αυτοί που βρί­σκο­νται στην φυ­λα­κή για δια­κί­νη­ση με­τα­να­στών, τις πε­ρισ­σό­τε­ρες φορές, είναι και οι ίδιοι οι­κο­νο­μι­κοί πρό­σφυ­γες.

Ένα 20-25%, 2150 άτομα είναι αυτοί που βρί­σκο­νται με το νόμο για τα ναρ­κω­τι­κά, σε ένα με­γά­λο μέρος τους σπρωγ­μέ­νοι στο έγκλη­μα από τη χρήση, ή την κοι­νω­νι­κή πε­ρι­θω­ριο­ποί­η­ση.

-Ένα 15-16%, περι τους 1750, είναι για ποι­νές φυ­λά­κι­σης, ποι­νές δη­λα­δή που θα μπο­ρού­σαν να έχουν εξα­γο­ρά­σει, αν είχαν λεφτά, ή να έχουν με­τα­τρέ­ψει σε κοι­νω­φε­λή ερ­γα­σία, αν είχαν τα μέσα (γιατί χωρίς μέσο δεν βρί­σκε­ται θέση για κοι­νω­φε­λή ερ­γα­σία).

Η εγκλη­μα­το­λο­γία, οι στα­τι­στι­κές αλλά και η κα­θη­με­ρι­νή εμπει­ρία δεί­χνουν ότι η πα­ρα­βα­τι­κό­τη­τα δεν πτο­εί­ται από το ύψος των ποι­νών, όταν δεν υπάρ­χει άλλη διέ­ξο­δος. Αλλά ούτε και το βαρύ έγκλη­μα πτο­εί­ται, γιατί, και γι αυτό,  απέ­να­ντι στις βα­ριές ποι­νές,  δεν υπάρ­χει άλλη διέ­ξο­δος.

Πέραν της αύ­ξη­σης των απει­λού­με­νων ποι­νών, σκο­πός φέ­ρε­ται να είναι και η πραγ­μα­τι­κή έκτι­ση (μέ­ρους, του­λά­χι­στον) της ποι­νής, ακόμη και για ήσ­σο­νος βα­ρύ­τη­τας πλημ­με­λη­μα­τι­κές πρά­ξεις. Πώς πα­ρεμ­βαί­νει το νο­μο­σχέ­διο στο θεσμό της ανα­στο­λής εκτέ­λε­σης της ποι­νής και στους εναλ­λα­κτι­κούς τρό­πους έκτι­σής της;

Σύμ­φω­να με το νο­μο­σχέ­διο η ανα­στο­λή εκτέ­λε­σης της  ποι­νής πε­ριο­ρί­ζε­ται δρα­στι­κά  με κρι­τή­ριο την επι­βαλ­λό­με­νη ποινή  (έως ένα χρόνο) και την προη­γού­με­νη  τυχόν μικρή κα­τα­δί­κη (με ποι­νές μέ­χρις ενός χρό­νου). Η με­τα­τρο­πή (εξα­γο­ρά) επα­να­φέ­ρε­ται (όπως υπήρ­χε και μέχρι το 2019) για μι­κρές ποι­νές μέχρι δυο χρό­νων ενώ ρυθ­μί­ζε­ται η κοι­νω­φε­λής ερ­γα­σία. Η βα­σι­κή όμως θέση του σχε­δί­ου είναι η πραγ­μα­τι­κή έκτι­ση της ποι­νής. 

Μι­κρές και με­γά­λες εκτρο­πές της κα­θη­με­ρι­νό­τη­τας, βί­αιες εντά­σεις μέσα στην οι­κο­γέ­νεια, στη γει­το­νιά, στο κοι­νω­νι­κό χώρο, τρο­χαία ατυ­χή­μα­τα, αδι­κη­μα­τι­κές αμέ­λειες, αλλά και νε­α­νι­κή πο­λι­τι­κή ανυ­πα­κοή και δια­μαρ­τυ­ρία, θα στοι­βά­ζο­νται στα ήδη υπερ­φορ­τω­μέ­να κελιά των φυ­λα­κών, για τις οποί­ες συ­νε­χώς κα­τα­δι­κά­ζε­ται η Ελ­λά­δα από το Ευ­ρω­παϊ­κό Δι­κα­στή­ριο αν­θρω­πί­νων δι­καιω­μά­των. Το δια­κη­ρυγ­μέ­νο σχέ­διο της κυ­βέρ­νη­σης είναι «η φυ­λα­κή να είναι φυ­λα­κή» για όλους. Η έκτι­ση των ποι­νών, κατά ένα μέρος τους, με­γα­λύ­τε­ρο ή μι­κρό­τε­ρο,  επα­φί­ε­ται στην κρίση του ενός δι­κα­στή, που κα­λεί­ται να δι­κά­σει 50 υπο­θέ­σεις μέσα σε μια μέρα χωρίς να έχει το χρόνο να δει καν το φά­κε­λο, και κι­νεί­ται  μόνο με το κα­τη­γο­ρη­τή­ριο (που γρά­φε­ται με ότι λέει  το δια­βι­βα­στι­κό της αστυ­νο­μί­ας).

Ακόμη και μι­κρο­πα­ρα­βά­τες θα στο­χο­ποιού­νται και θα στιγ­μα­τί­ζο­νται ως «τρό­φι­μοι», για να τι­μω­ρού­νται εφ’ο­ρου ζωής, όχι μόνον με τη στέ­ρη­ση της ελευ­θε­ρί­ας τους, αλλά και στην ερ­γα­σια­κή τους θέση ή δρα­στη­ριό­τη­τα και μαζί με αυ­τούς θα πλήτ­τε­ται και η οι­κο­γέ­νειά τους οι­κο­νο­μι­κά, θα απο­μο­νώ­νε­ται κοι­νω­νι­κά και θα υφί­στα­ται κι αυτή τις κυ­ρώ­σεις για την πα­ρά­βα­ση του δικού της αν­θρώ­που.

Με­τα­ξύ άλλων προ­βλέ­πε­ται η αυ­στη­ρο­ποί­η­ση των προ­ϋ­πο­θέ­σε­ων της υφ΄όρον από­λυ­σης. Θε­ω­ρεί­τε ότι στο εξής -και εφό­σον το σχέ­διο γίνει νό­μος-, η από­λυ­ση των κρα­του­μέ­νων τρέ­πε­ται από κα­νό­να σε εξαί­ρε­ση; Πώς ερ­μη­νεύ­εις τη συ­γκε­κρι­μέ­νη νο­μο­θε­τι­κή επι­λο­γή;

Ήδη με συ­νε­χείς πα­ρεμ­βά­σεις, η κυ­βέρ­νη­ση είχε συρ­ρι­κνώ­σει το δι­καί­ω­μα στην υφ’ό­ρον από­λυ­ση. Τώρα, μετά την επέ­κτα­ση των ορίων πραγ­μα­τι­κής έκτι­σης των προη­γού­με­νων τρο­πο­ποι­ή­σε­ων, αλ­λά­ζει τα κρι­τή­ρια της χο­ρή­γη­σής της, ει­σά­γο­ντας, αντί της -αυ­στη­ρά επι­βαλ­λό­με­νης κατά το ισχύ­ον από δε­κα­ε­τί­ες δί­καιο- κρί­σης περι της δια­γω­γής του κρα­τού­με­νου κατά την διάρ­κεια της έκτι­σης, το επι­κίν­δυ­να αό­ρι­στο  στοι­χείο της  «εν γένει εκτί­μη­σης των ατο­μι­κών και κοι­νω­νι­κών πε­ρι­στά­σε­ων του κα­τα­δι­κα­

σθέ­ντος  καθώς και της επι­κιν­δυ­νό­τη­τας του εγκλή­μα­τος  για το κοι­νω­νι­κό σύ­νο­λο».

Μια δια­τύ­πω­ση που καλεί τον δι­κα­στή του Συμ­βου­λί­ου να ξα­να­κρί­νει και να ξα­να­δι­κά­ζει τον κρα­τού­με­νο για το έγκλη­μα για το οποίο έχει ήδη  κα­τα­δι­κα­στεί, για δεύ­τε­ρη, τρίτη και τέ­ταρ­τη  φορά, μετά την έκτι­ση της ποι­νής του.

Η ανα­τρο­πή στον πυ­ρή­να της φι­λο­σο­φί­ας του ποι­νι­κο­δι­και­ι­κού συ­στή­μα­τος είναι προ­φα­νής καθώς παύει ορι­στι­κά ο βα­σι­κός μέχρι σή­με­ρα σκο­πός του να είναι η επα­νέ­ντα­ξη του κρα­του­μέ­νου στην κοι­νω­νία. Ο πα­ρα­βά­της είναι από­στη­μα που πρέ­πει να υφί­στα­ται εσαεί τις συ­νέ­πειες της εκτρο­πής του και  να απο­κο­πεί από τον κοι­νω­νι­κό ιστό.

Κι αυτό  κιν­δυ­νεύ­ει να εφαρ­μό­ζε­ται ανα­δρο­μι­κά, αν το θέλει η κυ­βέρ­νη­ση.

Είναι χα­ρα­κτη­ρι­στι­κό ότι στη Λαμία, μια διά­τα­ξη ου­σια­στι­κού δι­καί­ου, η  επέ­κτα­ση του ελα­χί­στου πραγ­μα­τι­κής έκτι­σης της ποι­νής των πολ­λών ισο­βί­ων από τα 20 στα 25 χρό­νια, εφαρ­μό­ζε­ται ανα­δρο­μι­κά, πα­ρό­τι ο νόμος ρητά το απα­γο­ρεύ­ει. Και τούτο, εκεί μόνον, επει­δή εκεί υπά­γο­νται οι φυ­λα­κές Δο­μο­κού όπου κρα­τεί­ται ο Δ.Κου­φο­ντί­νας. Για να μην βγει ποτέ από τη φυ­λα­κή, γιατί έτσι θέλει ο πρω­θυ­πουρ­γός, κρα­τού­νται μαζί με αυτόν και όλοι οι υπό­λοι­ποι κρα­τού­με­νοι της κα­τη­γο­ρί­ας του.

Η Κυ­βέρ­νη­ση δια­τρα­νώ­νει τη μέ­ρι­μνά της για φαι­νό­με­να που τα τε­λευ­ταία χρό­νια ενερ­γο­ποιούν ευαί­σθη­τα αντα­να­κλα­στι­κά της κοι­νω­νί­ας, όπως οι πυρ­κα­γιές και η έμ­φυ­λη/εν­δο­οι­κο­γε­νεια­κή βία, αυ­ξά­νο­ντας τις ποι­νές για τα σχε­τι­κά αδι­κή­μα­τα. Πώς σχο­λιά­ζεις αυτή την εξέ­λι­ξη;

Είναι δυο δια­φο­ρε­τι­κά πεδία, με δια­φο­ρε­τι­κό φορ­τίο το κα­θέ­να. Και στα δυο όμως η κυ­βέρ­νη­ση νο­μο­θε­τεί κα­νι­βα­λί­ζο­ντας, με βάση το ει­κα­ζό­με­νο «κοινό περι δι­καί­ου αί­σθη­μα». Στη μία πε­ρί­πτω­ση δαι­μο­νο­ποιώ­ντας τον υπεύ­θυ­νο, ακόμη και από αμέ­λεια (κάτι ηλι­κιω­μέ­νους στην συ­ντρι­πτι­κή πλειο­ψη­φία), όπου οι κυ­ρώ­σεις φτά­νουν και στην πο­μπώ­δη «δή­μευ­ση της πε­ριου­σί­ας», διά­τα­ξη που θα προ­κα­λού­σε γέλια, αν δεν ήταν τόσο ηλί­θια προ­κλη­τι­κή.

Στη δεύ­τε­ρη, χαϊ­δεύ­ει φο­βά­μαι τα πιο άγρια έν­στι­κτα και καλ­λιερ­γεί την εκ­δι­κη­τι­κή υστε­ρία. Η εν­δο­οι­κο­γε­νεια­κή βία δεν αντι­με­τω­πί­ζε­ται με τη φυ­λα­κή. Η γε­νε­τή­σια βία είναι ένα κοι­νω­νι­κό φαι­νό­με­νο που θέλει πολύ πε­ρισ­σό­τε­ρη ευ­θύ­νη στην αντι­με­τώ­πι­ση του, όπως και το σε έξαρ­ση φαι­νό­με­νο των γυ­ναι­κο­κτο­νιών. Και δε νο­μί­ζω ότι η (άγνω­στη) επι­τρο­πή που επε­ξερ­γά­στη­κε το ν/σχε­διο δεί­χνει να έχει  κά­ποια συ­ναί­σθη­ση μιας  τέ­τοιας ευ­θύ­νης.  

Πώς σχο­λιά­ζεις τη διεύ­ρυν­ση της αρ­μο­διό­τη­τας μο­νο­με­λών συν­θέ­σε­ων (Μο­νο­με­λούς Πλημ­με­λειο­δι­κεί­ου, Μο­νο­με­λούς Εφε­τεί­ου) με αντί­στοι­χη κα­τάρ­γη­ση (Πε­ντα­με­λές Εφε­τείο) ή συρ­ρί­κνω­ση της αρ­μο­διό­τη­τας των πο­λυ­με­λών δι­κα­στη­ρί­ων; 

Η πα­ρέμ­βα­ση που γί­νε­ται με το νο­μο­σχέ­διο στην ποι­νι­κή δι­κο­νο­μία είναι τρα­γι­κή. Στο όνομα της επι­τά­χυν­σης των δικών θε­σμο­θε­τεί­ται και επι­βρα­βεύ­ε­ται η προ­χει­ρό­τη­τα, η ανευ­θυ­νό­τη­τα, η ασυ­δο­σία και η αυ­θαι­ρε­σία. Κα­ταρ­γεί­ται η εν­διά­με­ση δια­δι­κα­σία και απαλ­λάσ­σο­νται οι δι­κα­στές και ει­σαγ­γε­λείς από  την υπο­χρέ­ω­ση να με­λε­τούν τις υπο­θέ­σεις και να αι­τιο­λο­γούν τις προ­τά­σεις  τους. Χά­νε­ται ένα ση­μα­ντι­κό στά­διο έλεγ­χου των εν­δεί­ξε­ων και του υλι­κού μιας δι­κο­γρα­φί­ας. Σκε­φτεί­τε ότι η υπό­θε­ση της δο­λο­φο­νί­ας του Σα­μπά­νη από αστυ­νο­μι­κούς θα έκλει­νε με απα­ρά­δε­κτα απαλ­λα­κτι­κή κρίση για τους δο­λο­φό­νους, αν δεν υπήρ­χε το συμ­βού­λιο που επέ­στρε­ψε  την υπό­θε­ση στην ανά­κρι­ση με ένα βού­λευ­μα που έσωσε την τιμή του δι­κα­στι­κού σώ­μα­τος. 

Όμως, δεν είναι μόνον αυτή η με­ταρ­ρύθ­μι­ση που ει­σά­γει το ν/σχε­διο. Θέλει την κα­τάρ­γη­ση των πο­λυ­με­λών δι­κα­στη­ρί­ων, την με­τά­θε­ση του με­γά­λου όγκου των υπο­θέ­σε­ων σε μο­νο­με­λή,  ανα­θέ­το­ντας την κρίση σε σο­βα­ρές υπο­θέ­σεις σε ένα και μόνο άτομο, αλλά και ανα­γο­ρεύ­ει τις μαρ­τυ­ρί­ες των αστυ­νο­μι­κών σε αμά­χη­τη σχε­δόν από­δει­ξη αλή­θειας, αφού κα­ταρ­γεί την υπο­χρέ­ω­ση προ­φο­ρι­κής τους εξέ­τα­σης στο ακρο­α­τή­ριο.

Αν όλα αυτά πε­ρά­σουν θα μι­λά­με για το πιο αυ­ταρ­χι­κό σύ­στη­μα απο­νο­μής δι­καιο­σύ­νης, που γνω­ρί­σα­με μετά τη χού­ντα. Ή μήπως χει­ρό­τε­ρο και από εκεί­νο;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου