Δευτέρα 23 Ιουνίου 2014

Ο Λ.Ε.Δ.Ε. σε κρίσιμη καμπή (του Μανούσου Ξενάκη)




Ο  Λ.Ε.Δ.Ε.  ΣΕ ΚΡΙΣΙΜΗ  ΚΑΜΠΗ

Καλούμαστε σήμερα να αποφασίσουμε για την εξελικτική πορεία του Λογαριασμού Ενίσχυσης Δικηγόρων Επαρχιών (ΛΕΔΕ). Πριν από τη λήψη  της σχετικής απόφασης,  πρέπει να γίνει αφ’ ενός μια ιστορική αναδρομή για το πώς και γιατί ιδρύθηκε και πως οδηγήθηκε ένα εύρωστο ταμείο σε σοβαρή επισφάλεια και αφ’ ετέρου να αναλυθούν οι προτάσεις που εισάγονται προς ψήφιση για την τροποποίηση του καταστατικού του, με σκοπό να τον καταστήσουν βιώσιμο.
Το 1991 τα Ταμεία  Πρόνοιας ήταν οι μόνοι φορείς Πρόνοιας για τους Δικηγόρους Επαρχιών. Παρείχαν εφάπαξ και οικονομική ενίσχυση στα μέλη τους, σε σοβαρές περιπτώσεις υγείας. Τα περισσότερα Ταμεία τότε ήταν οικονομικά εύρωστα. Ωστόσο δεν είχαν καμία δυνατότητα να προβούν σε οποιαδήποτε αύξηση των παροχών τους αν δεν υπήρχε έγκριση από το αρμόδιο Υπουργείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Προς αποφυγήν λοιπόν του ασφυκτικού ελέγχου του αρμοδίου Υπουργείου και με γνώμονα την αυτοδιαχείριση και την επέκταση των παροχών Πρόνοιας, λήφθηκε η απόφαση της δημιουργίας του σωματείου ΛΕΔΕ, που αρχικά είχε στόχο την  παροχή εφάπαξ, ημερήσιας αποζημίωσης για απώλεια εισοδήματος σε περιπτώσεις ασθένειας, επίδομα τοκετού και βοήθημα στους στρατιώτες μέλη του.
Εξελικτικά ο ΛΕΔΕ καθιερώθηκε στους δικηγόρους επαρχιών ως θεσμός αλληλεγγύης και αλληλοβοήθειας των μελών του, αφού το μεγαλύτερο ποσοστό των εσόδων του προερχόταν από την προσαύξηση της αξίας των ενσήμων του ΤΥΔΕ, αρχικά κατά 25 % και στη συνέχεια 35 %, που είχε ως αποτέλεσμα η μεν συνεισφορά στα έσοδά του να είναι ανάλογη με το εύρος των εργασιών κάθε μέλους, οι δε παροχές να είναι  ίδιες για όλα τα μέλη.
Με την πάροδο 5 ετών είχε δημιουργηθεί  σημαντικό αποθεματικό λόγω και των ελαχίστων συνταξιοδοτήσεων των δικηγόρων μελών του. Το αποθεματικό αυτό οδήγησε το 1996 τη διοίκηση του, δυστυχώς  χωρίς προηγούμενη αναλογιστική μελέτη από αναλογιστή, σε εσφαλμένη απόφαση να αυξήσει τις παροχές  προς τα μέλη του, και θεσπίστηκε η παροχή μηνιαίας χρηματικής ενίσχυσης (συμπληρωματική σύνταξη) στους συνταξιούχους, αρχικά για 10 έτη και στη συνέχεια, με την αύξηση των αποθεματικών, σε ισόβια βάση.

Εν τω μεταξύ το 1999, με το άρθρο 31 του Ν.2676/1999, τα Ταμεία  Προνοίας  των δικηγόρων των επαρχιών, καταργήθηκαν ως  Ν.Π.Δ.Δ. και δόθηκε η δυνατότητα στους κατά τόπους Δικηγορικούς Συλλόγους να ιδρύσουν Σωματεία Ιδιωτικού Δικαίου, τα Λ.Ε.Α.Δ., (Λογαριασμός  Ενίσχυσης και Αλληλοβοηθείας Δικηγόρων), στα οποία μεταβιβάστηκαν τα περιουσιακά στοιχεία των μέχρι πρότινος Ταμείων Πρόνοιας, έχοντας πλέον τη δυνατότητα με αυτοδιαχείριση, να φροντίσουν για την αύξηση των παροχών των πρώην Ταμείων Προνοίας και τον εμπλουτισμό τους σε διάφορους άλλους τομείς, όπως έχουν προχωρήσει ήδη σήμερα, τουλάχιστον τα ΛΕΑΔ των μεγάλων Δικηγορικών Συλλόγων και όχι μόνο.
Κατά την άποψή μου η καταστροφική για τον ΛΕΔΕ απόφαση λήφθηκε το 2006. Αποφασίστηκε πρόχειρα και χωρίς εκπόνηση αναλογιστικής μελέτης, η αύξηση του εφάπαξ κατ’ έτος κατά 2.000 ευρώ και της μηνιαίας χρηματικής ενίσχυσης κατά το ποσό των 20 ευρώ.  Ενώ το εφάπαξ που καταβαλλόταν το 2006 ήταν 13.800 ευρώ,  με βάση την απόφαση αυτή ανήλθε το 2011 στις 26.000 ευρώ και η μηνιαία χρηματική ενίσχυση από τα 167 ευρώ το 2006 στα 350 ευρώ το 2011 !!!!!!!!!!!!!!!!!!
          Βέβαια η Οικονομοτεχνική Μελέτη του Διευθυντή του ΛΕΔΕ  Θωμά Τσαντήλα (νυν επιτίμου μέλους του ΛΕΔΕ !!!!!!!!!!!!!!) τον Μάιο του 2011, με βάση την οποία θα πορευόταν ο ΛΕΔΕ την επόμενη 20ετία, ανέφερε εντελώς εσφαλμένα και αβάσιμα ότι τα αποθεματικά του ΛΕΔΕ από 20.000.000 ευρώ περίπου που ήταν το 2006, θα ανερχόταν το 2030 στο ποσό των 50.000.000 ευρώ περίπου !!!!!!!!!!!!!
          Οφείλω να ενημερώσω ότι δεν μου επιτράπηκε  τον Μάιο του 2011 στην Απολογιστική Γενική Συνέλευση του ΛΕΔΕ, να καταθέσω και να αναλύσω τις παρατηρήσεις μου για τη μελέτη αυτή, τις οποίες είχα θέσει υπόψιν του Δ.Σ. του ΛΕΔΕ, και είχα υπολογίσει στηριζόμενος σε δύο δεδομένα (τα οποία ήταν και εξωπραγματικά), ότι δηλαδή όλοι οι δικηγόροι-μέλη του ΛΕΔΕ, θα συνταξιοδοτηθούν με σαράντα χρόνια πραγματικής δικηγορίας και μετά το 67ο έτος της ηλικίας τους, ότι το 2030 δυστυχώς το έλλειμμα του ΛΕΔΕ θα υπερβαίνει τα 120.000.000 ευρώ.
Έτσι το έλλειμμα που παρουσιάστηκε κατά τη Γ.Σ. της 28-5-2011 στον απολογισμό του 2010, ανησύχησε τη Διοίκηση του ΛΕΔΕ και αναγκάστηκε να αναθέσει την εκπόνηση αναλογιστικής μελέτης σε υπεύθυνο ειδικό αναλογιστή. Η μελέτη επιβεβαίωσε τις παρατηρήσεις μου, ότι ο ΛΕΔΕ δεν ήταν βιώσιμος και τα αποθεματικά του θα εξανεμιζόταν τα προσεχή λίγα χρόνια αν οι παροχές του παρέμεναν σε αυτό το ύψος. Αυτό οδήγησε την διοίκηση του ΛΕΔΕ να μειώσει το εφάπαξ σε 24.000 €, ακολούθως σε 20.000 € και τελικά σε 16.000 ευρώ, καθώς και τη μηνιαία ενίσχυση σε 200 € και τελικά σε 50 ευρώ για 10 χρόνια. Δίνεται επίσης στα μέλη ως ημερήσια αποζημίωση για απώλεια εισοδήματος λόγω προβλημάτων υγείας, το ποσό των 40 ευρώ και για, κατ’ ανώτατο αριθμό, 300 ημέρες κατά τη διάρκεια της δικηγορίας του μέλους, καθώς και επίδομα τοκετού.
Το 2009 επίσης η Διοίκηση του ΛΕΔΕ αποφάσισε από 1-1-2010 να αντικατασταθεί το έσοδο από την προσαύξηση του ενσήμου του ΤΥΔΕ και να εισφέρουν άμεσα και ίσα όλα τα μέλη, παραχαράσσοντας με την απόφαση του αυτή τον σκοπό ιδρύσεως του ΛΕΔΕ που διεπόταν από τη βασική  αρχή της Αλληλεγγύης και Αλληλοϋποστήριξης μεταξύ των μελών του.  Έγινε διαφοροποίηση μόνο για τους κάτω της 5ετίας δικηγόρους, των οποίων η ετήσια εισφορά ανέρχεται σήμερα στα 480 ευρώ και για τους υπολοίπους στα 660 ευρώ. Και βέβαια, δεν μπορεί να προσδώσει χαρακτήρα αλληλεγγύης στον ΛΕΔΕ η είσπραξη των εισφορών των μελών του μέσω των διανεμητικών λογαριασμών (βασικού θεσμού αλληλεγγύης των δικηγόρων), όπως προσπαθούν να ισχυριστούν κάποιοι.  
Τα τελευταία δύο χρόνια λόγω κάθετης μείωσης των ποσών των διανεμητικών λογαριασμών, σε όσους Συλλόγους λειτουργούν, ή  λόγω ανυπαρξίας τους σε άλλους, διαπιστώνεται εξαιρετική δυσκολία στην είσπραξη των εισφορών των μελών, με αποτέλεσμα να καλούνται  πλέον οι συνάδελφοι να καταβάλλουν τις ετήσιες εισφορές εξ ιδίων εσόδων. Τούτο είχε ως αποτέλεσμα η Διοίκηση του ΛΕΔΕ να αναθέσει την  εκπόνηση νέας αναλογιστικής μελέτης για να διαπιστωθεί με βάση τα νέα οικονομικά δεδομένα η βιωσιμότητά του Ταμείου και η  ανάγκη μείωσης των εισφορών, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν τα μέλη στην καταβολή των. Τα συμπεράσματα της μελέτης αυτής έδειξαν ότι, σε περίπτωση διατήρησης των παροχών στα παραπάνω ποσά ο ΛΕΔΕ δεν θα ήταν βιώσιμος.
Εισάγονται  λοιπόν σήμερα τρείς προτάσεις για το ύψος και των εισφορών και των παροχών του ΛΕΔΕ οι οποίες παρατίθενται παρακάτω.  Κοινά δεδομένα και για τις τρεις προτάσεις,  είναι :
α) η μείωση του ποσού εγγραφής από τα 300 ευρώ, στα 20 ευρώ,
β) η ολοσχερής κατάργηση της μηνιαίας ενίσχυσης και
γ) η διατήρηση του ποσού των 40 ευρώ της ημερήσιας αποζημίωσης και των επιδομάτων τοκετού και στράτευσης.
δ) Το εφάπαξ θα καταβάλλεται από τον ΛΕΔΕ με την συμπλήρωση του 67ου έτους της ηλικίας του συνταξιοδοτηθέντος.
1η ΠΡΟΤΑΣΗ  
Μείωση ετήσιας εισφοράς σε 432 ευρώ για τους κάτω τις 5ετίας και σε 594 ευρώ για τους άνω της 5ετίας. Το εφάπαξ καθορίζεται σε 14.400 €.
            2η ΠΡΟΤΑΣΗ .
 Μείωση ετήσιας εισφοράς σε 456 ευρώ για τους κάτω τις 5ετίας και σε 516 ευρώ για άνω της 5ετίας.Το εφάπαξ καθορίζεται σε 12.000 ευρώ.
            3η ΠΡΟΤΑΣΗ .
Ετήσια εισφορά για όλους το ποσό των 408 ευρώ. Το εφάπαξ καθορίζεται στα 10.000 ευρώ και πλέον 200 ευρώ ετησίως για κάθε ένα έτος πλέον των 23 ετών παραμονής στο ΛΕΔΕ.
            Θέλω να σας παραθέσω σε αριθμούς τις εισφορές και τις παροχές και των τριών αυτών προτάσεων, λαμβάνοντας ως δεδομένο ότι κάθε δικηγόρος θα συνταξιοδοτείται πλέον με 40 χρόνια δικηγορίας. Επίσης σημειώνω και το ποσό που θα έχει απόδοση το κεφάλαιο των εισφορών,  με ποσοστό ένα τοις εκατό (1 %) ετησίως. 
            1η ΠΡΟΤΑΣΗ  :
Εισφορές : (5 χρόνια  Χ 432 ευρώ ) + (35 χρόνια  Χ 594 ευρώ) = 22.950.
Απόδοση 4.590 ευρώ. Σύνολο 22.950 +4590= 27.540 ευρώ.
Παροχές : Εφάπαξ : 14.400 ευρώ. Επίδομα τοκετού (για τις γυναίκες) 1.600 ευρώ (2 χ 800). Ημερήσια αποζημίωση 12.000 ευρώ (300 Χ 40 ευρώ). Σύνολο  28.000 ευρώ για γυναίκες και 26.400 για άνδρες.      
            2η ΠΡΟΤΑΣΗ :
 Εισφορές : (5χρόνια Χ 456 ευρώ ) + (35χρόνια Χ 516 ευρώ) ,= 20.340. Απόδοση 4.060 ευρώ. Σύνολο 24.400 ευρώ.
Παροχές : Εφάπαξ : 12.000 ευρώ. Επίδομα τοκετού (για τις γυναίκες) 1.600 ευρώ (2 χ 800). Ημερήσια αποζημίωση 12.000 ευρώ (300 χ 40). Σύνολο 25.600 ευρώ για γυναίκες και 24.000 για άνδρες.            
            3ο ΠΡΟΤΑΣΗ  :
Εισφορές : (40 χρόνια Χ 408 ευρώ) = 16.320. Απόδοση 3.260 ευρώ. Σύνολο 19.580 ευρώ.
Παροχές : Εφάπαξ : 10.000 ευρώ συν 3.400 επί πλέον των 23 ετών, σύνολο 13.400. Επίδομα τοκετού (για τις γυναίκες) 1.600 ευρώ (2 χ 800). Ημερήσια αποζημίωση 12.000 ευρώ (300 χ 40). Σύνολο 27.000 ευρώ για γυναίκες και 25.400 για άνδρες.        
Κατά τη Γενική Συνέλευση του ΛΕΔΕ στις 31 Μαίου 2014 έγινε συζήτηση ότι βασικό κίνητρο για την συμμετοχή στον ΛΕΔΕ των νέων είναι η δυνατότητα απόληψης ποσού 12.000 ευρώ ως ημερήσια χρηματική αποζημίωση σε περιπτώσεις προβλήματος υγείας. Όμως θέλω να θέσω υπόψιν σας ότι τα στατιστικά στοιχεία τόσο του ΛΕΑΔΗ της τελευταίας 5ετίας, που έχει όμοια παροχή, όσο και του ΛΕΔΕ της τελευταίας 2ετίας, δείχνουν ότι κατά μέσο όρο δίνεται ως ημερήσια αποζημίωση ποσό που αντιστοιχεί λιγότερο από μία (1) ημέρα σε κάθε μέλος. Δηλαδή στατιστικά και κατά μέσο όρο το κάθε μέλος του ΛΕΔΕ θα λάβει κατά τα 40 χρόνια της δικηγορίας του  ποσό λιγότερο από χίλια εξακόσια (1.600) ευρώ (40 χ 40) !!!!!!!!!!!!!!!!!
Η αναλογιστική μελέτη θέτει ως βασικές προϋποθέσεις για την βιωσιμότητα του ΛΕΔΕ και για τις τρεις παραπάνω προτάσεις την είσπραξη των εισφορών των μελών, τα οποία στις 31.12.2013 ανερχόταν σε 2.500.000 € περίπου και σήμερα σε 1.500.00 €, και την εγγραφή νέων μελών και τη μη διαγραφή των νέων μελών του (μελών με συμμετοχή στο Λ.Ε.Δ.Ε. μικρότερη της 15ετίας). Τα στατιστικά στοιχεία των δύο τελευταίων ετών δεν είναι ενθαρρυντικά και για τις τρεις προϋποθέσεις.
Πρέπει εδώ να σημειωθεί ότι με βάση το ισχύον καταστατικό του ΛΕΔΕ μέλος που διαγράφεται δεν έχει κανένα δικαίωμα στην περιουσία του ΛΕΔΕ. Επίσης ότι μέχρι σήμερα τα υφιστάμενα μέλη του ΛΕΔΕ δεν έχουν καταβάλλει ως άμεσες εισφορές ποσό μεγαλύτερο των 7.000 ευρώ.
Στην ελκυστικότητα, αλλά παράλληλα και στη βιωσιμότητα του ΛΕΔΕ θα συνέβαλε σημαντικά η εξεύρεση ενός πόρου, ο οποίος θα επανέφερε τη φυσιογνωμία του ΛΕΔΕ ως θεσμού αλληλεγγύης. Δηλαδή πόρου που θα ήταν ανάλογος με τις εργασίες κάθε δικηγόρου μέλους και θα μείωνε τις άμεσες εισφορές, οι οποίες είναι δυσβάστακτες, ειδικά για τους νέους δικηγόρους.
Η προσπάθεια όμως που γίνεται από την διοίκηση του ΛΕΔΕ για την θεσμοθέτηση ενός επί πλέον ποσοστού υπέρ του ΛΕΔΕ στα γραμμάτια προκαταβολής, εκτιμώ ότι είναι αδύνατον να ευοδωθεί, γνωρίζοντας και τις αντιδράσεις που υπήρξαν για την καθιέρωση του 5 % για τα ΛΕΑΔ και τις αντιδράσεις που υπήρξαν και υπάρχουν κυρίως από τις Τράπεζες και τις Ασφαλιστικές Εταιρείες ακόμη και για την διατήρηση των ίδιων των γραμματίων προείσπραξης. Θεωρώ ότι η προσπάθεια αυτή θα θέσει σε άμεσο κίνδυνο τη διατήρηση των γραμματίων προκαταβολής και κυρίως του ποσοστού υπέρ των ΛΕΑΔ, οπότε καλούμαστε να αποφασίσομε ποιόν από του δύο φορείς επιλέγομε. Τον τοπικό ΛΕΑΔ ή τον ΛΕΔΕ;;;;
Με βάση τα παραπάνω πιστεύω ότι καλούμαστε να λάβουμε την  πλέον δύσκολη απόφαση για την διατήρηση του ΛΕΔΕ.
Προτείνω πριν τη λήψη οποιασδήποτε απόφασης, η διοίκηση του ΛΕΔΕ, σε συνεργασία και με τα ΛΕΑΔ και άλλους όμοιους φορείς που υπάρχουν στο χώρο των δικηγόρων (Θεσς/νίκης και Πειραιά), να εξετάσουν και τη δυνατότητα «μετεξέλιξης» του ΛΕΔΕ σε Ταμείο Επαγγελματικής Ασφάλισης (Τ.Ε.Α.), το οποίο θα έχει τη δυνατότητα παροχών στα μέλη του και στον  τομέα της Πρόνοιας, αλλά και στον τομέα της Υγείας, λαμβάνοντας υπόψη ότι καθημερινά η Δημόσια Υγεία υποβαθμίζεται .
                                     Ηράκλειο 10-6-2014
                                      ΜΑΝΟΥΣΟΣ ΞΕΝΑΚΗΣ
                                 ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ
                                             ΠΡΟΕΔΡΟΣ  ΛΕΑΔ  ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
Υ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου