Τρίτη 10 Δεκεμβρίου 2013

Η δίκη των φοιτητών στο Διοικητικό Εφετείο Χανίων

foitites-kriti-pano-fysikoΣυζητήθηκε την περασμένη Πέμπτη, 5.12.2013, στο Διοικητικό Εφετείο Χανίων η αίτηση ακύρωσης των 7 από τους 9 διωκόμενους φοιτητές του Φυσικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Κρήτης, στους οποίους επιβλήθηκε από την Κοσμητεία του Πανεπιστημίου, η οποία ενήργησε ως Πειθαρχικό Συμβούλιο, η ποινή της απαγόρευσης εγγραφής για ένα εξάμηνο.
Κατά της αποφάσεως αυτής της Κοσμητείας ασκήθηκε τον Οκτώβριο αίτηση ακύρωσης και αίτηση αναστολής εκτέλεσης ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Χανίων, το οποίο αντιμετώπισε με ιδιαίτερη ευαισθησία την υπόθεση, χορήγησε προσωρινή διαταγή, δυνάμει της οποίας κατέστη δυνατή η εγγραφή όλων των φοιτητών στο τρέχον ακαδημαικό εξάμηνο, και προσδιόρισε άμεσα προς συζήτηση την αίτηση ακύρωσης, προκειμένου να μην παραταθεί επί μακρόν μια εκκρεμοδικία, η οποία μόνο προβλήματα θα μπορούσε να προξενήσει στο Πανεπιστήμιο και τους φοιτητές. 

Η δίωξη των φοιτητών και η εκδίκαση της αίτησης ακύρωσης ξεσήκωσε κύμα συμπαράστασης, το οποίο εκφράστηκε με σειρά ψηφισμάτων, τα οποία κατατέθηκαν στο Δικαστήριο. Ιδιαίτερη μνεία αξίζει το κείμενο που υπογράφουν 56 πανεπιστημιακοί καθηγητές (συνημμένο), αλλά και το κείμενο του Συνήγορου του Φοιτητή του Πανεπιστημίου Κρήτης, στα οποία δίδεται ιδιαίτερη έμφαση στα σημερινά προβλήματα του Πανεπιστημίου και στην ανάγκη κοινών αγώνων διδασκόντων και φοιτητών για τη βελτίωση των συνθηκών λειτουργίας των Πανεπιστημίων, καθώς επίσης και στην αδικαιολόγητη άρνηση του Φυσικου Τμήματος να χορηγήσει μια ενδιάμεση εξεταστική περίοδο το 2011, την οποία είχαν χορηγήσει όλα τα υπόλοιπα Πανεπιστήμια της χώρας, και όλες οι υπόλοιπες σχολές του Πανεπιστημίου Κρήτης. Στο έγγραφο των διδασκόντων γίνεται εκτενής αναφορά και στη χρόνια αντιπαράθεση καθηγητών και φοιτητών στο Φυσικό Τμήμα, η οποία αποδεικνύεται ότι μόνο προβλήματα δημιουργεί στο Τμήμα. Παράλληλα οργανώθηκε και μεγάλη συγκέντρωση έξω από το κτίριο του Διοικητικού Εφετείου στην οδό Στρατηγού Τζανακάκη των Χανίων. Στη συγκέντρωση συμμετείχαν φοιτητές από όλη την Κρήτη. Από το Ηράκλειο μετακινήθηκαν οι φοιτητές με δύο λεωφορεία. Τη δίκη παρακολούθησε μεγάλος αριθμός φοιτητών, οι οποίοι στη συνέχεια πραγματοποίησαν αγωνιστική πορεία στα γύρω τετράγωνα, η οποία κατέληξε στην πλατεία της Κλειστής Αγοράς.
Κατά τη διάρκεια της δίκης, ο υπογράφων, ο οποίος εξ αρχής χειρίστηκε την υπόθεση μαζί με τους Μιχάλη Σαρχιανάκη και Στέλλα Παλαιολόγου, αλλά παρέστη μόνος, λόγω των απαγορευτικών εξόδων της διαδικασίας, ανέλυσε τους λόγους ακύρωσης της απόφασης του πειθαρχικού συμβουλίου, που συνοψίζονται στα εξής:
1ος λόγος: κακή σύνθεση του πειθαρχικού συμβουλίου, εφόσον 
(1) δεν είχαν κληθεί νομίμως να συμμετάσχουν οι εκπρόσωποι των φοιτητικών συλλόγων
(2) δεν εκτίθεντο ούτε προέκυπταν οι λόγοι αντικαταστάσεως μελών του πειθαρχικού από τα μέλη που τελικά το απήρτησαν, 
(3) δεν προέκυπτε η νομιμότητα της αντικατάστασης του κωλυόμενου κοσμήτορα από τον προεδρεύσαντα του πειθαρχικού, 
(4) δεν προέκυπταν οι λόγοι για τους οποίους η πειθαρχική δίωξη δεν ασκήθηκε από τον Αντιπρόεδρο του Τμήματος, αλλά παραπέμφθηκε ο φάκελος στην Κοσμητεία. 
(5) η πειθαρχική δίωξη ασκήθηκε από την Κοσμητεία, δηλαδή το ίδιο όργανο που έκρινε τους φοιτητές
2ος λόγος: αοριστία και ακυρότητα της κλήσης σε απολογία και της απόφασης, καθόσον:
(1) δεν προσδιοριζόταν για ποιο ακριβώς παράπτωμα έπρεπε να απολογηθεί κάθε φοιτητής, 
(2) δεν ελήφθησαν υπόψη τα υπομνήματα που είχαν καταθέσει στο πειθαρχικό οι 6 φοιτητές, με τα οποία στρεφόταν κατά της διαδικασίας που είχε ακολουθηθεί, δηλαδή τα επιχειρήματα του 1ου λόγου ακυρώσεως.
(3) ελήφθη υπόψη αποδεικτικό υλικό το οποίο ελήφθη παρανόμως, και συγκεκριμένα μέσω Ε.Δ.Ε., η οποία διενεργήθηκε κατά των φοιτητών, ενώ το μέσον αυτό προβλέπεται μόνον για δημόσιους υπαλλήλους και όχι για φοιτητές
(4) δεν αναφέρει ποια περιστατικά αποδείχθηκαν
(5) σε ποιες παραβάσεις υπέπεσαν οι 9 φοιτητές, προκειμένου να τους επιβληθεί η ποινή της στέρησης εξαμήνου, 
(6) βάσει ποίων περιστατικών αθωώθηκαν οι 3 από τους διωχθέντες. 
3ος λόγος: αντισυνταγματικότητα της διάταξης που προβλέπει την πειθαρχική δίωξη για την παρεμπόδιση της εύρυθμης λειτουργίας των πανεπιστημίων, με την οποία επιχειρείται να στερηθεί η αγωνιστικότητα από το φοιτητικό κίνημα.
Πρόσθετος λόγος: επειδή η ποινή που επιβλήθηκε δεν προβλέπεται από τον υφιστάμενο Κανονισμό Λειτουργίας του Πανεπιστημίου Κρήτης του έτους 2000, που προβλέπει την ποινή αυτή μόνον στην περίπτωση της προσχεδιασμένης αντιγραφής, πλαστογραφίας και πλαστοπροσωπίας, και σε καμία άλλη περίπτωση. 
Το Πανεπιστήμιο από την πλευρά του ουδέν στοιχείο προσκόμισε για να αντικρούσει τα ανωτέρω, αποδεχόμενο εν τοις πράγμασι τους ισχυρισμούς των αιτούντων. Το Δικαστήριο χορήγησε στα διάδικα μέρη δεκαήμερη προθεσμία για υποβολή υπομνημάτων


..............................................................................................

Κείμενο υπογραφών για τη διένεξη στο Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης

Έκκληση για τον τερματισμό των πειθαρχικών διώξεων στο Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης

Δύο χρόνια τώρα παρακολουθούμε με λύπη τα γεγονότα που διαδραματίζονται στο Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης, τα οποία δυστυχώς επιτείνουν ένα κλίμα αντιπαράθεσης μεταξύ των φοιτητών και του διδακτικού προσωπικού του Τμήματος, δίχως ορατό τέλος. Οι πρώτες δυσοίωνες ενδείξεις μιας παιδαγωγικά τουλάχιστον άστοχης πρακτικής είδαν το φως της δημοσιότητας  στον ημερήσιο τύπο με αναφορές στον αποκλεισμό του πρωτεύσαντος φοιτητή από τα μεταπτυχιακά του Τμήματος, λόγω των πολιτικών του φρονημάτων και ενός ακόμη αποφοίτου με τα ίδια εξω-ακαδημαϊκά «κριτήρια» (Ελευθεροτυπία, 22 Νοεμβρίου 2010).
      Ο Σύλλογος Φοιτητών που προέβη στη δημοσιοποίηση του θέματος, εκτός των άλλων έθετε ένα ευρύτερο ζήτημα δυσμενούς αντιμετώπισης όσων φοιτητών και φοιτητριών εμπλέκονται στα κοινά από καθηγητές του Τμήματος, δίχως η Γενική Συνέλευση του Τμήματος ή κάποια άλλη πανεπιστημιακή αρχή να απαντά στις αιτιάσεις τους. Μπορούμε βάσιμα να υποθέσουμε ότι η απουσία πειστικών απαντήσεων και η έλλειψη έστω μιας στοιχειώδους πρόνοιας για την εκατέρωθεν αποσαφήνιση των όποιων προβλημάτων έχουν προκύψει, διαμόρφωσε τους όρους για την αύξηση της αμοιβαίας δυσπιστίας, αλλά και την συσσώρευση ενός αισθήματος αδικίας και δυσαρέσκειας εκ μέρους των φοιτητών. Αυτό το συσσωρευμένο αίσθημα αδικίας οδήγησε στο επόμενο επεισόδιο αντιπαράθεσης, με τους φοιτητές αυτή τη φορά να φέρονται ως αδικοπραγούντες.
      Αφορμή για νέα ένταση απετέλεσε η απόφαση του Τμήματος να μην αναπληρώσει την εξέταση τεσσάρων μόλις μαθημάτων που δεν είχαν εξετασθεί κατά την εξεταστική του Σεπτεμβρίου (2011) λόγω της κατάληψης των φοιτητών που εναντιώνονταν στο «νόμο Διαμαντοπούλου». 
Αξίζει να σημειωθεί ότι μετά το πανελλαδικό κύμα καταλήψεων σε όλα τα πανεπιστημιακά ιδρύματα, η ίδια η υπουργός είχε δεχθεί την παράταση της εξεταστικής περιόδου ενώ την ίδια στάση είχε υιοθετήσει και η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Κρήτης.
      Βέβαια, η τήρηση των προβλεπόμενων από τον νόμο-πλαίσιο και τον εσωτερικό κανονισμό του Ιδρύματος αναφορικά με την ευθύνη της εκάστοτε Κοσμητείας να διαμορφώνει το πρόγραμμα των εξεταστικών περιόδων θα αποσοβούσε τις όποιες εντάσεις, εξασφαλίζοντας ένα κοινό πλαίσιο λειτουργίας των επιμέρους Τμημάτων. Η άρνηση των καθηγητών του Φυσικού Τμήματος να αναπληρωθούν οι εξετάσεις, στο βαθμό μάλιστα που όλες οι υπόλοιπες Σχολές και Τμήματα του Πανεπιστημίου είχαν επεκτείνει χρονικά την εξεταστική, βιώθηκε από τους φοιτητές ως μια άδικη πράξη «εκδίκησης», ως ένα ακόμα επεισόδιο επίδειξης πυγμής εις βάρος τους.
      Σ’ ένα τόσο έντονα φορτισμένο κλίμα, η απόφαση της Γενικής Συνέλευσης των φοιτητών για μαζική παράσταση διαμαρτυρίας κατά την προγραμματισμένη ΓΣΕΣ του Φυσικού Τμήματος αντί να οδηγήσει σε κάποια συνεννόηση με τους διδάσκοντες του Τμήματος, λόγω της μαζικής παρουσίας δεκάδων φοιτητών στην είσοδο της αίθουσας συνεδριάσεων, εξελήφθη από τους διδάσκοντες ως εσκεμμένη πράξη εγκλεισμού και παραβίασης στοιχειωδών ανθρώπινων δικαιωμάτων τους.
      Για τους υπογράφοντες και τις υπογράφουσες το κείμενο αυτό η καταδίκη τέτοιων πράξεων, εφόσον όντως συνέβησαν, είναι απόλυτη και δεδομένη. Δεδομένη επίσης είναι η καταδίκη πράξεων αντεκδίκησης που εκδηλώθηκαν από ορισμένους διδάσκοντες την εβδομάδα που ακολούθησε των γεγονότων. Η επί μια εβδομάδα αναιτιολόγητη απουσία διδασκόντων από όλα τα μαθήματα, οι απαιτήσεις αποχώρησης συγκεκριμένων φοιτητών από τις αίθουσες με την επανέναρξή τους, το σκίσιμο καταλόγων εργαστηρίων αποτελούν κατάφωρη παραβίαση των ακαδημαϊκών κανόνων.
      Η παραπομπή των φοιτητών που ήσαν μέλη της Γενικής Συνέλευσης του Τμήματος, των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Φοιτητών και δύο ακόμα μελών του στο Πειθαρχικό Συμβούλιο, η σύγκληση και η σύνθεση του οποίου αφήνουν πολλά ερωτηματικά, με κανένα τρόπο δεν συμβάλλει στην λύση των προβλημάτων που έχουν ανακύψει. Καλούμε τα εμπλεκόμενα μέρη να αναλογιστούν τις συνέπειες που θα έχει στη ζωή νέων ανθρώπων η συνέχιση των πειθαρχικών διώξεων και η ικανοποίηση των ρεβανσιστικών αντιλήψεων στο εσωτερικό του πανεπιστημίου. Καλούμε την πανεπιστημιακή κοινότητα, αντί πειθαρχικών, να δρομολογήσει και να συμμετάσχει σε ένα ειλικρινή διάλογο που θα επουλώσει τις πληγές και θα επιβεβαιώσει τη συνοχή και τη βούλησή της να εργαστεί από κοινού προς την κατεύθυνση της υπεράσπισης της ποιοτικά αναβαθμισμένης δημόσιας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Υπογραφές

  1. Αγγελίδης Εμμανουήλ, Πάντειο Πανεπιστήμιο
  2. Αναγνωστοπούλου Διαμάντη, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
  3. Αντωνίου Κατερίνα, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
  4. Αρανίτου Βάλια, Πανεπιστήμιο Κρήτης
  5. Αστρινάκη Ράνια, Πάντειο Πανεπιστήμιο
  6. Αχείμαστος Μύρων, Πανεπιστήμιο Κρήτης
  7. Βάκη Φωτεινή, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
  8. Βουλβούλη Αιμιλία, Πανεπιστήμιο Φατίχ (Κωνσταντινούπολη)
  9. Γεωργαντάς Ηλίας, Πανεπιστήμιο Κρήτης
  10. Γεωργούλας Αντώνης, Πανεπιστήμιο Κρήτης
  11. Γεωργούλας Στράτος, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
  12. Γιαννουλόπουλος Γιάννης, Πάντειο Πανεπιστήμιο
  13. Γιαννουλοπούλου Γιάννα, ΕΚΠΑ
  14. Γκούνης Κώστας, Πανεπιστήμιο Κρήτης
  15. Δαμίγος Δημήτρης, ΕΜΠ
  16. Δημάκης Αριστοφάνης, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
  17. Δοξιάδης Κύρκος, ΕΚΠΑ
  18. Δριβαλιάρης Δήμος, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
  19. Ζαϊμάκης Γιάννης, Πανεπιστήμιο Κρήτης
  20. Ζέρβας Ευθύμιος, ΕΑΠ
  21. Ζαρκάδης Γιάννης, Πανεπιστήμιο Πατρών
  22. Θεοδώρου Πάνος, Πανεπιστήμιο Κρήτης
  23. Ιακώβου Βίκυ, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
  24. Ιατρίδης Τηλέμαχος, Πανεπιστήμιο Κρήτης
  25. Καβουλάκος Κάρολος, ΑΠΘ
  26. Καβουλάκος Κωσταντίνος, Πανεπιστήμιο Κρήτης
  27. Καλογεράκη Στεφανία, Πανεπιστήμιο Κρήτης
  28. Καλιαμπάκος Δημήτρης, ΕΜΠ
  29. Κατσανεβάκη Ζαμπία, ΕΚΠΑ
  30. Κέκος Δημήτρης, ΕΜΠ
  31. Καρατζόγλου-Ζαφειροπούλου Φιλαρέτη, ΕΚΠΑ
  32. Κοταρίδης Νίκος, Πάντειο Πανεπιστήμιο
  33. Κωνσταντακόπουλος Σταύρος, Πάντειο Πανεπιστήμιο
  34. Λαβράνου Αλίκη, Πανεπιστήμιο Κρήτης
  35. Μαΐστρου Ελένη, ΕΜΠ
  36. Μαρούδας Λεωνίδας, Πανεπιστήμιο Πατρών
  37. Μαυρίδης Ηρακλής, Πάντειο Πανεπιστήμιο
  38. Νικολαΐδης Βαγγέλης, Πανεπιστήμιο Κρήτης
  39. Νικολακάκη Μαρία, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
  40. Πανταζής Παύλος, ΑΠΘ
  41. Παπαϊωάννου Σκεύος, Πανεπιστήμιο Κρήτης
  42. Παπαμιχαήλ Εμμανουήλ, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
  43. Παπασταμόπουλος Δημοσθένης, ΤΕΙ Πειραιά
  44. Πολίτης Παναγιώτης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
  45. Σαββάκης Μάνος, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
  46. Σερεμέτης Δημήτρης, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
  47. Σερντεδάκις Νίκος, Πανεπιστήμιο Κρήτης
  48. Σεφεριάδης Σεραφείμ, Πάντειο Πανεπιστήμιο
  49. Σπαθής Γεράσιμος, ΕΜΠ
  50. Σωτήρης Παναγιώτης, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
  51. Τουλούμη Γιώτα, ΕΚΠΑ
  52. Τσαντηρόπουλος Άρης, Πανεπιστήμιο Κρήτης
  53. Τσόκογλου Αγγελική, ΕΚΠΑ
  54. Φουρναράκη Ελένη, Πανεπιστήμιο Κρήτης
  55. Χουρδάκης Αντώνης, Πανεπιστήμιο Κρήτης
  56. Ψημίτης Μιχάλης, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
..............................................................
(από το "δρόμο της αριστεράς" φύλλο της 7.12.2013):

Μεγάλη συγκέντρωση έξω από το Εφετείο Χανίων
Κλίμα αγώνα, αντίστασης και ελπίδας επικράτησε την περασμένη Πέμπτη στην πόλη των Χανίων, έξω από το Εφετείο για την γνωστή πλέον υπόθεση των διώξεων των 9 φοιτητών του Φυσικού Κρήτης. Όλα ξεκίνησαν πριν από 2 χρόνια, αμέσως μετά τις πανελλαδικές, μαζικές κινητοποιήσεις για το Νόμο Διαμαντοπούλου στην Παιδεία όπου οι καθηγητές του εν λόγω τμήματος αρνήθηκαν τη διεξαγωγή της Εξεταστικής ενάντια στην απόφαση της Συγκλήτου. Αντ’ αυτού, στοχοποίησαν 12 συγκεκριμένους (για τη συνδικαλιστική τους δραστηριότητα) φοιτητές, διώκοντάς τους ποινικά και πειθαρχικά, στοχοποίηση η οποία έγινε χωρίς συγκεκριμένες κατηγορίες. Τότε είχαν επιβληθεί πειθαρχικές ποινές στους 9.
Η εναντίωση της πανεπιστημιακής κοινότητας αλλά και όλης της τοπικής κοινωνίας στις πειθαρχικές συνεδριάσεις οδήγησε τους «κυρίους» καθηγητές να προβούν σε παράνομο, με βάση το νομικό πλαίσιο του πανεπιστημίου, αλλά και κρυφό πειθαρχικό στο οποίο δεν κλήθηκε ένας απ’ τους εκπροσώπους των φοιτητών. Για τους λόγους αυτούς, 7 από τους 9 άσκησαν έφεση ενάντια στην παραπάνω απόφαση. Στα χρόνια του Μνημονίου, όπου το δημόσιο πανεπιστήμιο διαλύεται, το «αγαθό της δημόσιας και δωρεάν Παιδείας» φαντάζει ουτοπικό, η γνώση έχει εκφυλιστεί σε διαβατήριο σκάρτης επαγγελματικής αποκατάστασης ή ξενιτιάς, η αγωνιζόμενη νεολαία να διώκεται, η αλληλεγγύη της κοινωνίας γίνεται έμπρακτη.
Η πλειοψηφία των φοιτητικών συλλόγων, η ΕΛΜΕ, το Εργατικό Κέντρο και πολλοί άλλοι φορείς και σωματεία από ολόκληρη την Κρήτη έδωσαν το «παρών» έξω από το Εφετείο και στάθηκαν στο πλευρό των διωκόμενων. Τη στιγμή που έξω γινόταν η μαζική παράσταση διαμαρτυρίας, στο εσωτερικό ο δικηγόρος υπεράσπισης των διωκόμενων, Γιάννης Λεβέντης, εξέθεσε τις απόψεις των φοιτητών, ενώ ο νομικός σύμβουλος του πανεπιστημίου εξέφρασε ότι δεν βλέπει το πειθαρχικό που καλέστηκε παράνομο αλλά νόμιμο, χωρίς καν να μπει στη διαδικασία να απαντήσει στα λεγόμενα των διωκόμενων, επισημαίνοντας μόνο ότι δεν τίθεται ζήτημα αντιδικίας μεταξύ φοιτητών και καθηγητών...
Μετά το τέλος της διαδικασίας, οι εκατοντάδες των φοιτητών που συμμετείχαν στην κινητοποίηση πραγματοποίησαν πορεία στο κέντρο της πόλης. Ο λαός των Χανίων στήριξε και στάθηκε στο πλευρό της νεολαίας και δεν ήταν λίγοι αυτοί που είπαν πως χωρίς αυτήν μπροστά, στις δύσκολες μέρες που ζούμε, δεν θα υπάρξει μέλλον και αλλαγή στο τόπο! Τι είναι νόμιμο ή παράνομο στην Ελλάδα του Μνημονίου καθορίζεται από ένα πολιτικό σύστημα ξεπουλημένο και εθελόδουλο στην τρόικα.
Η νεολαία την Πέμπτη έδειξε ότι δεν θα επιτρέψει σε κανέναν να τη φιμώνει, να της στερεί το μέλλον της και έστειλε μήνυμα ότι θα πάει κόντρα σ’ αυτούς που εξαθλιώνουν τον ελληνικό λαό.

..........................................
(από την Εφημερίδα των Συντακτών)

Εκδικάστηκε σήμερα η έφεση που άσκησαν οι εννέα φοιτητές του Φυσικού Κρήτης μετά τη διαγραφή τους για ένα εξάμηνο από τη Σχολή.
Η ποινή τούς είχε επιβληθεί λόγω της κινητοποίησής τους εναντίον του νόμου Διαμαντοπούλου πριν από δύο χρόνια, η οποία είχε εξελιχθεί σε αποκλεισμό των καθηγητών για πολλές ώρες σε αίθουσα του πανεπιστημίου.
Κατά την ακροαματική διαδικασία στο Εφετείο Χανίων, ο νομικός σύμβουλος του πανεπιστημίου στην ουσία δεν αντέκρουσε τα επιχειρήματα των φοιτητών ως προς το παράνομο της απόφασης του Πειθαρχικού Συμβουλίου του Ιδρύματος.
Επίσης, δεν δόθηκαν πειστικές απαντήσεις για τη μη κλήση των φοιτητών σε απολογία, αλλά και για την επιβολή ποινής που δεν προβλέπεται από τον εσωτερικό κανονισμό του πανεπιστημίου.
Έξω από τα δικαστήρια Χανίων είχαν συγκεντρωθεί σε ένδειξη συμπαράστασης φοιτητές από σχολές όλης της Κρήτης και ακολούθησε μαζική πορεία στους κεντρικούς δρόμους της πόλης. Η απόφαση του δικαστηρίου αναμένεται σε περίπου έναν μήνα.
Σχετικό θέμα: Ζητούν ακύρωση ποινής και δικαίωμα να αγωνίζονται
Μάριος Διονέλλης
Οι εννέα φοιτητές του Φυσικού Κρήτης προσφεύγουν σήμερα στο Εφετείο για να πετύχουν την αναστολή της στέρησης εξαμήνου που τους επέβαλε το Πειθαρχικό Συμβούλιο του Πανεπιστημίου Κρήτης

Του Μάριου Διονέλλη

Στο Εφετείο Χανίων προσφεύγουν σήμερα 9 φοιτητές του Φυσικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Κρήτης, ζητώντας αναστολή της ποινής απώλειας ενός εξαμήνου που τους επέβαλε, παράνομα όπως υποστηρίζουν, το Πειθαρχικό Συμβούλιο του Ιδρύματος. Η ποινή είχε επιβληθεί λόγω της κινητοποίησής τους εναντίον του νόμου Διαμαντοπούλου και στο πλαίσιο μιας μακρόχρονης κόντρας φοιτητών–καθηγητών, που κρατά εδώ και γενιές στο Φυσικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Κρήτης.

Οπως καταγγέλλουν οι φοιτητές, στο συγκεκριμένο Τμήμα επικρατεί εδώ και χρόνια η λογική «απαγόρευσης» των κινητοποιήσεων ώστε να μη χάνονται τα κονδύλια που παίρνουν για την έρευνα οι καθηγητές, με ό,τι αυτό συνεπάγεται ως προς την αποδοχή των ρυθμίσεων της εκάστοτε κυβέρνησης για την ανώτατη Παιδεία. Σε αυτό το πλαίσιο, όταν τον Σεπτέμβριο του 2011 η σχολή παρέμεινε υπό κατάληψη για μία εβδομάδα ως αντίδραση στον νόμο Διαμαντοπούλου, τότε οι καθηγητές αποφάσισαν να… εκδικηθούν τους φοιτητές τους.

Στοχοποίηση των φοιτητών

Πειθαρχώντας στις εντολές Διαμαντοπούλου, αρνήθηκαν να παρατείνουν την εξεταστική περίοδο του Σεπτεμβρίου μέσα στην κενή εβδομάδα που ακολουθούσε και αφού είχε τελειώσει η κατάληψη, όπως έγινε σε όλα σχεδόν τα ιδρύματα της χώρας. Η απόφαση αυτή είχε ως συνέπεια για όλους τους φοιτητές την απώλεια του εξαμήνου. Οπως ήταν φυσικό, προκάλεσε την ακόμα μεγαλύτερη αντίδραση των φοιτητών, οι οποίοι για κάποιες ώρες απέκλεισαν τους καθηγητές τους στην αίθουσα της συνέλευσης του Τμήματος, χωρίς όμως να καταφέρουν να τους αλλάξουν γνώμη.

Οι καθηγητές του Φυσικού προχώρησαν ένα βήμα παραπάνω, τιμωρώντας τους φοιτητές και για την «ομηρία» την οποία υπέστησαν στη συγκεκριμένη αίθουσα. Στοχοποίησαν κάποιους από αυτούς και τους παρέπεμψαν στο Πειθαρχικό με το ερώτημα ακόμα και της οριστικής διαγραφής από τη Σχολή, ενώ δεν έλειψαν και οι περιπτώσεις καθηγητών που κάλεσαν την αστυνομία στον χώρο του Πανεπιστημίου, δίνοντας ονόματα φοιτητών και ζητώντας τη σύλληψή τους.

Ακολούθως το Πειθαρχικό Συμβούλιο επέβαλε ποινή στέρησης εξαμήνου στους 9 από τους συνολικά 12 φοιτητές που υποδείχτηκαν, παρά τις αντιδράσεις για τη σύνθεση του Σώματος. Οι φοιτητές σήμερα προσφεύγουν στο Εφετείο Χανίων καταγγέλλοντας πως μέλη του Πειθαρχικού Συμβουλίου ήταν μεταξύ των καθηγητών που τους παρέπεμψαν, ενώ ακόμα και η ποινή στέρησης εξαμήνου δεν προβλέπεται από τον εσωτερικό κανονισμό του Πανεπιστημίου Κρήτης.

Οπως εξηγεί στην «Εφ.Συν.» ο δικηγόρος Γιάννης Λεβέντης, που υπερασπίζεται τους φοιτητές, οι τυπικές αλλά και ουσιαστικές προϋποθέσεις για την επιβολή της ποινής δεν έχουν τηρηθεί. «Ωστόσο», συμπληρώνει, «το θέμα είναι βαθύτερο και έχει να κάνει με τη δυνατότητα της νέας γενιάς να αγωνιστεί για ένα καλύτερο αύριο. Τότε οι καθηγητές πειθάρχησαν στις εντολές της κ. Διαμαντοπούλου, που μιλούσε για τη “μάχη όλων των μαχών” προκειμένου να περάσει ο νόμος πλαίσιο. Η συνολική στάση τους ήταν εντελώς εκδικητική και δυστυχώς διαιωνίζει ένα αρνητικό κλίμα που υπάρχει στο συγκεκριμένο πανεπιστημιακό τμήμα».

Το Φυσικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Κρήτης έρχεται για πολλοστή φορά στην επικαιρότητα για τις πρακτικές που ακολουθούν οι καθηγητές του. Πριν από τρία χρόνια είχε δημιουργηθεί ξανά ένταση, όταν κόπηκαν από μεταπτυχιακό τμήμα δύο αριστούχοι φοιτητές λόγω της πολιτικής τους δράσης και της συμμετοχής τους σε κινητοποιήσεις, ενώ η υπόθεση των περίεργων επιλογών φοιτητών για τα μεταπτυχιακά έχει αφήσει και έναν νεκρό, τον καθηγητή Στέλιο Αλεξανδρόπουλο, που προδόθηκε από την καρδιά του όταν ο τότε πρύτανης τον παρέπεμψε στο πειθαρχικό αντί να εξετάσει τις πολύ σοβαρές καταγγελίες στις οποίες είχε προχωρήσει.

Ολο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια ακούγεται με ειρωνικό τόνο η φράση «Χάρβαρντ της Μεσογείου», που είχε τεθεί ως στόχος από τους ίδιους τους καθηγητές στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και ειδικά στις σχολές των θετικών επιστημών. Φοιτητικοί σύλλογοι έχουν προγραμματίσει για σήμερα συγκέντρωση συμπαράστασης στους 9 φοιτητές, στον χώρο των δικαστηρίων Χανίων, ενώ δεκάδες ψηφίσματα έχουν εκδοθεί από φορείς της Κρήτης, ζητώντας την ακύρωση της επιβληθείσης «εκδικητικής» ποινής.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Καταλαβαίνουν;

Οταν η εκδικητικότητα και η τιμωρία καθηγητών προς φοιτητές γίνεται αυτοσκοπός, τότε δεν χάνεται μόνο η δημοκρατική λειτουργία οργάνων και θεσμών, αλλά, πολύ περισσότερο, διαλύεται η έννοια του δασκάλου με την ηθική και πνευματική σημασία του όρου, που είναι άκρως απαραίτητη για να υπάρξει μάθηση ως ευρύτερη παιδευτική διαδικασία για την πνευματική ανάταση του τόπου και όχι ως στείρα νομική-επαγγελματική σχέση. Καταλαβαίνουν οι καθηγητές τι πράττουν ή όχι;

Π.Γεωργ.






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου